Ny Ryanair-base: København

SQ321

ScanFlyer Gold
Ny Ryanair-base: København

Vi forsøker igjen....

FR åpner på CPH:

yanair holder nu sit indtog i Københavns Lufthavn og vil i 2015 oprette 13 ruter.
Foreløbig vil man fra 1. marts 2015 åbne ruter til London, Milano og Warzawa.
Meddelelsen kom på et pressemøde onsdag formiddag på Hotel Hilton. Den blev ”overbragt” af selskabets kommercielle direktør David O’Brian.
Man opretter en base med fire fly i Københavns Lufthavn og i første omgang tilbyder man 28 ugentlige afgange. Næste vintersæson vil man nå op på 130 ugentlige afgange.

http://tic.travel/news/29102014/ryanair-satser-p%C3%A5-k%C3%B8benhavns-lufthavn

Det blir interessant å se hvilke flere ruter som kommer og hvordan dette vil påvirke konkurransen på CPH.
 
Re: FR åpner på CPH

4 basefly med 28 ukentlige avganger? Eller mener de 4 fly når de kommer opp i 130 ukentlige avganger?

28 ukentlige er jo i gjennomsnitt 4 avganger per dag.. jeg trodde Ryanair hadde en høyere flåteutnyttelse enn det.. :)
 
Re: FR åpner på CPH

Som jeg har forstået det, så er der én fra marts 2015 og stigende til 4. Det ene fly vil vel kunne tage de 3 ud af gennemsnitligt 4 daglige afgange fra CPH.

Noget der undrer mig er, at Ryanair tydeligvis åbner baser på primære lufthavne nu, men til både Warszawa og Milano flyver de til en sekundær lufthavn. Er der udsigt til, at de kunne åbne ruter mellem to primære lufthavne?

Videre virker det lidt til i CPH's fremtidsplaner (Expanding CPH), at CPH Go forsvinder. Vil den trække Ryanair med sig ud af lufthavnen?
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

De i front vil ikke endre sitt kjøps mønster i noen særlig grad.
Derimot vil massene eller resten av kapasiteten nå få enda større konkurranse om å fylle disse plassene. En kamp som med 100% sikkerhet vil utkjempes på pris.
En kamp samtlige konkurrenter har et betydelig lavere kostnadsbilde enn SAS.
Her har samtlige konkurrenter, foruten SAS, muligheten til raskt å flytte kapasiteten til andre hubs. Det kan ikke SAS som er fast med sin nettverks strategi og må da som alle andre stimulere til fylling låst og tilgjengelig kapasitet gjennom pris.
 
Last edited:
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Ryanair har bare annonsert 3 av 10 destinasjoner fra CPH, men hvilke er de 7 siste? Hvis vi ser på hvor dagens to større operatører på CPH fly som eneste tilbyder i dag og sammenligner med hvor Ryanair fly - tegner det seg et bilde som er interessant.

DY flyr eksklusivt til 4 destinasjoner fra CPH og til 2 av destinasjonene flyr Ryanair fra andre flyplasser eller det er en Ryanair-base.

SK flyr eksklusivt til 32 destinasjoner fra CPH og til 12 destinasjonene flyr Ryanair fra andre flyplasser eller det er en Ryanair-base.

Grunnen til at jeg ser på eksklusivitet er metoden Ryanair har operert på ved inntreden på større flyplasser den siste tiden.

- Primært ønsker de seg destinasjoner som ingen har operert før, det er en av deres baser eller de flyr der fra før og ikke minst at det er identifisert et udekket behov.

- Sekundært hvis ikke opplagte primære finnes, så vil de finne destinasjoner med enkelt-tilbydere hvor enkeltbyderen har en vesentlig høyere kostbasis og ekstra hyggelig er det når denne tilbyderen ikke har finansiell ryggrad til en priskrig.

- Tertiært i en senere fase kan større destinasjoner med mer en eksisterende tilbyder angrepet - hvor en eller flere av aktørene ikke har finansiell ryggrad til en priskrig.

