Ny runde - AMEX Plat.

jamesclandestine

ScanFlyer Blue
Etter det har nå gått snart ett år siden lansering. Har noen kunnet samle erfaringer med DNB SAGA Amex platinum her? Etter noen skuffelser med SAS sitt kort (spesielt angående concierge), så vurderer jeg å prøve dette ut i ett år. Momentant dog virker det som om et EUR ICC fra UK er det bedre valget. Bortsett fra en litt dårligere kurs for eurobonus poeng (siden det norske kortet gir samme EB poeng som SAS amex plat.) og større valutakostnåder ved bruk i Norge (kan jo bruker SAS kortet her) får man jo en del status medlemskaper.

Jeg kunne gjerne ønske å ha tilgang til en døgnåpen! concierge service, som har egne kontor verden rundt og kan via dette har local pull i utlandet. Og her snakker jeg ikke bare restaurantbord i Oslo eller New York. Så vidt jeg har sjekket litt på nett er de fleste selskaper UK basert og koster mere enn AMEX plat per år (uansett Norge/UK).

Altså gjerne post noen erfaringer. Takk

Jeg har hatt DNB AmEx Plat nå i 6mndr.

Det funker helt fint det. Tjent opp en shitload med Membership rewards, og det er kurrante uttaksmuligheter.

Det er stort sett det.

takk. er det noen gjemte fordeler, som de ikke annonserer med? etter mit inntrykk tilbyr ICC mere, bortsett fra at du ikke kan bruke kortet i Norge for å tjene MR (eller man aks. 3% valutagebyr)

Kva er eigentleg dei spesifikke forskjellane mellom dette kortet og SAS AmEx Platinum?
Reknar med fordelane er omtrent dei samme?
Og omrekna i EB-poeng så er vel SAS sitt kort eit bedre valg, med mindre du vil spara opp poeng andre plassar. Eller?

Kva er eigentleg dei spesifikke forskjellane mellom dette kortet og SAS AmEx Platinum?
Reknar med fordelane er omtrent dei samme?
Og omrekna i EB-poeng så er vel SAS sitt kort eit bedre valg, med mindre du vil spara opp poeng andre plassar. Eller?

Nope. Nøyaktig samme antall SAS poeng. Men du kan i tillegg ta ut med 1/10 Points på f.eks BA, Etihad og sikkert flere etter hvert.

Dessuten så har du da:

- 24/7 concierge for dem som bruker det.
- Litt bedre reiseforsikring
- Fri lounge Access på Prirority Pass lounger og Delta Clubs
- Noen flere bonusfordeler som Radisson Gold card

https://www.dnb.no/privat/nettbank-mobil-og-kort/kort/amexplatinum.html

Sånn ting...

Last edited:
takk. er det noen gjemte fordeler, som de ikke annonserer med? etter mit inntrykk tilbyr ICC mere, bortsett fra at du ikke kan bruke kortet i Norge for å tjene MR (eller man aks. 3% valutagebyr)

Næææh, er vel ikke det. Men hva mener du er bedre med ICC kortet?

3% påslag er jo en del. I tillegg er det jo en hemningsløst herk med søknadsprosessen, med mindre du er private banking kunde hos Nordea og kanskje noen andre.

Jo, ICC er bedre. I tillegg til FHR og Club Carlson får du Accor Platinum og Starwood Gold. Dette får en for to personer. Du og ekstrakort innehaver får også hvert sitt Priority pass kort. Hvert kort gir gratis adgang for to pers. Frem til i fjor fikk en i tillegg CX Gold.

Får man Companion ticket med AmEx Platinum slik som med SAS AmEx Platinum?

Og er det noen flyselskap som tilbyr status i programmene sine hvis man har AmEx Platinum? Det ville i så fall vært en veldig nice perk.

Får man Companion ticket med AmEx Platinum slik som med SAS AmEx Platinum?

Og er det noen flyselskap som tilbyr status i programmene sine hvis man har AmEx Platinum? Det ville i så fall vært en veldig nice perk.

Nei og nei. Men statustilbud kan dukke opp fra tid til annen.

Back