• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Nybygde Grumman Goose - link

LN-KEH

Doodlebugger
Hei,

Her er en link til et amerikansk firma som bygger opp nye Grumman Goose fly:

http://www.antillesseaplanes.com/index.html

Kunne godt tenkt meg en av disse i sjøflyhavna på Fornebu.


Eders
Knut Erik
 
Sikkert kjekt det der, men for å være blodig ærlig: Goose tar seg jo ikke ut i det heletatt med P&W PT6!! (Skjønner at det har med driftsøkonomi å gjøre, men man behøver vel ikke å herpe et så fint fly for det...?):sarc
 
Enig der, men det kan vel være at det er dårlig tilgang på PW R985. PT6'en finnes i bøtter og spann.
 
Kan til nød gå an på denne, men når de blir trødd i nesa på et fly som var designet for stjernemotor, ser det ganske tåpelig ut (dc-8-63 har gode bilder av spissneser).

Mekanikere og flygere stemmer utvilsomt for PT6, som vel er den beste blåselampa man kan sette i et fly. Driftssikker og enkel å operere.

Men for oss som helst nyter dem fra utsiden, blir stjernemotor i egen overklasse.
Lyden - ååå - lyden!!! :spin: :spin: :spin:
 
dc-8-63 har gode bilder av spissneser

Bildene er det ikke noe galt med, langt der ifra. Det er motivene som er helt hinsides. De spissnese-greiene der har ingenting med fly å gjøre. Vandalisme derimot......
 
COOL!
Joda, selv om Goosen er tøffest med stjernemotorene, er den vel underpowered med de gamle motorene. Synes faktisk den er ganske tøff med de nye blyantspissene!

G-73T Turbo Mallard er jeg et stjerneeksempel på en maskin som ble lekrere med TP-motorer.

I siste utgave av Propliner (PORR!!!), som ankom postkassen i går, er det an lang artikkel om Pacific Coastal som fremdeles flyr Goose (med stjernemotorer) langs kysten av British Columbia... Ahhh
 
Back
Top