Med andre ord er det gjøkungeprinsippet Ryanair synes å følge på disse hovedflyplassene og dessverre er svakeste fugleungen i CPH-reiret SAS. De har mye av sitt nettverk i sekundærvalget til Ryanair og da snakker vi om destinasjoner som Athen, Birmingham, Bologna, Bremen, București, Gdansk, Łódź, Newcastle, Poznań, Venezia, Vilnius og Wroclaw. Det finnes et par destinasjoner til som Göteborg og Hamburg hvor også Ryanair flyr til, men siden de er så korte fra CPH blir nok ikke disse vurdert. Mange av disse destinasjonene er betjent av mindre SAS-fly fra CPH, men pris kan gjøre noe mot hyppighet - spesielt hvis betalingsevnen er begrenset.

For DYs henseende er det de to byene i Marokko, Agadir og Marrakesh, som er i sekundær-området til Ryanair. Dermed vil nok Norwegian fly litt mer under radaren til Ryanair enn hva SAS vil oppleve (i hvert fall på et sekundært nivå).

I går annonsert Ryanair en rekke nye ruter i Italia, og der ble et nytt begrep introdusert i FRs vokabular - "Rotte business domestiche e internazionali da Roma" (Nasjonal og internasjonal forretningsruter fra Roma). Tror kanskje dermed at vi vil se noe slikt fra Ryanair når de beveger seg til tertiær-området på CPH.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Tipper nok at Amsterdam og kanskje OSL er med. AMS får FR-base i 2015 og FR snuser på OSL. FR kommer nok til å ta opp kampen med SK, DY og AF/BA/KL/LH.

FR ønsker seg markedsandel fra forretningsreisende og da er det nødvendig med trafikk mellom byer med nok business-grunnlag.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/32018-ryanair-eyes-amsterdam-operations-by-late-2015

http://www.anna.aero/2014/10/08/new-ryanairs-next-three-primary-airport-bases-discovered/
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Er virkelig Ryanair en så mye "farligere" konkurrent enn det Norwegian og Easyjet er at SAS risikerer å gå over ende fordi de etablerer seg på CPH?

Hvor stor andel av SAS reisende på CPH er punkt-til-punkt?
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Det er riktig at det har vært møter med FR og Avinor men de kommer neppe til OSL med det første så lenge OSL er fullt i peak.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Er virkelig Ryanair en så mye "farligere" konkurrent enn det Norwegian og Easyjet er at SAS risikerer å gå over ende fordi de etablerer seg på CPH?

Nej på ingen måde. Frygten for at det her skulle lå bunden ud af SAS, er stærkt overdrevet.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Tipper nok at Amsterdam og kanskje OSL er med. AMS får FR-base i 2015 og FR snuser på OSL. FR kommer nok til å ta opp kampen med SK, DY og AF/BA/KL/LH.

FR ønsker seg markedsandel fra forretningsreisende og da er det nødvendig med trafikk mellom byer med nok business-grunnlag.

http://www.ch-aviation.com/portal/news/32018-ryanair-eyes-amsterdam-operations-by-late-2015

http://www.anna.aero/2014/10/08/new-ryanairs-next-three-primary-airport-bases-discovered/

Ser man på den presenterte strategien til Ryanair, er det lite som tyder på at de etablerer seg med tanke på å dekke inn markedet fra Lodz, Kaunas eller Beauvais til Kastrup. De skal inn å på sikt ta markedene der det er mest penger å hente.

Den umiddelbare behovet til å fremtre å dementere trusselen fra Ryanair viser jo med all tydelighet hvilken utfordringer spesielt SAS ser ved at Ryanair etablerer seg ved deres hub.

Jeg har sagt det før og sier det igjen. Ryanair som vi kjenner de i dag vil være ugjenkjennelig om få år. Selskap som stilles i direkte konkurranse med dette selskapet har virkelig noe å frykte!

Det å avfeie å latterliggjøre dette bilde er etter min mening et tegn på at man ikke har satt seg spesielt godt inn i eller forstått hvordan selskapet har presentert sine fremtidsvisjoner og i hvilken retning dette bærer.

