Ny personlig/amerikanisert hilsen...

  • Thread starter Thread starter EB
  • Start date Start date

EB

ScanFlyer Inventory
Medlem
S-A-S Braathens har begynt med en litt mer personlig eller amerikanisert velkomsthilsen. Det er kapteinen som ønsker velkommen ombord. Navngir 2P med fornavn og så videre navngir han/hun purser og resten av CA`ene med fornavn. Jeg liker det...(...ligner litt mer på det personlige Braathens!)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Og dette har Widerøe gjort i laaaaaang tid allerede da :)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Bra...men også en lettere oppgave. Må jo ikke pugge særlig mange navn av gangen!
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by EB


S-A-S Braathens har begynt med en litt mer personlig eller amerikanisert velkomsthilsen. Det er kapteinen som ønsker velkommen ombord. Navngir 2P med fornavn og så videre navngir han/hun purser og resten av CA`ene med fornavn. Jeg liker det...(...ligner litt mer på det personlige Braathens!)

Stemmer at dette er blitt endret. Nå virker det som crewet kjenner hverandre. Dessuten har rutiner hos Braathens endret seg trinnvis. Det siste året har kabinsjefen også annonsert "Boarding completed" til crewt, noe de aldri gjorde tidligere...men SAS alltid har gjort det.

Med KLM har jeg alltid opplevd at kabinsjefen står fremst og viser seg når han/hun snakker. Sjeldenhet på SAS.

Er vel ikke lenge før man skal håndhilse på passasjerene:D
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

"Boarding completed"
De to vakreste ordene en ID-passasjer kjenner!:D
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

En annen grunn til at man ikke bruker etternavn lenger kan vel også være personvernhensy. Det er mange gærninger i verden, og lett å finne telefonnummere o.l. hvis man har begge navnene. Det er ikke uten grunn at butikkansatte o.l. bare har fornavn på navneskiltet.
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Og derfor har Braathens kun hatt fornavn på sine navneskilt på uniformen, SAS derimot har jeg sett har brukt fullt navn. Nå etter sammenslåingen så er det vel kun fornavn som skal brukes. Mange raringer der ute.
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by DY

Er vel ikke lenge før man skal håndhilse på passasjerene:D

Det gjorde hun som boardet oss på SAS-flyet som tok meg fra AMS til OSL for en uke siden.. men det var sikkert kun fordi vi var 13stk elns ombord :)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by CK


"Boarding completed"
De to vakreste ordene en ID-passasjer kjenner!:D

Sant nok det :) Men jeg har hele tiden lurt på hvordan dem vet at Boardinga er completed jeg da :)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by LCH78


Originally posted by CK


"Boarding completed"
De to vakreste ordene en ID-passasjer kjenner!:D

Sant nok det :) Men jeg har hele tiden lurt på hvordan dem vet at Boardinga er completed jeg da :)

Kanskje når gate-ansvarlig kommer ned med lista og telling av passasjerer og antall billetter/passeringer ved gaten samsvarer...vil jeg tro og håpe. Og at alle er kommet med...ikke venter på noen....at evt no show ikke har sjekka inn bagasje...etc. ER ikke noe kløpper her....men bar et vill gjetting :)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Widerøe står jo også og prater rett til passasjerene... Hos SAS og andre selskap er det vel ofte CA`n som står bakerst i flyet som snakker...
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Capteinen har vel liste i cockpit med namn på alle han har med seg i crewet, så han treng vel ikkje pugge noe som helst?

--

På 744Combien til KLM over dammen nå i august, hadde purser sin egen video som han visste på alle skjermer kor han presenterte seg selv etc..... Kult, men på en måte lite personlig? Tv er ikkje det samme liksom....
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Joda det er vel slik i alle flyselskaper at det er 2.("toer") eller 3.("treer") som annonserer og disse er plassert bak i flyet på en B737. 1.("ener") er alltid kabinsjef. Er det en "firer" med sitter hun/han sammen med kabinsjef foran og det er da hun/han som demonstrere sikkerhetsdemo i fremre galley - kabinsjefen er da fritatt. Hos Widerøe er det vanligvis bare 1 crew i kabinen og må derfor ta all annonsering selv. Sikkerhetsdemo på innspilt bånd selvsagt. På KLM presenterte kabinsjefen seg FØR sikkerhetsdemo etc. Hos SAS hender det at kabinsjefen presenterer seg etter avgang og presentere da servicekonseptet ombord. Sist jeg fløy var det en meget koselig kabinsjef som på flytende dansk fortalte om mat og service på vei til CPH og videre til Norge på kav bergensk! Hun var megadyktig og hyggelig...fortalte tom hvor toalettene i flyet var. Forstår liksom ikke at det kan være så vanskelig for passasjerene å forstå....det er jo ingen toalett på midten......like vanskelig som forstå hvorfor man må forklare hvordan man fester, strammer og løsner setebeltet.

