DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Det nevnes at 6 måneders karantene er normalt i arbeidslivet. Jeg har aldri, ALDRI, i mine 36 år som yrkesflyger opplevd 6 måneders karantene ved bytte av arbeidsplass. For at en flyger skal være current, må han ha kontinuitet i sin yrkesutøvelse. Ellers kan en type rating, som kun er gyldig i 1 år før den må revalideres i simulator med godkjent instruktør, ryke. Det koster $$$! Man kan ende med sertifikater som går ut. De varer nemlig ikke evig! M.a.o. vesentlige deler av utdannelsen til 700-800 000 Nok må tas på nytt. Normalt i arbeidslivet? Hvor mange piloter ser du i heltidstillinger i samfunnet som f.eks. Stortingsrepresentanter med 4 år borte fra yrket? For en pilot vil det være et farvel til yrket å ende opp i en sådan situasjon!

O.K. så man får en ID-bilett for å pendle mellom hjem og arbeidssted. So what! Det er ikke en gratisbillett, og du har ikke fast plass. O.K. så betaler arbeidsgiver biletten. Da kommer subpart Q inn som sier at arbeidsreiser som betales av arbeidsgiver skal regnes som duty tid, dvs. arbeidstid, og det tror man at den estiske arbeidsgiveren aksepterer? Hah, Optimistens Julenummer i salg nå! Den ansatte må reise på egen kostnad og risiko. Og kontrakten(e) er relativt klare i konekvensene dersom...

Kanskje man burde ta et skritt tilbake og revurdere alle disse åpne grensene, globaliseringen og de andre nymotens forretningsideene og heller satse litt på velferd og gode betingelser, selv om prisene er litt høyere. Folkets kjøpekraft ville sannsynligvis vært tilsvarende bedre, så da ville det vært mer midler i sirkulasjon totalt sett.

Jeg har sympati for ideene du setter frem her, men det er nok ikke enkelt å stoppe denne bølgen. I tillegg er det et aldri så lite spørsmålstegn ved "konklusjonen" din, for det er jo spesielt noen grupper som ville tapt på en slik lukking av økonomiene og det er de fattigere delene av verden. Estiske piloter er for alt jeg vet happy med å få jobb til disse betingelsene, på samme måte som polske snekkere var fornøyde med å komme til Norge og jobbe for en betraktelig lavere timepris enn norske snekkere (og ukrainske og Hvite-russiske snekkere var fornøyde med å fylle opp gapet i Polen etter at alle polakkene forsvant til vest-Europa). Det er imidlertid grenser for hvor langt denne negative spiralen kan gå, for på et eller annet tidspunkt er det ikke lenger flere ledige piloter eller snekkere som vil jobbe til disse vilkårene.

Yes, jeg skjønner ikke hvordan noen kan mene at det er helt "standard" at man må skatte og bo i et annet land enn der man jobber.

Det nevnes at 6 måneders karantene er normalt i arbeidslivet. Jeg har aldri, ALDRI, i mine 36 år som yrkesflyger opplevd 6 måneders karantene ved bytte av arbeidsplass.

6.6 The Employee agrees that he will not, during the terms of this Contract or for a six month period thereafter, offer himself in direct employment to any Present Lessee without the prior consent and written agreement of the Employer.

Forstår jeg dette rett så betyr det mao. at det ikke er mulig med direkte tilsetting hos noen av Arpi Aviations kunder før 6 måneder er gått, eller hvis Arpi sier at det er OK. Videre, hvis min forståelse er riktig, så betyr dette at kontrakten ikke hindrer at en slik person tar ansettelse i f.eks. SAS som nok ikke er Present Lessee hos Arpi Aviation. Dette er min lesning av dette vilkåret, men jeg er bare hobbyjurist.

Yes, jeg skjønner ikke hvordan noen kan mene at det er helt "standard" at man må skatte og bo i et annet land enn der man jobber.

Har jeg sagt eller skrevet at det er standard? Nei, men det er vel folk som bor i Norge og jobber ut fra f.eks. CPH og andre steder så helt uvanlig er det vel ikke med grenseoverskridende pendling til/fra jobb? (men jeg vet ikke hvordan skatteforholdene til disse er)

Det nevnes at 6 måneders karantene er normalt i arbeidslivet. Jeg har aldri, ALDRI, i mine 36 år som yrkesflyger opplevd 6 måneders karantene ved bytte av arbeidsplass.

Karantenen gjelder for de som evt. vurderer å hoppe fra bemanningsfirmaet til Norwegian (eller andre selskaper bemanningsbyrået har avtale med). Sier man opp og starter i selskap XYZ som ikke har avtale med Estlenderene så er det helt greit at man gjør det - uten karantene. Så kan man spørre seg hvorfor, og saken er nok veldig grei - bemanningsbyrået ønsker ikke at Norwegian skal "stjele" pilotene fra dem og dermed miste inntekter. Med andre ord - noe å være oppmerksom på - man kan altså ikke satse på at dette er et springbrett inn i Norwegian med mindre man får en avtale om det.

