Nye Doha airport

I øyeblikket funker det omtrent som dette: Alle som normalt sett ville hatt loungeadgang har det fortsatt med unntak for:
* J-pax som ikke er FFP-medlem eller har QR PC Burgundy-status.
* Y-pax med Silver-status.

Som kompensasjon får J-klasse 10.000 ekstra Qmiles og Y får 5.000 ekstra Qmiles. I tillegg får man vouchers som kan benyttes i alle butikker/spisesteder. Verdien kommer an på kabin og transfertid.

Skal til Singapore fra Oslo via Doha med hele familien om litt over 3 uker og flyr i business. Vi har over 8 timer transit, og jeg fører poeng mot BA Executive Club hvor vi ikke har status enda (hele familien får sølv når vi er tilbake). På tilbaketuren er det 3 timer transit.

Betyr dette at vi ikke får lounge-tilgang på HIA?
Kan bli artig med to barn (4 og 7 år) å løpe rundt på en svær flyplass ;-)
 
Skal til Singapore fra Oslo via Doha med hele familien om litt over 3 uker og flyr i business. Vi har over 8 timer transit, og jeg fører poeng mot BA Executive Club hvor vi ikke har status enda (hele familien får sølv når vi er tilbake). På tilbaketuren er det 3 timer transit.

Betyr dette at vi ikke får lounge-tilgang på HIA?
Kan bli artig med to barn (4 og 7 år) å løpe rundt på en svær flyplass ;-)

Såvidt jeg vet får dere dekket opphold i Doha ved transit på mer enn 8 timer, men dette er forutsatt at dette er korteste mulige ventetiden da dere booket. Altså, dersom dere kunne ventet 3 timer, men heller ønsket en annen avgang, får dere ikke denne muligheten. Da dekker QR visum, transport og mat. Hotellet er vanligvis Oryx Rotana, ikke langt unna. Mulig de har endret hotell etter de flyttet til Hamad, men i følge tråder på FT er det Oryx Rotana som fortsatt brukes. Dette er forøvrig et flott hotell etter min standard. De har til og med ei norsk dame som jobber i resepsjonen/inngangsområdet. Fikk en hyggelig velkomst av henne tidligere :-)

Ellers stemmer det vel overens med informasjonen fra The Ticketor og andre på FT at dere ikke får adgang til lounge, men dere får vouchers til mat. Det er forøvrig også mye å ta seg til for ungene der.. Ventet selv med en 4-åring i 7 timer på gamle flyplassen, hvilket gikk fint med kombinasjon av lekeplass og lounge for mat :-) God tur!
 
Det finnes raskere forbindelse til SIN de fleste dager, men dersom det ikke finnes en tidligere flight den dagen (selv om den er full), så kan du få gratis hotell (STPC) som nevnt. Ta da og send en mail til nordicreservations (at) no.qatarairways.com for booking av hotell.

Med mindre dem åpner en eller flere lounger til før du reiser, dessverre ikke sannsynlig, så vil du dessverre ikke få loungetilgang. Kontakt da en kundeserviceskranke på DOH så vil du få vouchers som du kan bruke i alle butikker og spisesteder på flyplassen. Når du sjekker inn i Oslo får du et brev som forklarer dette, det viser du i kundeserviceskranken på DOH. Jeg husker ikke beløpet dere får, vil ikke skrive noe som er feil, men med lang transfer og reise i business så er det et ganske greit beløp.

Det finnes også noen lekesteder på forskjellige steder på flyplassen som kan benyttes. Og, enda viktigere, gratis WiFi.

http://dohahamadairport.com/airport-guide/facilities-services/children-infants

Denne leketøysbutikken skal også ha et lekeområde: http://dohahamadairport.com/shop/bumble-tree
 
Last edited:
Med mindre dem åpner en eller flere lounger til før du reiser, dessverre ikke sannsynlig, så vil du dessverre ikke få loungetilgang.

I en tråd på FT nevner en at Akbar-Al-Baker skal ha uttalt at loungene åpnes i slutten av denne mnd. Vet ikke hvor troverdig denne infoen er.
 
I en tråd på FT nevner en at Akbar-Al-Baker skal ha uttalt at loungene åpnes i slutten av denne mnd. Vet ikke hvor troverdig denne infoen er.

Ja, jeg har og lest denne infoen, men hørte og at de ikke skulle åpnes før ut i august en gang.. Akbar lovet vel og A380-en til LHR i slutten av juni, men den er utsatt til begynnelsen av juli, og det er en del *relativt* skuffede medlemmer på FT som har booket billige billetter i F ex CAI kun for å prøve denne.. Så hva Akbar sier skal man kanskje ta med en liten klype salt, angående datoer..?
 
Ja, jeg har og lest denne infoen, men hørte og at de ikke skulle åpnes før ut i august en gang.. Akbar lovet vel og A380-en til LHR i slutten av juni, men den er utsatt til begynnelsen av juli, og det er en del *relativt* skuffede medlemmer på FT som har booket billige billetter i F ex CAI kun for å prøve denne.. Så hva Akbar sier skal man kanskje ta med en liten klype salt, angående datoer..?

