Ny reklamefilm fra SAS i Norge

• Thread starter Thread starter CK
  • Start date Start date
Så den akkurat for første gang på TV2. Den ga meg ingen ting. Satt og lurte på hva dette var for noe og da SAS-logoen kom tenkte jeg bare ja-ja :drunk:
Tror ikke dette er en reklame som fenger de store massene - det er litt vel spesielt. Kanskje litt skummelt å bruke dette momentet med punktlighet nå som andre kan vise til minst like gode tall!?

Jeg ser jo hvor de vil med dette, men personlig så synes jeg dette virker for mye som en rekke andre reklamefilmer (jeg satt f.eks. og tenkte på forsikringsselskap gjennom hele filmen).

Jeg ser jo hvor de vil med dette, men personlig så synes jeg dette virker for mye som en rekke andre reklamefilmer (jeg satt f.eks. og tenkte på forsikringsselskap gjennom hele filmen).
Jeg satt faktisk også og lurte på noe tilsvarende, og hadde en kjapp tanke innom Aker som hadde sin usannsynlig dårlige TV-reklame for noen år siden!

Etter å ha sett oppstyret i denne tråden om en enkel TV-reklame så måtte jeg nesten klikke meg inn på videoen og se med egne øyne hva dette var for noe. Og jeg må si at dette var tamt... :drunk:

På 90-sekundersversjonen så kan man ca 80 sekunder ut i klippet se plakaten "Vær der når det skjer"... Deretter kommer et "slagord" + SAS-logoen. Ga meg nada.

Tror SAS får mer igjen for filmen hvis de selger den til GET. Da kan GET redigere bort de siste 10 sekundene, erstatte denne med sin egen logo og bilde av sin HD-PVR og skrive "Vær der når det skjer. Se din favorittserie når det passer deg. GET - hverdagsmagi". Håper ikke SAS har betalt skjorta for filmen og reklametiden på TV2 :colgate:

Ja, Skigutta-reklamen er noe av det beste som er laget!

Poenget med den EGENTLIGE reklamen i denne tråden er jo selvsagt dette med at man når alle avtaler ettersom SK er Europas mest punktlige selskap. Men faktum er at folk flest har fått plantet dette gått inn i skallen sin, og nå er det på tide å finne noe nytt...

Hvorfor ikke bare gå etter noe så grunnleggende som å vise hvor enkelt det er å fly med SK? Liksom fra første til siste skritt er tatt. Og dermed få med kabin, service, etc etc... slik en ordentlig fly-reklame egentlig skal være! Ikke noe så dumt som denne siste reklamen de lagde nå.. :s

Hadde det vært en konkurranse mellom SK og WF ang begges nyeste reklame, hadde selsvagt WF vunnet lett!

Jeg satt faktisk også og lurte på noe tilsvarende, og hadde en kjapp tanke innom Aker som hadde sin usannsynlig dårlige TV-reklame for noen år siden!

Jeg synes Aker sin Nøtteknekker-kampanje var veldig bra, og kanskje ikke et eksempel å bruke på noe som er mislykket. Aker bruker vel forresten fortsatt elementer fra kampanjen i mye markedsføring.

Når det gjelder SAS-filmene, så synes jeg de treffer bra, men jeg lurer på om de kanskje blir litt for pompøse.

Veldig enig der, kanskje de skulle "strødd" noen referanser til fly innimellom?

