• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny type flymaling

bgo-flyer

ScanFlyer Blue
"En ny flymaling gjør flykroppen glattere og reduserer drivstoffutgiftene med millioner. SAS er blant selskapene som vurderer å ta flymalingen i bruk."

Tror dere dette virkelig er så revolusjonerende som det ser ut som?

Les artikkelen her
 
I følge en eller annen ansatt/prof.? på strømningslaboratoriet på NTNU, så hadde man funnet ut at overflater som er ru (ikke helt glatt) gir best gli, med eksempler i bekledning for svømming og sykling.
 
I følge en eller annen ansatt/prof.? på strømningslaboratoriet på NTNU, så hadde man funnet ut at overflater som er ru (ikke helt glatt) gir best gli, med eksempler i bekledning for svømming og sykling.

Et annet eksempel er en golfball.
 
Problemet er sikkert å få en maling som både er ru og der dritten ikke setter seg så godt fast.

Maling og lakk er en stor industri og det brukes helt sikkert noen miliarder i forskning på ommerådet så at vi år om annet får nye typer lakk til fly bør jo ikke overraske noen. Dersom denne lakktypen ikke blir ekstremt dyr og den er i henhold til artikkelen, så er det sikkert ikke lenge til alle fly blir lakket med den. Enten det er SK, WF, DY, FR eller SIA.
 
Delfiner er jo heller ikke helt glatte... Drev ikke Cathay Pacific å klistret på en film på flyene som er/var ruglete?
 
"Myth plausible", mindre forbruk med denne :drunk:
blogentry-60387-1298004530.jpg
 
Skulle tro at dette ikke er svada når seriøse selskaper velger å bruke penger på det. Overflatebehandling og glid er jo aktuelt på alt fra ski til båt så uaktuelt er det sikkert ikke for fly heller.
 
Heisann!

...The manufacturers of the coating estimate that it could reduce easyJet’s fuel consumption by 1-2%...

Dette viser hvor lite man forstaar av aircraft performance... :rolleyes:

Da vi satte paa B777 PIP pakken, som inkluderer pack-louvers, nye vortex generatorer og high-speed aileron droop, gav dette ca. 1% performance improvement, men var vanskelig nok aa maale med vanlige program.

Om denne malingen hjelper aa holde flyene renere kan jeg ikke svare paa, men en rutine dry-wash koster ikke all verden og gjoer en god jobb... ;)

Dag
 
Back
Top