La ellers merke til at man på KLM annonserte hele demonstrasjonen på nederlandsk og engelsk. Hos SAS er det vel som regel litt ymse. Ellers fikk vi som satt ved nødutgang personlig veiledning på engelsk og nederlandsk for hvordan vi skulle få opp nødutgangen og oppføre oss i en nødsituasjon - VELDIG bra!
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by LN-REF


Capteinen har vel liste i cockpit med namn på alle han har med seg i crewet, så han treng vel ikkje pugge noe som helst?

--

På 744Combien til KLM over dammen nå i august, hadde purser sin egen video som han visste på alle skjermer kor han presenterte seg selv etc..... Kult, men på en måte lite personlig? Tv er ikkje det samme liksom....

Joda kapteinen har en liste...og det har alle crew ombord..også dem som annonser bak...tror du de går rundt og husker etternavnet til kapteinen hele tiden:D

Sterling har f.eks TV-skjermer som viser sikkerhetsprosedyrene, men visste dere at om man reiser med Sterling den 1. i mnd så brukes ikke disse, men crewet demonstrerer dette slik SAS gjør. Dette for at Sterling-crew ikke skal "glemme" som det uoffisielt heter. Det er ingenting galt med skjermene:sarc

Ellers synes jeg det kan være bedre å bruke ferdig innspilte lydbånd. Motargumentet er ofte at det virker mye mindre personlig, men flyr man f.eks. TRD-AES-BGO-SVG-BGO-AES-TRD blir en vel ganske lei å annonsere det samme hele tiden. Dessuten er jeg ikke imponert over mikrofon-teknikken til mange vertinner/verter....ei heller tydeligheten på engelsken som går rasende fort enkelte ganger. Er nok mange vertinner/verter som skulle ønske at rullebanen lå litt lenger unna terminalene enkelte ganger. På AES er tiden fra landing til man er ved terminalen så kort at crewet ofte ikke rekker annonsere seg ferdig ved landing før en kan gå av flyet. Crewet starter å annonsere så snart en har touchet bakken....i et raskt tempo:)
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

På SAS blir sikkerhet og service normalt sagt på et skandinavisk sprog og på engelsk. Det hender at de slår til med fransk eller tysk (sikkert andre sprog også) hvis en av fyvert(inne)ne kan det på ruter der det er aktuelt.
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Flyr man innenlands i Norge er demoen på norsk og et kjapt sammendrag uten demo på engelsk etterpå.
Flyr man til utlandet bør skandinavisk og engelsk nyttes etter min mening.

Braathens har ferdig innspilte lydbånd som en nytter ombord når det er mange japanere eller andre nasjonaliteter ombord. Tror de har en 25 språk innspilt: japansk, tysk, fransk, nederlandsk, russisk, spansk, portugisisk etc. Samsvarer nok ganske godt med rutenettet vil jeg anta. Fløy engang fra Nord-Norge til Oslo med Braathens og det var vel ca 30 japanere ombord. De var henrykte og i stum beundring da sikkerhetsdemoen kom på japanske til slutt...vet ikke om de skjønte at dte var et bånd men la oss si det slik - bilder ble tatt!!:D
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by DY


Originally posted by LN-REF
Capteinen har vel liste i cockpit med namn på alle han har med seg i crewet, så han treng vel ikkje pugge noe som helst?

Joda kapteinen har en liste...og det har alle crew ombord..også dem som annonser bak...tror du de går rundt og husker etternavnet til kapteinen hele tiden:D

Eg burde ha Quota litt, da hadde du sett ka eg svarte på :sarc

Originally posted by EB
Bra...men også en lettere oppgave. Må jo ikke pugge særlig mange navn av gangen!

Ellers så har vel BU ferdig innspilt bånd som man spiller av når man skal tanke flyet og det er pass. ombord
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Opptakskassetter var noe vi holdt på med på 80-tallet da vi tok opp "Ti i skuddet"...og det er det eneste stedet jeg vet om som kassetter med opptak var greit...
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

Originally posted by DY


.... Mange raringer der ute.

Derfor har også mangen i SAS konvertert til kun fornavn for leeeenge siden
 
Replying to Topic 'Ny personlig/amerikanisert hilsen...'

På den første presse-flighten til Virgin satt pilotene og annonserte på storskjermen i hasj-rus og med flasker strødd rundt i cockpit.. Det hele var innspilt på forhånd og mange jorunalister fikk sjokk!
 
Back
Top