Generelt minner denne avtalen mye om tilsvarende avtaler for bemanning/konsulentarbeid i andre bransjer. Jeg mener ikke at piloter automatisk skal akseptere dette fordi "alle andre har det sånn". Men det kan være greit å se/vite/ha kunnskap om hva om skjer rundt om kring ellers, for jeg ser mange likhetstrekk her.

Men dette er første gang i bransjen at denne klausulen dukker opp. Derfor problemene. De er jo som skapt til å holde piloter som slaver, fordi de ikke kan f.eks. flytte hjem til sitt eget hjemland dersom dette firmaet skulle opprette en kontrakt med et evt. nytt estisk selskap med bedre betingelser. Det kan ende med økonomisk ruin i de mest ekstreme tilfellene. Og da er det definitivt IKKE fri konkurranse i dette arbeidsmarkedet. Pilotyrket er til tider så differensiert fra andre yrker at uttrykket "vanlig i andre deler av arbeidslivet" får et tragikomisk skjær av total uvitenhet. Du skal ikke tåle en urett mot andre som ikke rammer deg selv, ble det sagt en gang. Men det var lenge før globalisering gjorde dette uttrykket avlegs. Vi nærmer oss en tilværelse hvor det eneste overordnede mål er at firmaer og korporasjoner skal kunne gjøre mest mulig profitt ved å rasere store deler av den vestlige verdens opparbeidede standarder mht. til menneskeverd, menneskerettigheter og levestandarder. M.a.o. vi er i ferd med å legge til rette for et fascistisk menneskesyn hvor ansatte med krav skal elimineres. Om det skjer for "enhver pris" gjenstår å se.
Men så lenge folk skal ha flyturer til en firedel av dagsprisen det koster å parkere bilen sin på flyplassene, så har jeg bange anelser. "Så lenge det rammer andre enn meg selv, så går det greit!"

Pilotyrket er til tider så differensiert fra andre yrker at uttrykket "vanlig i andre deler av arbeidslivet" får et tragikomisk skjær av total uvitenhet.

Kanskje det, men denne differensieringen betyr vel ikke at alle krav man har som pilot kan rettferdiggjøres? Eksempelet du kommer med kunne jo f.eks. like gjerne være hentet fra andre bransjer med spesialisert arbeidskraft. I tillegg er det rimelig å forvente at om Arpi Aviation etablerer seg på en slik måte at man får dominerende stilling i rekruttering/formidling av piloter i Estland, så vil konkurranselovgivningen kunne komme til anvendelse (og så vidt meg bekjent har Estland en konkurranselovgivning som likner veldig på f.eks. den norske).

Men så lenge folk skal ha flyturer til en firedel av dagsprisen det koster å parkere bilen sin på flyplassene, så har jeg bange anelser. "Så lenge det rammer andre enn meg selv, så går det greit!"

Hva skal folk ha? Jeg regner med at de fleste kjøper en tjeneste der den tilbys billigst (korrigert for eventuelle kvalitetsforskjeller og preferanser). Den enkelte forbruker kan vanskelig ta på seg ansvaret for å få opp det generelle prisnivået i bransjen.

Hva skal folk ha? Jeg regner med at de fleste kjøper en tjeneste der den tilbys billigst (korrigert for eventuelle kvalitetsforskjeller og preferanser). Den enkelte forbruker kan vanskelig ta på seg ansvaret for å få opp det generelle prisnivået i bransjen.

Nei, de forstår det ikke før det er deres tur, og da er det for sent! Derfor går våre hardt opparbeidete samfunnsgoder "åt skogen!" Kjempe for reformer i lønnsoppgjør i "solidaritetens navn" gjør de, men å kjempe for å beholde de når de foreligger? Nei, så lenge det går ut over andre, så er det ikke mitt problem. Og det er denne innstillingen arbeidsgivere utnytter. Derfor denne tråden.

Nå er glasset mitt tomt. God natt!

Jeg har en knallgod forretningsidè!

For at nordmannen som har startet et estlands bemanningsbyrå for at skandinaviske flygere med arbeidsplass på norskregistrerte fly på finsk base virkelig skal forstå hva "ny tid", "globalisering" og "markedskrefter" er for noe, så tenker jeg å starte et bemanningsselskap i Botswana, der markedslønnen er langt mer konkurransedyktig enn i det overbetalte, dyre, europeisk-orienterte Estland.

Jeg kan trolig utdanne en mengde godt kvalifiserte (minstekrav gjelder) flygere og kabinansatte på 737 i Rwandair eller liknende, gi dem EU OPS-sertifikater og innlosjere dem med lokal kokk for langt mindre enn fyren med kontor i Estland kan. Og med det dobbelte av middellønn i Botswana som en anstendig norm er det ikke måte på hvor mye penger jeg og den norske milliardæren som eier flyselskapet de flyr for, vil kunne dele. Mediastormen er det vel verdt å stå av, det går alltid fort over allikevel...

For de europeiske flygerne (eller afrikanere med arbeidstillatelse i Europa), vil Botswana være et knallbra alternativ til det etterhvert dyre Sør-Afrika!

