Ny Transasia ATR-72 krasj (4/2)

Someone

Moderator
Medlem
Bare et halvår etter siste ulykke har nok en gang en Transasia ATR-72 krasjet. Det er foreløpig ikke meldt om omkommende, men en rekke skadede, hvilket i såfall vil være ganske utrolig når man ser bildene

Skal være snakk om B-22816, en ATR-72-600 levert i april 2014

http://www.bbc.com/news/business-31125052
A plane belonging to Taiwanese carrier TransAsia Airways has crash-landed in a river in Taipei.

More than 50 people were onboard at the time, and a number of people were reportedly injured
 

Attachments

  • transasia1.JPG
    transasia1.JPG
    23.3 KB · Views: 1,664
  • transasia2.JPG
    transasia2.JPG
    53.8 KB · Views: 1,662
Ser ut som ni er bekreftet omkommet til nå, og er vel ikke urealistisk at det tallet vil øke
 
Dramatiske bilder. Det er noe av det mest spektakulære jeg har sett.
Det er til å få vondt i magen av å se.
Forhåpentligvis kan det bidra til å oppklare havariet for de som skal finne årsaken.
Ut fra bildene å dømme hadde flyet liten horisontal hastighet.
 
Uff, bare tragisk. For oss som elsker fly osv så er disse bildene til å bli dårlige av. :( :(

Det siste er vel at 13 er bekreftet omkommet etter hva jeg har skjønt. Og det jobbes hardt for å redde flest mulig, visstnok skal flere være fanget i flyet. Det er som mcduck sier, nesten utrolig at noen har overlevd overhodet.
 
Tragisk!

Normalt skal et fly kunne klatre ut normalt etter motorbortgang ved mest kritisk punkt, V1. Piloter trener på dette hver 6 måned. Det krever koordinert og riktig handarbeid.

Hva som har skjedd her vil etterforskningen vise.
 
Utrolig med enda en ATR-72 dødsulykke. Den forrige var så sent som 23 juli. Da døde 47 av 58 og 7 av 11 overlevende ble alvorlig skadet. Jeg blir litt skeptisk til et selskap som har 2 ulykker så tett etterhverandre.
Nå har Air Malaysia hatt 2 ulykker på godt under 1 år, men i alle fall den ene kan de jo overhode ingen ting for.
 
Bare mine spekulasjoner, men lurer litt, etter hva jeg hører, skal det være en flameout i motoren, da regner jeg med at det er snakk om en motor det er snakk om for klarer ikke helt å tro på en flameout på begge, så er ikke ATR maskinene kapable til å fly på en motor?
Mister litt av poenget med sikkerhetsfaktoren to motorer skal gi, om ikke virker det som pilotfeil
 
Som det ser ut på videoen mister den venstre vingen løftet. Kan vel stemme hvis de har stopp på venstre motor og ligger i en venstresving.
Var det langt fra flyplassen dette hendte? Synes de var veldig lavt.
 
Det ser ut som dålig speed control efter motorkutt. Man ser på pitchvinkeln att farten är låg. Förmodligen har de nått Vmca och sjunker fortfarande. Ökar man power då klipper flygplanet över som på filmen. Inte tillräckligt med luftström över halen för att hålla kursen. Den fungerande motorn vill vrida hela flygplanet.

Annat scenario är att motorn som har stoppat inte gått i feather.

Mdpilot (numera Dashpilot)
 
Tror ikke de gir på noe der. Ser ut som om de forsøker å strekke en glide sålangt det går og til slutt flikker, men regner med at de kan få noe fornuftig utav recorderne.
De kom over 1000 fot etter take-off, deretter en continous descend og gikk i bakken rundt 4 km fra banen.
 
Gjorde antagelig det de kunne for å komme over de høye husene til venstre og dermed redde liv.
Dermed endte det i stall...
 
Det kan være flere grunner til at motorene ikke er featheret.

Det er "litt for mange" muligheter å diskutere når vi ikke vet noen verdens ting; hverken om flytypen eller om hendelsesforløpet. -Men basert på flytraséen (avherald.com) så visste de nok godt hva de gjorde i situasjonen! Det blir veldig interessant å se hva den virkelige havarikommisjonen finner ut av.

For de som er interessert så er det bare å bruke google så finner man memory items etc fra QRH blant annet på scribd.com
 
Last edited:
Back
Top