Jeg liker egentlig litt pompøse reklamer og synes egentlig konseptet er bra, men gjennomføringen er litt halvveis. Blant annet er en del av situasjonene litt vanskelig å oppfatte, og det er først når man ser budskapet i slutten av reklamen at man skjønner hva de prøver å si. Hvem var det f.eks. som rakk frem i tide? Kaninmannen eller skytterne? Selv ville jeg nok valgt å sitte værfast på LGW fremfor å bli skutt med paintballkuler iført en rosa kanindrakt. :colgate:

Det som faktisk irriterer meg litt med denne kampanjen er alle de fete tekstene med STORE BOKSTAVER i glorete farger. Det var en gang SAS hadde en enkel, pen, skandinavisk profil. <drømme seg tilbake til 1999> :)

Last edited:
Bare for å trekke opp igjen reklametråden til SAS... Nå har den aktuelle reklamen ruslet og gått i forskjellige varianter i flere måneder, og resultatet er at blant annet NRK til stadighet spiller selve reklamesangen. Vil jo tro at det i mange ører vekker en relasjon til SAS selv om den ikke spilles i reklamesammenheng på NRK. I så måte kan jo reklamen og valg av melodi ha vært et sjakktrekk :)

Oi, denne var fin rent filmatisk - men hvem i alle dager fant på å bruke den nydelige sangen fra filmen Babel? For meg blir det fullstendig klinsj i følelsesregisteret å bruke en så prominent og følelsesframkallende sang fra en film. Jeg forsvinner bare bort i minner og inntrykk fra filmen Babel, reklamefilmen for SAS blir helt borte bak sangen. Når man har sett filmen og brukt mye tid på filmmusikken klarer man ikke å skru det bort. Det blir litt som da en eller annen shampoo reklame brukte "Any Other Name" fra Thomas Newman (American Beauty) - det var den største voldtekten av en stemningssettende filmsang noen sinne. Hver gang den reklamen gikk måtte jeg trykke mute. Filmmusikk skal ikke brukes til reklame, etter min mening :old

Sangen som brukes i denne reklamefilmen heter Bibi No Azora og er laget av Ryuichi Sakamoto. Den er satt i bakgrunnen av den Japanske settingen i Babel, og er jo således helt korrekt plassert i forhold til at reklamefilmen også er i Tokyo. Men det blir så feil, den er jo brukt fra før. Hjernen min har satt relasjoner allerede. Og det er jo synd for det var god regi i reklamefilmen.

Babels soundtrack er et av de beste soundtrackene som finnes. Gustavo Santaolalla som står bak størstedelen er et geni. Har man Spotify kan man høre soundtracket her; Babel

EDIT: Jeg måååå bare reklamere litt, Ryuichi Sakamoto har også en annen sang på Babel-soundtracket som er vanvittig stemningsskapende. Personlig drar jeg bestandig til Svalbard og vandrer mellom fuglefjell og isfjell når jeg hører denne sangen. Ryuichi Sakamoto – only love can conquer hate

Last edited:
Sakamotos stemningsfulle musikk er IMHO svaert passende. Og jeg kjenner meg veldig godt igjen - den foelelsen der har jeg hatt mange ganger, selv om jeg naa faar den mest naar jeg gaar ombord hos Delta ... :p

Ensom blant en mengde japanere til lunsj. Som babler i vei på japansk. Mon tro om ikke musikkvalget var tilsiktet?

EDIT: Jeg måååå bare reklamere litt, Ryuichi Sakamoto har også en annen sang på Babel-soundtracket som er vanvittig stemningsskapende. Personlig drar jeg bestandig til Svalbard og vandrer mellom fuglefjell og isfjell når jeg hører denne sangen. Ryuichi Sakamoto – only love can conquer hate
Takk skal du .... ... ha Polaris for at du minte meg på en sang av Sakamoto (med Sylvian) jeg i årevis har klart å fortrenge.Forbidden colours fra "Melly clissmas, Mr. Lawrence" var en låt som jeg absolutt bare måtte plystre på (vel, egentlig bare avansert pusting/blåsing som nesten bare jeg oppfattet) om og om (og om)igjen når jeg var på multetur i Vardø.Helt sprøtt egentlig, for da turen var omme, var låta søkk borte.
Ok.Dette var jo selvfølgelig totalt OT,men følte for å dele mine tvangstanker med dere:headbang:colgate::colgate:

Back