• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny pc gjennom security

Robin882

ScanFlyer Gold
Jeg skal til Oslo til uka, og tenkte å handle en helt ny Sony Vaio bærbar fra Sony sjappa på Karl Johan. Så lurer jeg på hvordan dette er med security? Må jeg pakke ut alt av pakken for å komme gjennom security på OSL? Eller kan jeg bare scanne hele PC-pakken?

Litt usikker på hvor strengt reglementet er. Jeg måtte ihvertfall ta fram mac'en min sist jeg var ute å fløy. Men det holdt å ta den ut av sekken. jeg trengte ikke ta den ut av sleev'en.

For din del håper jeg i alle tilfeller hva regel som gjelder at vaktpersonellet har vett nok til å bruke litt skjønn. Dersom du stiller med uåpnet pakke fra butikken (med forseglet pakke) så tror og håper jeg det skal gå bra.

Vet du hvordan dette er med bagasje? Man kan jo kun ta med en håndbagasje. Jeg kommer til å ha en sekk og en pose med PC i. Tror du dette blir et problem? Jeg flyr med SAS.

Hvis du absolutt ikke vil åpne pakken spør vektere om det går greit, hvis ikke de går med på det spør om å få prate med vaktlederen i G4S. Tror det ikke skulle by på problemer.

Vet du hvordan dette er med bagasje? Man kan jo kun ta med en håndbagasje. Jeg kommer til å ha en sekk og en pose med PC i. Tror du dette blir et problem? Jeg flyr med SAS.

Tviler på dette blir noe problem for deg. Pleier ofte ha en ryggsekk/veske + en pose og/eller fotobag med meg uten at det pleier være noe problem.

Jo mindre ekstra kolliene er, des mindre problem vil de være.

Hvis du absolutt ikke vil åpne pakken spør vektere om det går greit, hvis ikke de går med på det spør om å få prate med vaktlederen i G4S. Tror det ikke skulle by på problemer.

Det høres litt enkelt ut om man bare kan komme med noe som ser ut som en nypakket PC og så slippe en nøyere gjennomgang ? , har jo noen ganger tilogmed måtte boote opp PC*.

At den ser nypakket ut betyr vel ikke at det ikke er en trussel ?

Fikk 3 stk iPads uåpnet gjennom både på EWR og OSL. La bare eskene på båndet, no questions asked. Men det er kanskje noe annet med en laptop?

Ta den med som den er, legg på båndet og se hva som skjer... Det er SÅ mye rart i security på norske flyplasser, noen vet knapt hva som gjelder av regler uansett, bare vær selvsikker osv. hvis de spør (ny pc, vil ikke ødelegge forsegling etc) :)

Fikk 3 stk iPads uåpnet gjennom både på EWR og OSL. La bare eskene på båndet, no questions asked. Men det er kanskje noe annet med en laptop?

Jeg tror ikke de helt helt har bestemt seg for hva en iPad er ennå .. jeg hadde også en i sekken sist jeg dro til Norge og fikk beskjed om å la den ligge.

Poenget er jo at det er vanskelig å gjennomlyse en pc i håndbaggasje, men er den i en original eske så er vel sannsynligvis bare pcen der og da burde bilde på x-ray maskinen være klart og tydelig.

Har tidligere i år fraktet uåpnet PC gjennom security ved 4 forskjellige flyplasser i like mange land, ingen problem.

Jeg fraktet en Macbook Air uåpnet gjennom securities i Japan, USA, og Tyskland. Bør derfor ikke være noe problem å få det til

Thomas

Men Apples nye Trackpad ble de svært nysgjerrige på i sikkerhetskontrollen på Frankfurt. Selv synes jeg xray-bildet av den minnet om et knivblad med spenstig utseende (med diagonale hull i knivbladet). De ble ikke mindre interessert da jeg ikke kunne gjøre rede for hva dette kunne være for noe i bagasjen (den var nykjøpt, som enkelte andre småting) :-) http://www.apple.com/magictrackpad/

Jeg setter et kryss (done!) ved det riktige svaret nedenfor, etter å ha gått igjennom Gardermoens sikkerhetskontroll, ifm en innenriksreise, senere i dag:
[x] Sikkerhetskontrollen oppdager ikke at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut på et xray-bilde
[ ] Sikkerhetskontrollen oppdager at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut og tilkaller Sjef for OSL, FSA, PST, US Emb overvåkningsgutta, MJK, FSK, og spesialstyrkene fra Politiet.
[ ] Sikkerhetskontrollen oppdager at Apples nye Trackpad ser mistenkelig ut, men opptrer profesjonelt og løser saken med en samtale.

Last edited:
Jeg skal til Oslo til uka, og tenkte å handle en helt ny Sony Vaio bærbar fra Sony sjappa på Karl Johan. Så lurer jeg på hvordan dette er med security? Må jeg pakke ut alt av pakken for å komme gjennom security på OSL? Eller kan jeg bare scanne hele PC-pakken?
Er vel ikke verre enn at du åpner pakken dersom de spør? Kan ikke skjønne hvorfor PCer som er i originalpakningen skal slippe å bli tatt ut. Security kan jo ikke vite om du på en eller annen måte har tuklet med den nye PCen...

Er vel ikke verre enn at du åpner pakken dersom de spør? Kan ikke skjønne hvorfor PCer som er i originalpakningen skal slippe å bli tatt ut. Security kan jo ikke vite om du på en eller annen måte har tuklet med den nye PCen...

Det å pakke opp en ny datamaskin kan faktisk være en møysommelig prosess. Mye embalasje og styr. Ikke sikkert at det er så kjekt å stå å styre med en sånn i en security-kø med et potensielt køpress bakfra.

Da var PCen i hus. Jeg pakket opp PCen og puttet den i sekken min før jeg gikk gjennom security så da var det ikke noe stort problem. Men takk for hjelpen. :)

Her er maskinen, det ble en Sony Vaio Z-serie

DSC02352.jpg

DSC02343.jpg

Last edited:
Back