Ny Wizz Air-base: OSL og norsk innenriks - nettverk og operasjoner

OY-CIR

ScanFlyer Silver
I følge flysmart24 skal Wizz Air holde en pressekonferanse i morgen, hvor de skal annonsere en «overraskende satsing» i Norge. Basert på måten de ordlegger seg på, så ligger det kanskje litt i kortene at det blir innenriksruter?

I innkallingen skriver Wizz Air at det skal handle om «den ruteutviklingen som vi ser mest frem til i Norge i dette tiåret,» skriver selskapet.
https://flysmart24.no/2020/10/05/wizz-air-varsler-overraskende-satsing-i-norge/
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Det mest opplagte ville vel være base(r)? Flyselskapene, spesielt lavprisselskapene, har for vane å snakke i store bokstaver, så jeg tillegger ikke "pratet" noen større vekt før jeg ser det... Men, for all del, jeg tar i mot overraskelser med åpne armer!
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Det mest opplagte ville vel være base(r)? Flyselskapene, spesielt lavprisselskapene, har for vane å snakke i store bokstaver, så jeg tillegger ikke "pratet" noen større vekt før jeg ser det... Men, for all del, jeg tar i mot overraskelser med åpne armer!

Base er forsåvidt greit - da må de forholde seg til norske regler som jo vil gjøre det lettere for alle rundt. Det de driver med i dag med teppebombing av Norge fra andre baser er vanskeligere, for der er det ikke norske regler som gjelder
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Slik som Ryanair forholdt seg til norske regler på Rygge?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Hvordan er egentlig regelverket for utenlandske operatører som opererer innenlandstrafikk i Norge om man ikke har base i Norge? Kreves det norsk AOC, eller er det fritt frem?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Hvordan er egentlig regelverket for utenlandske operatører som opererer innenlandstrafikk i Norge om man ikke har base i Norge? Kreves det norsk AOC, eller er det fritt frem?



AOC fra et EU-land, det er det hele.
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Har tidligere hørt rykter om 1 basefly på OSL og 1 rute innenriks i førsteomgang, men dette kan jo så klart ha blitt endret nå inn mot pressekonferansen imorgen.
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Slik som Ryanair forholdt seg til norske regler på Rygge?

Ja de la jo ned med påskudd om flyseteavgiften etter at de innså et tap for norsk rett var nært forestående. Når Ryanair ville dømmes til å forholde seg til norske lover og regler vil nok evt Wizz gjøre det samme :)
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Spennende, men vil de da gi f i norske arbeidsvilkår?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Dette kan vel fort være siste spikeren i kista for Norwegian ?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Noen som vet når det er? Litt kjinkig tidspunkt for NAS hvis de slår på stortromma.
1. NAS får konkuranse fra noen som kan slå dem på kostnader(selv om de kjører med "norske" betingelser".
2. NAS er ekstremt sårbare økonomisk nå.
3. WIzz beviser at det vil komme andre og fylle hullet etter NAS. Så argumentet for å redde dem blir svakere.

Men dette kan jo også være noe "småtteri".
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Dersom en ny aktør skal begi seg ut på innenriksmarkedet er vel frekvens en viktig faktor. I så måte virker et basefly på OSL med (en eller to) innenriksruter høres litt lite ut. Særlig hvis nevnte basefly også skal fly på internasjonale destinasjoner.

Men vi venter i spenning til klokken 1300.,
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Dersom en ny aktør skal begi seg ut på innenriksmarkedet er vel frekvens en viktig faktor. I så måte virker et basefly på OSL med (en eller to) innenriksruter høres litt lite ut. Særlig hvis nevnte basefly også skal fly på internasjonale destinasjoner.

Men vi venter i spenning til klokken 1300.,

Men hvis de går på norsk indenrigs vil det så ikke være bedst at hvis de fx åbner OSL-BGO/TRD/SVG at de lader flyet sove ude i SVG/TRD/BGO for ramme morgenbølgerne til og fra Oslo med forretningsrejsende m.m istedet for at sove i Oslo og flyve ud fra Oslo? der vil da være flere penge i at sove i de andre byer istedet for at flyve ud af Oslo eller er jeg gal på den?

Her i DK er der jo også en heftig morgenbølge på AAL-CPH også en bølge retur om aftenen.
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Noen som har klart å finne linken til pressekonferansen?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Hadde jeg hatt rutenettet til WIZZ så ville jeg prøvd å fly innenriks som en forlengelse av utenriks. F.eks komme inn til BGO fra Europa, fly BGO-OSL også ut igjen til Europa derfra. Også vurdert å sette opp en base med 1-2 fly i Norge for å tette hull og behov som man ikke klarer å løse på den måten.
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Men hvis de går på norsk indenrigs vil det så ikke være bedst at hvis de fx åbner OSL-BGO/TRD/SVG at de lader flyet sove ude i SVG/TRD/BGO for ramme morgenbølgerne til og fra Osl.....

Du har et godt poeng der. La oss si at alle de tre andre destinasjonene du nevner er aktuelle og de ønsker morgenfly fra samtlige. Da trenger de mer enn ett basefly.
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Ser ut som om det er søkt slots om opptil 4x daglig OSL-TRD, 3x BGO og 2x TOS?
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Ser ut som om det er søkt slots om opptil 4x daglig OSL-TRD, 3x BGO og 2x TOS?

Med minst 2x A321, ifølge flysmart24

Etter det vi får opplyst skal selskapet basere sin nye norske satsing på å plassere minst to basefly på Oslo Lufthavn. Det dreier seg om fly av den mest brukte flytypen selskapet opererer med – Airbus A321, som har 230 seter.
https://flysmart24.no/2020/10/06/wizz-air-starter-flykrig-mot-sas-og-norwegian-i-norge/
 
Re: Wizz Air med «overraskende satsing» i Norge

Interessant at det ikke er satt opp SVG som jo vanligvis er blant the usual suspects når det snakkes om gullrutene.
 
Back
Top