Den største utfordringen til nettverkselskapene i dag er at de og deres ansatte i stor grad har bagatellisert og latterliggjort konkurransen som har kommet. Tiden har straffet disse hardt. Med dagens utvikling kan et luftfartsår snart sammenlignes med et hundreår.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Er virkelig Ryanair en så mye "farligere" konkurrent enn det Norwegian og Easyjet er at SAS risikerer å gå over ende fordi de etablerer seg på CPH?

Hvor stor andel av SAS reisende på CPH er punkt-til-punkt?

Det mener de fleste analytikere som peker på at de andre selskapene har 2 fordeler SAS ikke har.

1. Et betydelig lavere kostnadsbilde
2. Flere hubber hvor kapasiteten enkelt kan flyttes bort fra Kastrup.

SAS har ingen av disse og må nå kjempe i et marked der pris mer enn noen gang vil være førende for hvem som fyller flyene. Til nå har Kastrup klart å balansere ekspansjonskåte selskap opp mot hverandre fra Kastrup i en hårfin balanse. Dette mister de nå kontroll over når Ryanair kommer inn med sin fulle bredde. Det vil garantert bli reduksjoner over sikt av både Vueling, Easyjet og Norwegian, men husk at disse selskapene er komfortable med et betydelig lavere prisbilde enn SAS. SAS har heller ikke midler igjen til å bedrive denne formen for priskrig for å fylle flyene.
 
Last edited:
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Skal vi stole på tallene til Norwegian i deres 3. kvartalsrapport så har Ryanair en CASK på 0,24NOK, mens SAS ligger på 0,74NOK. Norwegians og easyJets CASK lå på henholdsvis 0,42NOK og 0,44NOK. Hvis man i tillegg tar hensyn til at Ryanair har en høyere kabinfaktor enn SAS (rundt 8 prosentpoeng høyere for hele året), så vil det være umulig for SAS å vinne en priskrig mot Ryanair.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Det er riktig at det har vært møter med FR og Avinor men de kommer neppe til OSL med det første så lenge OSL er fullt i peak.
Hva med Sola?
I dag flyr SAS alene 6 daglige t/r mellom Sola og Kastrup, og til et noe høyere prisnivå enn f.eks. Sola-London, eller Sola-Gardermoen.

Har riktignok notert meg at Norwegian også har latt SAS være i fred på dette paret, er det bare transfer-trafikk?
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Skal vi stole på tallene til Norwegian i deres 3. kvartalsrapport så har Ryanair en CASK på 0,24NOK, mens SAS ligger på 0,74NOK. Norwegians og easyJets CASK lå på henholdsvis 0,42NOK og 0,44NOK. Hvis man i tillegg tar hensyn til at Ryanair har en høyere kabinfaktor enn SAS (rundt 8 prosentpoeng høyere for hele året), så vil det være umulig for SAS å vinne en priskrig mot Ryanair.

Korrekt og det er dette som er problemet for SAS når nå Ryanair omprofilerer seg til å bli et selskap som går mer bort fra sin ultra LCC profil og med en skarp strategi for å erobre en større del av forretningsmarkedet.

De med edelt kort metall vil ikke påvirkes, men de fleste av de resterende som er med på å fylle flyene. De reisende som bidrar med å få fylt maskinen, vil teppebombes av priser og tilbud.

Til nå har ingen selskap klart å vinne en slik krig ved å ikke stimulere markedet gjennom pris.
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Litt off topic men er nok ikke tilfeldig at SAS gir EBG til så mange som overhodet mulig og EBS til resten.

Du er nok inne på noe, men effekten har ikke historisk sett vært langvarig.
Når effekten avtar kommer også SAS til å devaluere poengene som de har gjort tidligere. Vi har jo desverre allerede sett mange eksempler på at verdien av metaller ikke innfrir forpliktelsene SAS selv kommuniserer. Ryanair har ikke åpnet Kastrup med tanke på kortsiktig gevinst;)
 
Re: Ryanair åpner på Kastrup (CPH)

Men hvor mange EBS får noe igjen for det..?

Er man EBS reiser man jo høyst sanssynlig mer eller mindre kun privat og da får man lounge i ferier. Tror mange setter pris på det.
 
Last edited:
Back
Top