nye fly?

valen

ScanFlyer Blue
Er det noen som har hørt at Norwegian skal eller har bestilt A320? Har hørt det ev en cabin ansatt. er dette mulig?:huh:

Nei, de har ikke kjøpt eller leiet Airbus A320. Men noen flere Boeing 737-300 er på vei!

Originally posted by valen

Er det noen som har hørt at Norwegian skal eller har bestilt A320? Har hørt det ev en cabin ansatt. er dette mulig?:huh:

du tenker på disse??

Ganske rart at Norwegian har klart å holde seg til kun 737 - 300 serien. -300 serien er vel litt eldre versjon og kansje lett å få tak i markedet, bådes som leasingfly og kjøpsfly.:D

Ja flyene er vel fra 1988 til 1998, med snittalder rundt 13 år, noe som betyr at snittalderen på flyene er like gammel som Lillehammer-OL :lol:

B737-300 er sikkert valget siden denne flytypen er det produsert mange av og lette å få tak i på leasingmarkedet, og dem er dermed kjente og driftssikre. At dem kan ta 148 passasjerer er gunstig med tanke på antall crew ombord.

Hadde dog ikke hatt noe imot en nyere flytype som f.eks Airbus 320 - det hadde vært noe.

Og hvis de noengang skal introdusere nye fly, så MÅ de for guds skyld kvitte seg med den røde nesa, eller i det minste fikse litt på liveryet, er skikkelig lei det nå, og etter at noen kommenterte likheten med en brukt tampong, er det alt jeg klarer å tenke på når jeg ser flyene deres

Ryktene sier at DY og Airbus tidligere i år hadde møter vedr. fornyelse av hele flåten, inkludert trening av piloter og kabin på ny flytype. Etter hva jeg skjønte ble det for dyrt for DY, så for tiden skal det ikke være aktuelt for DY å fly Erbøsser.

Originally posted by Blubird

Snittalderen på flyene til DY er ca. 13 år.

Nja... Skeptisk...

Er nok nærmere 14,3 år, hvis man regner på det...:rolleyes:

Til sammenligning så ligger:
- Avianca Columbia på 14,6 år
- Air Botswana på 12,8 år
- Lufthansa på 11,7 år
- SAS Braathens på 10,5 år
- British Airways på 10,2 år
- Iberia på 8,1 år
- Sterling på 7,5 år
- LOT på 7,4 år
- Azerbaijan Airlines på 7,0 år
- Luxair på 6,0 år
- Wizzair på 3,0 år
- Ryanair på 2,7 år
- Easyjet på 2,4 år

3 år til nå, så har Norwegian like gamle fly som det Ryanair hadde FØR de begynte å bytte ut 732'ene med 738... ..bare for å sette det i perspektiv... :rolleyes:

MEN, det er jo ingen grunn til bekymring, for flere av MD'ene til SAS har allerede passert 20 år, og folk flyr jo med dem ennå... 20 år gamle maskiner er jo som nye å regne for de fleste flyselskapene i afrika og sør-amerika.... ;)

Men - dette er jo ikke noe i forhold til hva snittalderen var på SAS sin Europaflåte før de byttet ut DC 9´erne, så det er kanskje ikke noe stort problem?!

^_^ VC-10

Originally posted by VC-10

Men - dette er jo ikke noe i forhold til hva snittalderen var på SAS sin Europaflåte før de byttet ut DC 9´erne, så det er kanskje ikke noe stort problem?!

^_^ VC-10

Nei det var jo ikke noe problem da selvsagt......og ex-Braathens sine B737-500 har vel noenlunde samme gjennomsnittsalder som Norwegian sine fly.....så...

Airbus hadde vært noe!! :-p

Får håpe Airbus kan hoste opp en pris som Norwegian liker! Jeg har lyst å være pilot på Airbus 319 :smile2

Originally posted by MountainDew

Får håpe Airbus kan hoste opp en pris som Norwegian liker! Jeg har lyst å være pilot på Airbus 319 :smile2

Norwegian kommer aldri til å kjøpe flere fly, de leier for den beste prisen som er å få på markedet. Og med synkende cabinfaktor er nok grensen for antall fly nådd.

Airbus 319 blir for mange seter og en del dyrere og vedlikeholde pluss dyrere med leasing..tror ikke di stopper før 25 fly som det har blitt nevnt fra NAS for en tid siden...

Originally posted by EXIT

Airbus 319 blir for mange seter og en del dyrere og vedlikeholde pluss dyrere med leasing..tror ikke di stopper før 25 fly som det har blitt nevnt fra NAS for en tid siden...

Airbus 319 blir for mange seter?? 134 seter ved 32" seteavstand i følge Airbus. Press inn 16 seter til og seteavstanden blir vel noe det samme som idag vil jeg tro...

Originally posted by valen

Og holde seg til temaet hadde vært bra!

Kan ikke se at vi har forlatt tema Hr/Fru Valen!

A319 tar 149 pax med 2 utganger over vingene(DY733, 148 seter). Easyjet har endel A319 med 4 utganger over vingene og 156 seter, men da må de ha 4 cabin crew.
Vedlikeholdkostnader må da bli lavere på nye Airbus en gamle Boeing?

Back