Nye arbeidtidsbestemelser

S. Holberg

ScanFlyer Gold
Heisann!

Vet ikke om dere har sett dette tidligere, men EASA har ett nytt forslag til arbeidstidsbestemelser ute på høring nå.

NPA 2010-14
http://easa.europa.eu/rulemaking/notices-of-proposed-amendment-NPA.php
"Implementing Rules on Flight and Duty Time Limitations and rest requirements for commercial air transport (CAT) with aeroplanes"

Har ikke hatt tid til å lese gjennom men her ett par punkt jeg har tatt ut.

-For domestic flights the regulation generally limits pilots to 8 hours of flight time during a 24-hour period. This limit may be extended provided the pilot receives additional rest at the end of the flight. For domestic operations a minimum rest requirement of 8 continuous hours of rest during the 24-hour period is also required.

-For international flights that require more than 12 hours of flight time, air carriers must establish rest periods and provide adequate sleeping facilities outside of the cockpit for in-flight rest.

-The EASA NPA prescribes rest in function of the preceding duty period, the NPRM only defines a standard sleep opportunity of 9 hours. The NPA is also more protective in terms of weekly rest (36 hours including 2 local nights, vs 30 hours)

-OR.OPS FTL.110(a) requires the operator to publish rosters ‘sufficiently in advance’. This Subpart Q provision is complemented by an AMC recommending publishing rosters at least 14 days in advance.

-The definition of a Home Base — especially with multiple airports — could not reach a consensus within the Rulemaking Group. One open item was related to the above limitation of 50km distance/60min travelling time, the safety impact of allowing multiple airports is probably negligible, but the social and economical impacts of the proposal are difficult to assess. In this respect the RIA needs further consideration.

-FTL.1.210 1-(b) reflects Subpart Q requirement:
to limit the maximum number of times that extensions are used to 2 in any 7 consecutive days;


Vet ikke om dette er av noe interesse, men nå vet dere i hvertfall om det ;)
 
De overnevnte forslagene tolker jeg ikke som en innstramming for crew, heller en innstraming for flyselskapene, og deres muligheter for å presse sitronen.

Nå skal det sies at dagens subpart Q ligger tett på forslagene allerede. Det mest oppsiktsvekkende er innstramningene på "domestic-ops".

Har en mistanke om at en del lavprisselskaper vil måtte legge om på scheduleringen her...., og det er jo helt i orden.

Tally-Ho
 
... mest oppsiktsvekkende er innstramningene på "domestic-ops".

Har en mistanke om at en del lavprisselskaper vil måtte legge om på scheduleringen her...., og det er jo helt i orden.

Tally-Ho

Vil tro de fleste av LCC flyr over landegrenser, så det spørs hvordan dette vil virke inn for de.
 
det som nevnes om max domestic 8 timer og international 12 timer forstår jeg at er regler fra USA.

Lengre ned i dokumentet står det om hvordan EASAOPS ser for seg FTL. Slik jeg ser det er det ikke de største endringene i forhold til EUOPS sub.q.

correct me if i`m wrong... :)
 
Det er å håpe at disse forslagene går gjennom, og blir implementert i Subpart Q.
Det er en forbedring av eksisterende vilkår for de ansatte, OG det er av en slik art at det fremtvinger enkelte selskaper til å innrette seg etter hva andre selskaper allerede gjør.

Det jeg sier her er at mens noen selskaper allerede ligger godt innenfor Subpart Q tjenestegjøringsmessig og scheduleringsmessig, er det enkelte som åpenbart stadig legger seg i gråsonen. Nå vil disse gråsoneselskapene måtte harmonisere sin ops. etter det strengere regelverk.

Dette vil få betydning bl.a. med overnatting på hotell/nattstopp (på f.eks Kanariøyene) - i stedet for å presse sitronen med å piske crew t/r (noen gjør det), det vil få betydning om man kan klare en langruteoperasjon (det stilles et absolutt krav til max 12 timer uten godkjent hvileanordning i kabinen) osv.

Det jeg ikke vet, er om forslaget vil også vil hjelpe de som jobber rundt utenfor EU/JAR..., f.eks i Emirates etc....

Tally-Ho
 
Back
Top