Nye fly

BGO

TurbopropFlyer
Nå skal jo forsvaret bytte ut F-16 flyene og nye C130 er vel på vei.
Med politikerene på gli så kan det jo kanskje være på sin plass å se etter alternativer til Orion også.
Japan har jo fått sine første Kawasaki XP-1, kunne dette vært noe for Norge?
Også var det disse gamle SAAB Safari'ene. Ser gjerne at de blir byttet ut med f.eks. Super Tucano eller lignende :)

Vet ikke hvordan det står til med helikopterene?
...eller om Falcon'ene bør byttes ut snart.

Attachments

• XP-1Ef.jpg
    XP-1Ef.jpg
    33.1 KB · Views: 617
  • supertucano.jpg
    supertucano.jpg
    114.3 KB · Views: 621
Om Hvis Safari og Orion blir byttet ut?: Ja, men det er nok MANGE år til! Etter det jeg har hørt er materialet i god stand og fungerer fortsatt bra til det forsvaret bruker dem til, og det er ikke grunnlag for utskifting ennå. Er heller ikke sannsynlig at P-3 byttes ut med et japansk fly tror nå jeg.

XP-1 er kul, men virker ikke veldig økonomisk i drift. Orion lever nok i beste velgående i maaaaaange åpr til, og om det noen gang blir snakk om en erstatter, så kan vel kanskje Dash 8 være aktuell, som svenskene bruker (range kan vel kanskje bli en utfordring)

så kan vel kanskje Dash 8 være aktuell, som svenskene bruker (range kan vel kanskje bli en utfordring)

Det ville vært en enorm utfordring, ikke bare range, men også endurance til å kunne holde over lengre tidsrom ved behov.

Ble det ikke vedtatt at Orion-flyene våre skulle gjennom ett "life-extension" program med utskifting av vingene etc. for en tid tilbake?

Vel Orionene til Norge er ikke så gamle, siste ble levert i 1989 hvis jeg ikke husker feil. Blir nok ikke byttet på minst 20 år de desverre. SAAB Safariene kommer aldri til å bli byttet med en PC-9 eller noe i nærheten av den klassen.

I tillegg til IIRC (som det tydeligvis heter) så har flyene igjennomgått softwaremessige og innvendig hardwaremessige oppdateringer... Det er derfor flyene nå kalles P-3C UIP (Update Improvement Program).

Back