Skal ikke se bort i fra at mannen lover mere enn han klarer å holde. Men utrolig snodig at biz pax uten status ikke har lounge tilgang, mens Y pax med status har det. Håper at ting kommer kjapt på stell der nede iallefall, sånn at jeg ikke behøver å bruke Oryx lounge sammen med kjøpe kundene i Juli :D
 
Noen som vet hva den gamle flyplassen brukes til nå? Premium terminalen feks? Det virker jo bare tragisk at businesspax uten status ikke har loungetilgang. Må være eneste sted i verden det foreløpig.
 
Last edited:
Noen som vet hva den gamle flyplassen brukes til nå? Premium terminalen feks? Det virker jo bare tragisk at businesspax uten status ikke har loungetilgang. Må være eneste sted i verden det foreløpig.

Den gamle skal visst brukes til militær- og GA-trafikk. Tragisk ja, det er bare forbokstaven.
 
Den gamle skal visst brukes til militær- og GA-trafikk. Tragisk ja, det er bare forbokstaven.

Ja er vel egentlig ikke så unaturlig det med tanke på den lange rullebanen. Loungesituasjonen skal det bare et pennestrøk til for å fikse, helt latterlig det der egentlig (men da hadde de åpnede loungene muligens blitt for fulle).
 
Har nå idag tilbrakt over 8 timer på nye Doha airport med familien. Som statusløse business passasjerer fikk vi ikke loungetilgang, men fikk vouchere for nesten 2000,- (4 personer) som olaster på såret, som kunne brukes nesten overalt (står overalt på baksiden, men apoteket sa nei...). flott og stor flyplass, med mange tilbud både innen shopping og mat. Også godt tilpasset barnefamilier, og de 8 timene gikk greit unna, selv om transferhotellet hadde vært å foretrekke, men det åpner først om to dager.
 
Har nå idag tilbrakt over 8 timer på nye Doha airport med familien. Som statusløse business passasjerer fikk vi ikke loungetilgang, men fikk vouchere for nesten 2000,- (4 personer) som olaster på såret, som kunne brukes nesten overalt (står overalt på baksiden, men apoteket sa nei...). flott og stor flyplass, med mange tilbud både innen shopping og mat. Også godt tilpasset barnefamilier, og de 8 timene gikk greit unna, selv om transferhotellet hadde vært å foretrekke, men det åpner først om to dager.

Har desverre ikke tid til og lese hele tråden, burde kansje gjøre det før jeg skriver her men bare noen kjappe spørsmål.....Hvorfor får ikke vi statusløse business passajerer loungtilgang??? Er dette midlertidig eller? Vi reiser i november så greit og vite J
 
Last edited:
Har desverre ikke tid til og lese hele tråden, burde kansje gjøre det før jeg skriver her men bare noen kjappe spørsmål.....Hvorfor får ikke vi statusløse business passajerer loungtilgang??? Er dette midlertidig eller? Vi reiser i november så greit og vite J
Ja, det er midlertidig, flere av loungene ble ikke klar til åpningen. Offisielt ble det sagt at dette ville gjelde de første to månedene, men regner med at det blir utsatt minst et par ganger. November bør gå bra, men det er aldri godt å vite med QR.
 
Det høres merkelig ut at de klarer å være forsinket med noe så bygningsmessig "enkelt" som lounger. Det er jo tross alt bare snakk om å ha nok bygningsarbeidere og nok materialer. Å bli forsinket pga kompliserte, tekniske systemer som bagasjeanlegg, ventilasjonsanlegg, brannalarmsystem, er selvsagt noe helt annet og kan skje de fleste. Spesielt merkelig blir det jo når det påvirker deres viktigste kundegruppe.
 
Mod notis:
Ting som ikke omhandler den nye flyplassen, men generelt transfer i Doha m.v. er flyttet til transfertråden i reiseforumet
 
Det høres merkelig ut at de klarer å være forsinket med noe så bygningsmessig "enkelt" som lounger. Det er jo tross alt bare snakk om å ha nok bygningsarbeidere og nok materialer. Å bli forsinket pga kompliserte, tekniske systemer som bagasjeanlegg, ventilasjonsanlegg, brannalarmsystem, er selvsagt noe helt annet og kan skje de fleste. Spesielt merkelig blir det jo når det påvirker deres viktigste kundegruppe.


Da hadde de sikkert ikke nok materialer eller bygningsarbeidere, da. Mye uforutsett kan skje, og hvis de må prioritere, velger de sikkert helt basale ting som bagasjeanlegg, ventilasjon og brannalarmer framfor enklere og tross alt mindre viktige ting som lounger.
 
Da skjer det faktisk ting!
HAMAD INTERNATIONAL AIRPORT UNVEILS QATAR AIRWAYS’ AL MOURJAN BUSINESS LOUNGE

DOHA, Qatar - Hamad International Airport (HIA), Qatar’s state-of-the-art gateway to the world, has unveiled its new Al Mourjan Business Lounge for Qatar Airways’ Premium passengers. As one of the largest lounges in the world, with 10,000 square metres of bespoke design features, Al Mourjan offers Qatar Airways’ Premium travellers unrivalled Qatari hospitality with its signature five-star service.

http://www.qatarairways.com/qa/en/press-release.page?pr_id=pressrelease_al-mourjan-lounge-060814
 
Last edited by a moderator:
Back
Top