nye fly?

Originally posted by MountainDew

Originally posted by valen

Og holde seg til temaet hadde vært bra!

Kan ikke se at vi har forlatt tema Hr/Fru Valen!

A319 tar 149 pax med 2 utganger over vingene(DY733, 148 seter). Easyjet har endel A319 med 4 utganger over vingene og 156 seter, men da må de ha 4 cabin crew.
Vedlikeholdkostnader må da bli lavere på nye Airbus en gamle Boeing?

En bør nok regne med at Norwegian vil ligge på maksimalt 150-seters fly for å unngå 4 i kabinen. A319 er dermed i så måte noenlunde tilsvarende B737-300 som DY allerede flyr med.

A319 passerer perfekt inn i Norwegian sin profil med opp til 150 pax og 3 i kabinen. Ville bare informere om at det også finnes en 156 seters utgave, men som jeg tror Easyjet angret seg noe på. Dumt å ha en ekstra kabinansatt kun for 6 pax. Flyet blir vel også noe tyngre med 2 ekstra nødutganger.

Men den har plass til flere lærlinger ;)

A319_Norwegian.gif

MD80, please!!!!!!

Seriøst, en miks hadde kanskje fungert? 319 med 150 seter og 320 med 170, eller 73G og 738. Dyre maskiner på korte hopp...

A319 passerer perfekt inn i Norwegian sin profil med opp til 150 pax og 3 i kabinen. Ville bare informere om at det også finnes en 156 seters utgave, men som jeg tror Easyjet angret seg noe på. Dumt å ha en ekstra kabinansatt kun for 6 pax. Flyet blir vel også noe tyngre med 2 ekstra nødutganger.

Germanwings har disse i 150-seters utgaver, og den seteraden som ikke var der har åpenbart bidratt til at jeg på 1,87 sitter rimelig komfortabelt ombord.

Originally posted by Hurum

Originally posted by valen

Og holde seg til temaet hadde vært bra!

Kan ikke se at vi har forlatt tema Hr/Fru Valen!

A319 tar 149 pax med 2 utganger over vingene(DY733, 148 seter). Easyjet har endel A319 med 4 utganger over vingene og 156 seter, men da må de ha 4 cabin crew.
Vedlikeholdkostnader må da bli lavere på nye Airbus en gamle Boeing?

En bør nok regne med at Norwegian vil ligge på maksimalt 150-seters fly for å unngå 4 i kabinen. A319 er dermed i så måte noenlunde tilsvarende B737-300 som DY allerede flyr med.

? Det er vel ikke personalkost de er redde for re. 4 cc ?

Men seriøst, maskiner som kan fly til LPA og TFS vil vel være det neste ?

Originally posted by radeon

Ganske rart at Norwegian har klart å holde seg til kun 737 - 300 serien. -300 serien er vel litt eldre versjon og kansje lett å få tak i markedet, bådes som leasingfly og kjøpsfly.:D

Det er da ikke så rart, det er flusst med 737-300 på markedet til gode priser. Og til alle dere som håper og tror på Airbus 319, mitt "best guess" er at 737-700 en vel så aktuell modell. Men DY må opp i en kritisk masse før det kommer på tale å konvertere.

Forøvrig flere og flere lavkostselskaper som kjøper Embraer 170/190, se f. eks på JetBlue (selskapet altså).

flere og flere som kjøper E-jets? Vel, JetBlue har kjøpt, og de bremser nå på introduksjonen av dem, flyBe har kjøpt og Virgin Blue har kjøpt. De fungerer nok bra i markeder med relativt høy yield - husk du skal fremdeles lønne TO stk foran i en spisse enden, og DE er ikke billige...

Originally posted by CK
- husk du skal fremdeles lønne TO stk foran i en spisse enden, og DE er ikke billige...

Jaha, hva legger du i ikke billig? Det finnes flust av selskaper som betaler pilotene tildels svært dårlig.

O/T: BU662, er skikkelig imponert over norsken din, den blir bare bedre og bedre! :)
hadde jeg ikke visst at du vart tysk ahdde jeg aldri mistenkt deg for ikek å være nordmann (hva enn "nordmann" betyr ;) )

Originally posted by CK
husk du skal fremdeles lønne TO stk foran i en spisse enden, og DE er ikke billige...

Vet ikke om jeg skjønner poenget ditt. De foran i den spissen enden skal vel lønnes uansett hvilke flytype som benyttes?

...og som CFM sier, så er det mye dårlige (og meget dårlige) lønninger ute og går i den spisse enden dessverre.

Poenget er ganske enkelt at mange flyselskap betaler relativt lukrative lønninger til sine piloter. Som med alt annet finner man unntak.

Da E170/190 tar færre pax enn f.eks. -300, så er det jo færre til å spleise på lønna til de i framsetene.

Man maa huske at for at et lavprisselskap skal lykkes, maa de ha volum, volum, volum ... Husk Independence Air ... aa flakse rundt med 50-setere er doedfoedt. Skal man lykkes maa man ha tresifret - minst!

LN-MOW og BU662 er inne på vesentlige faktorer her. Foreløpig er det kun 733 som er aktuell for DY i flere år fremover.
Men som det er skrevet i en tidligere tråd så blir DY interessant for flyfabrikantene når flåten kommer opp i det antall de nå har og at det tilsynelatende går bra med gode fremtidsprognoser.
Det er helt vanlig at de blir kontaktet av fabrikantene der de mottar uformelle pristilbud utfra en "business case" . Det handler om å bygge opp et forhold med en mulig fremtidig kunde enten denne bestiller rett fra fabrikk eller tar leveranser gjennom et leasingselskap.
Så langt fortelles deg at Airbus har levert et interessant tilbud til DY.
Men det er langt frem.....
Nå er markedet slik at DY kun interesserer seg for 319 og -700 i første omgang.
Det er snakk om en horisont for nyervervelser 2013-14 for å sette det i perspektiv.
Når selskapet har nådd den størrelse de er på idag blir de nødt til å tenke fremover og det er derfor ikke så unaturlig at man begynner sonderinger nå slik at man i dagens opphetede marked er i posisjon til å erstatte dagens flåte som om 8-10 år vil begynne å dra på årene.

Kan jo alikevel håpe på A319 i Norwegian sine farger...og med det så ligger det jo også et klart ønske/håp om at Norwegian flyr rundt i 2010-2014 også...

Originally posted by Fellowship

Mens forumet har vært nede, har LN-KKV fått Niels Henrik Abel på halen. Det ble omtalt på Airpics-forumet sist uke, og SK917 har fanget den på minnebrikken sist søndag på OSL:smile2

Jeg har også registert at Abel har kommet på en Norwegian hale. Slikt gleder en matematiker. Da er det bare å vente på at de også finner plass til Sophus Lie på en hale. :)

Om Norwegian tenker på å kjøpe nytt, er det ikke bedre å vente på neste generasjon 737/A320 som etter det jeg har hørt skal være på markedet rundt år 2015?

Back