Ny regjeringsplattform skal bl.a. sikre enklere transfer ved Oslo Lufthavn

KrisFlyer

ScanFlyer Blue
Den nye regjeringsplattformen nevner konkret at Regjeringen skal "legge til rette for forenklet transfer, i første omgang ved Oslo Lufthavn".

Kilde: Regjeringsplattformen, side 68.

Med andre ord, godt nytt for Oslo Lufthavn og transfer-passasjerer!
 
Ny regjeringsplattform skal sikre enklere transfer ved Oslo Lufthavn

Følgende er sakset fra regjeringsplatformen:


Luftfart

Regjeringen vil føre en konkurranseorientert luftfartspolitikk basert på forståelse for at flytrafikken er en sentral del av det norske transportnettet. Der det er hensiktsmessig vil regjeringen bidra til færre, større og mer konkurransedyktige lufthavner.

Regjeringen vil:

Endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at taket på antall flybevegelser heves og åpningstid utvides.

Legge til rette for at kommuner og private kan delta i utvikling i og rundt flyplasser.

Konkurranseutsette tårn- og sikringstjenester.

Legge til rette for forenklet transfer, i første omgang ved Oslo Lufthavn.
 
Re: Ny regjeringsplattform skal sikre enklere transfer ved Oslo Lufthavn

God stemning - endelig følger vi resten av verden.
Kanskje slipper vi - på sikt - å forklare alle de idiotiske reglene til venner og kolleger som er på besøk i kongeriket vårt. :)
 
Re: Ny regjeringsplattform skal sikre enklere transfer ved Oslo Lufthavn

Et annet tiltak som kan ha effekt er dette

Sikre et mer målrettet markedsarbeid ved å samle ressursene i større reiselivsselskaper

Ikke umulig det innebærer muligheten for typer fond som de f.eks har i Købehavn, og som viser seg være effektive for å skaffe ny trafikk
 
Re: Ny regjeringsplattform skal sikre enklere transfer ved Oslo Lufthavn

Endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn Rygge slik at taket på antall flybevegelser heves og åpningstid utvides.

Gjennomslag for Olav Thon...
 
Hvis de får til halvparten av tiltakene de foreslår så skal vi jo faktisk klare å merke ny regjering! :)
 
Aftenposten har skrive litt meir om saken:

http://www.aftenposten.no/okonomi/Kjappere-gjennom-Oslo-Lufthavn-neste-ar-7332906.html#.UlRu5Hhx37Z

På dagen da Oslo Lufthavn feirer 15 år, fikk flyplassen en alle tiders bursdagsgave av den påtroppende Frp-/Høyre-regjeringen:

I regjeringsplattformen sier den nye regjeringen klart ja til forenklet transfer. Det betyr i klartekst at passasjerer som ankommer OSL fra utlandet, skal slippe å måtte sjekke inn bagasjen på nytt og måtte gå gjennom sikkerhetskontrollen nok en gang når de skal fly videre innenlands.
 
Hvilke er i faresonen?

Bergens Tidende said:
Flere småflyplasser står i fare for nedleggelse etter at den borgerlige regjeringen bestemte seg for å se nærmere på flyplasstrukturen. En av dem kan være flyplassen i Florø.

Hvis Florø skal legges ned, hvor skal dagens helikoptertrafikk flyttes? Til Flesland? Tvilsomt med den negative publisiteten helikoptertrafikken har hatt de siste årene...
 
De kommer også til å fremme lovforslag som vil tillate mer bruk av midlertidige ansettelser (eller kontraktsansettelser, som vi kaller det her på forumet).
 
Om få år så trenger man da ikke distriktsflyplassene, for da er det blitt så lite folk igjen etter at boplikten og nedleggelsene av hjørnesteinsbedriftene er sentralisert og lagt ned siden de ikke greide seg på det internasjonale markedet, samt at mange kommuner ikke greier å opprettholde sine tilbud pga. av at de ikke har stor nok verdiskapning lokalt, som da fører til at folk trekker inn mot de største (5-10 byer) som får god økonomi...ingen skam å snu, nå eller når man en dag måtte se det...lykke til!
Bra de tar tak i de største problemene Norge står over i dag, og ikke de luksusproblemene vi sliter oss daglig ihjel av...
 
Last edited:
Den same gamle diskusjonen... 5 x 2 (FDE og FRO) Dash 8 til Oslo er kapasitet på 370 seter om dagen. Dvs. ganske nøyaktig ein full 737-800 om morgonen i seks-tida og ein i fire-tida. Nyttig.

Og her trengst det reality-check, godeste Djupvik:

Frank Willy Djuvik (Frp) mener absolutt er potensial for nedleggelser og sammenslåinger av flyplasser i Sogn og Fjordane.

I dag, påpeker Djuvik, må man reise til Oslo eller Bergen for å komme seg til Oslo, eller videre ut i verden. Større flyplasser med større passasjergrunnlag vil gi flere avganger til nye destinasjoner, mener han.

- Da kan vi få avganger til transittsteder som London og København fra vårt eget fylke. Mer konkurranse vil også gi billigere billetter.

Det skjer ikkje før ein har lagt ned både BGO og dei fleste på Møre-kysten...
 
Rimelig tyst om transfer på OSL etter regjeringsskiftet......
Noen som vet om det skjer noe ?

Det er vel endel som må planlegges og gjøres klart før man kan få dette på plass, og det er ikke nødvendigvis nyhetens interesse i å ha daglige oppdateringer om at man "jobber med saken".
 
Det er vel endel som må planlegges og gjøres klart før man kan få dette på plass, og det er ikke nødvendigvis nyhetens interesse i å ha daglige oppdateringer om at man "jobber med saken".

Spørsmålet blir jo da om man "jobber med saken" :-)
 
Back
Top