Nye Doha airport

Men når vi venter, så kan vi underholde oss med litt mer informasjon om hva som vil finnes på flyplassen når den åpner.

World-class facilities at HIA
The facilities at the new Hamad International Airport (HIA) are world-class. There is a luxury spa, gym, squash courts and even a swimming pool as part of the transit hotel in the South Node.

http://www.gulf-times.com/qatar/178/details/377980/world-class-facilities-at-hia

The jewel of the new airport
The Emiri Terminal has been rightly termed the jewel of the new Hamad International Airport. Surrounded by a beautiful lagoon, it has been designed to dazzle the viewer not only from the outside with its breathtaking architecture, but also the interior is decked up in royal splendour.

http://www.gulf-times.com/qatar/178/details/377979/the-jewel-of-the-new-airport

Booker omgående en helg i Doha når plassen er i gang 100%. Koste oss de 23 t da vi var der for et år siden...

Ser ut som planlagt åpning nå er 30/4, og i første omgang blir 10 selskaper overført til den nye flyplassen for å starte opp forsiktig. Forstår jeg det rett skal QR etter planen flytte over i juni

1. Biman (Bangladesh) BG
2. Fly Dubai (UAE) FZ
3. Air Arabia (UAE) G9
4. Iran Air (IR)
5. Air India Express (IX)
6. Yeminia (IY)
7. Pakistan (PK)
8. Nepal Airlines (NP)
9. Syrian Air (RB)
10. Pegasus Airlines (PC)

Betyr det at de nå har løst problemet med at flyplassen sank i sjøen? Det er jo grunnen til utsettelsen som fremsettes i den kulørte pressen idag.

Noen som vet hvordan det blir med lounges på den nye flyplassen? Blir det fremdeles en premium terminal?

Trodde kanskje at de ville utnytte ressursene på den gamle flyplassen i og med at de ligger så nær hverandre, men etter å ha studert kart og satelittbilder så ser det ikke slik ut...

Etter det jeg har hørt, ja. Men det er bare en mindre del av flyplassen som er åpen nå under "soft launch". De fleste butikker og spisesteder er ikke åpnet f eks. Den store åpningen blir 27MAY, og det vil også stresse fasilitetene mer, så det blir spennende. Men det virker som en god start.

Y-enden av den utstikkende piren vil ikke bli åpnet 27MAY, den skal åpne som en del av fase to.

Er det noen sine en flyplass eller terminal av litt størrelse som har klart å åpne uten mer eller mindre rot?

I øyeblikket funker det omtrent som dette: Alle som normalt sett ville hatt loungeadgang har det fortsatt med unntak for:
* J-pax som ikke er FFP-medlem eller har QR PC Burgundy-status.
* Y-pax med Silver-status.

Som kompensasjon får J-klasse 10.000 ekstra Qmiles og Y får 5.000 ekstra Qmiles. I tillegg får man vouchers som kan benyttes i alle butikker/spisesteder. Verdien kommer an på kabin og transfertid.

Det er barnesykdommer når en ny flyplass åpner, det tror jeg alle vet. OSL og LHR T5 er to gode eksempler. Når de loungene som fortsatt ikke er ferdigstilte skal åpne vet jeg dessverre ikke. At nye DOH blir bedre en gamle, selv om den helt klart ikke er det akkurat nå for premium pax og har en del andre "teething issues", er det ingen tvil om.

Så kan man diskutere om man burde ha ventet med åpningen til alt var ferdig, eller ikke. Men man trenger to rullebaner og fasiliteter til A380, så man var nok bare nødt.

Skal hente Senior i kveld (på DWC) hvor han skal mellomlande på den nye DOH.. De blir det to nye arabiske og sikkert hektiske flyplasser på samme kveld så jeg får ha klart noe godt å drikke på i bilen ;)

Dem gikk ihvertfall før rute fra OSL, kan jeg meddele!

Han er meget glad i Qatar og kan vel si han hadde sin beste tur i går – alt var foran skjema, flyet fra oslo var mer eller mindre tomt?, transfer i Doha gikk knirkefritt med lettforståelig gratis Wifi. DOH-DWC var også 10-12 minutter før skjema og det tok 18 minutter fra Airbus til tyskersleden. De at han ble fulgt av en 1.85 lang russer(inne) fra fly til bil var også bonus (Marabah Service):up:

Back