Ny SAS-kampanje i Norge

  • Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Akkurat den siste, med god benplass, vet jeg nå ikke om de har rett i. Fløy med en SAS 737 i helgen på turistklasse, og det var ikke akkurat danseplass der, føltes ikke noe større enn Norwegian.

På returen hadde vi seter så langt fram at det var businessklasse-oppsett, og der var det bra.
 
Synd at SAS ikke klarer å utvikle seg. Hvem bryr seg om at setevalg og bagasje er inkludert i billettprisen - når billettprisene ofte er svært høye? De virkelige fordelene ved SAS er uansett ikke inkludert setevalg, inkludert bagasje, inkludert kaffe/te på innenlands og inkludert aviser på utenlands - men punktlighet, frekvenser og service om noe skulle oppstå. Hadde SAS også hatt et bra bonusporgram kunne det vært en stor fordel, men bonusprogrammet har SAS forlengst ødelagt. SAS har for øvrig ikke særlig mye bedre benplass enn f.eks. Norwegian, og SAS' nye og slanke seter er direkte ubehagelige. Riktignok har Norwegian mange utslitte 737-300, men med stadig nye 737-800-fly i flåten tar de fort igjen SAS.
 
Nå er ikke jeg en markedsføringsekspert, men det er vel ganske mange restriksjoner på bruken av ordet "gratis". Med gratis i mf. sammenheng henger det ikke med noen kjøpsforpliktelser, og det gjør det jo helt klart når man må kjøpe en SAS billett for å kunne gjøre bruk av tjenesten.
Dette var iallefall hva jeg lærte på 1 året på BI... Eller hur??
 
Fin måte å fremheve disse attributtene isolert sett. Men budskapet har vi vel sett noen ganger tidligere, presentert på andre måter?
Blir vel ikke bragt noe nytt til torgs her, så når kommer Core SAS-kampanjen?
 
Altså, jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør et nummer ut av at de på mange ruter har en OVERLEGEN frekvens!

"Skal du på jobbreise mellom Tromsø og Trondheim? SAS gjør det enkelt for deg å velge reisetidspunkt selv! Vi har opp til 5 daglige avganger hvor vår konkurrent nøyer seg med 1."
 
Altså, jeg skjønner ikke hvorfor de ikke gjør et nummer ut av at de på mange ruter har en OVERLEGEN frekvens!

"Skal du på jobbreise mellom Tromsø og Trondheim? SAS gjør det enkelt for deg å velge reisetidspunkt selv! Vi har opp til 5 daglige avganger hvor vår konkurrent nøyer seg med 1."

Eller 5 via Osl;)
 
Likte den på forsiden av og i Dagbladet i dag:
"Når reisen går av seg selv, får du tid til viktigere ting.
se siden 7,9,11,13 og 15"
 
Last edited:
Har noen stilt spørsmål om slike kampanjer i det hele tatt virker? Jeg vet vel hvordan det er å fly med SAS og hvordan det er å fly med DY. Skal jeg til Ålesund fra Oslo, sjekker jeg begge, og velger den billigste. Reklamen påvirker ikke mitt valg en døyt.

Jaja, vet at det er noe som heter merkevarebygging. Men for de fleste er alternativet SAS eller DY, og slike annonser vil jeg tro ikke kan bety det helt store.
 
Fin måte å fremheve disse attributtene isolert sett. Men budskapet har vi vel sett noen ganger tidligere, presentert på andre måter?
Blir vel ikke bragt noe nytt til torgs her, så når kommer Core SAS-kampanjen?

Er det ikke akkurat det som er Core SAS da? Det er vel liten grunn til å finne opp hjulet på nytt. Ligger det ikke litt i ordet core SAS også at de går tilbake til kjernen?

Det som jeg anser for å være et av de største problemene til SAS i forhold til kundene er at de har mistet identitet. Så skal de ha service, så er det lavpris igjen, så litt service, så....
Jeg tror ikke SAS er tjent med å bringe noe nytt til torgs. Kampanjen ser helt greit ut, bortsett fra det med benplass.
 
Får jeg penger tilbake hvis jeg ikke har bagasje?
Er enig i at frekvensen betyr mye, men SAS er ofte dyre fra TRF (WF via CPH).
 
Beinplass burde de strengt tatt være forsiktig med å si så mye om. Det er, som FlightDeck sier, trangt i de flyene som har SAS sine nye seter. Dy går mot bedre plass med nye fly, mens SK går motsatt vei i sine nye fly. Når det gjelder service, så er dette mer forvirrende enn noe annet for brukerne, ettersom det er forskjellige konsepter på domestic i de forskjellige land, og ut i Europa.

Jeg støtter derfor de som sier at det er hyppighet, punktlighet og hjelp når det går på tverke, som er SAS sine store fortrinn, i hvert fall fortsatt.
 
Er det ikke akkurat det som er Core SAS da? Det er vel liten grunn til å finne opp hjulet på nytt. Ligger det ikke litt i ordet core SAS også at de går tilbake til kjernen?

Men, det at de skal tilbake til å drive med kjernevirksomheten, betyr ikke nødvendigvis at de skal gjøre alt slik de har gjort før!:) Ser gjerne at SAS går i seg selv og tenker litt nytt hva markedsføring angår.
 
Ut fra samme filosofi som ligger bak at mange nordmenn heller kjøper seg en BMW/Audi/Mercedes enn en f.eks. Hyundai fordi man forventer seg bedre kvalitet og større kjøreopplevelse selv om Hyundai'en også vil frakte deg sikkert fra A til B, kan nok sikkert SAS tillate seg å ta noe høyere priser enn lavprisselskapene.

Men da må man oppleve at SAS er bedre. I helgen var jeg tur/retur Dublin med SAS, og fikk ikke noen bedre opplevelse enn jeg hadde fått med en tilsvarende tur med f.eks. Norwegian.

Men det var jo bla. a. fordi vi hverken ble forsinket eller kansellert, så jeg (heldigvis) slapp å erfare SAS' gode service når slikt skjer. Og jeg hadde bare håndbagasje, så jeg hadde ikke fått et irriterende bagasjegebyr på en eventuell tur med lavprisselskap.
 
Noen ganger synes jeg vi er litt for flinke til å ta alle ting som egentlig er fine og lage vrengebilder av det. Annonsekampanjen til SAS er fin. Og den er sann.
Ja, det går an å få alle ting til å fremstå i et underlig lys for; "bestemor var en gang på tur med SAS og da fikk hun ikke sitte ved siden av bestefar".

Men kampanjen er fin og beskriver ganske bra hvorfor vi faktisk bør fly Sas fremfor Norwegian eller Ryanair
 
Velger ofte sete på 1. rad v. bestilling hos Sas, det er det slutt med nå på 737-700 maskinene, der er det TRANGT. Vet ikke om det gjelder alle -600 og -700 maskinene. 1F på en -400 jeg fløy forleden var derimot fantastisk !
 
Men kampanjen er fin og beskriver ganske bra hvorfor vi faktisk bør fly Sas fremfor Norwegian eller Ryanair

Jeg er enig at kampamjen er fin og den setter fokus på et par ting som skiller SK fra DY. Men den klarer så absolut ikke overbevise meg at jeg må reise med SAS og ingen andre.
 
Back
Top