Noen søkere?

------

Knallbra skrevet, enkelt og greit, sånn kan man jo bare fortsette spiralen...

Noen her skriver om at det er SAS-folk som roper opp her...jeg kan berolige de med at denne saken er "dagens snakkis" ute "på linjene" i alle de flyselskaper som fremdeles flyr med gammeldagse avtaleverk, og som foreløpig ikke har begynt å stramme skruen (Thomas Cook, TUI, SAS..)

Jeg har snakket med nye skandinaviske kolleger hos oss, med bakgrunn fra Air-Berlin, Easyjet, Ryanair, Primera, de baltiske selskaper etc etc...og de mener at denne avtalen som DY legger frem nå, er dårligere enn noe de har hørt om der de var før...en grensesprengende dårlig overenskomst - om den blir en realitet.

Jeg registrerer at DY's piloter tar saken til arbeidsretten, og det viser at man der også internt har sette faresignalene.., det er en MASTER CAUTION som snart kan bli en MASTER WARNING...Hvis DY har suksess med estiske piloter til under halv lønn av standard, så er det vel trolig at ledelsen i DY kommer til å starte opp nye baser (LPA kanskje...) der de gjentar suksessen, for ikke å snakke om IC. Noen her som tror man vil finne norske / skandinaviske ansatte ombord der (bortsett fra en som har "PA"-annonsering), når de skal bo i Østen, fly motsatt, og til lokal godtgjørelse...??

Jeg skjønner at det lokker en del pax å fly for smuler...men det har altså en pris. En pris norske / skandinaviske crew vil måtte betale for.
Dette er egentlig politisk sensitivt...så derfor litt rart at det ikke har blitt mere turbulens enn det har blitt....

Tally-Ho

Jeg skjønner at det lokker en del pax å fly for smuler...men det har altså en pris. En pris norske / skandinaviske crew vil måtte betale for.

La oss ta et lite tankeeksperiment i forhold til de stadige kommentarene om at dette er fordi vi som passasjerer vil fly tilnærmet gratis/veldig billig: For DY er lønnskostnadene ca 22% av total operating expenses i dagens DY. Om vi nå øker lønningene til det dobbelte så øker dette kostnaden per ASK med ca 7-8 øre (eller 70-80 kr ekstra per sete for en reise fra Tromsø til Oslo). Jeg tror ikke det er avgjørende for spesielt mange i forhold til en beslutning om man skal reise eller ikke om det legges et påslag i denne størrelsesorden på billettene. Personlig så skulle jeg med glede betalt 100 kr ekstra for billettene jeg kjøper.

Last edited:

Du verden... Der er da mange flygere som arbeider for kontraktfirmaer rundt om i verden, og der er nok flere nordmenn/skandinaver blandt dem som er riktig så fornøyde med tilværelsen som kontraktarbeider. Kanskje noen av disse kontraktarbeiderne "tar jobbene" som ellers kunne gått til de lokale som sikkert kunne blitt skolert og bli like dyktige til samme prisen det koster å bruke de innleide? Men siden dette hovedsaklig skjer i Asia betyr det nok liten rolle så lenge de kontraktarbeidende får en god håndfull med cash for jobben...

Forskjellen her er vel at det plutselig kommer på stuedøren og at kontrakten ikke ser spesielt lukurativ ut. Blir det nok penger involvert er det utrolig hva folk kan akseptere av mangler på "sikkerhet og andre goder", noe som bevises av antallet kontraktflygere rundtom. Folk forlater endog store, veletablerte selskaper for å blir kontraktarbeider på jakt etter de store pengene og mange av disse har selv sagt, mens de var fast ansatt, hva slags uting kontraktsarbeidere er med tanke på sikkerheten for fast ansatte og arbeidsbetingelsene i bransjen generelt...Verden vil bedras!

Så vidt jeg kan lese av dette er der da ingen som tvinges til å bli engasjert i dette kontraktfirmaet? Hvis det som tilbys blir for dårlig vil en jo tro at der ikke blir tilstrekkelig med egnede kandidater og at tilbudet må justeres. I dagens arbeidssituasjon har jeg nå mine betenkeligheter til at det blir tilfelle da de sikkert blir nedringt av interessenter som er på jakt etter en flygerjobb. De kan jo ende opp i en situasjon som et annet stort lavprisselskap (nei, ikke Ryanair) hvor myndighetene har satt spørsmålstegn ved det samlede erfaringsnivået til de som sitter på flight deck p.g.a. mange nyansettelser av flygere som kommer rett fra skolebenken.

Når det gjelder det spesielle med flygeryrket som TOS etterspør vil jeg tro du aldri finner det ut! Jeg har store problemer med det selv... En går på jobb og kommer hjem fra jobb. Noen bor på hotel mellom øktene og kommer hjem i ny og ne mens andre kommer hjem hver kveld. Joda, en starter altfor tidlig om morgenen noen dager og er ferdig altfor sent om kvelden, jobber helger og helligdager etc. etc. men der er da andre som også gjør det. For å sitere enkelte kollegaer..."flyger var det beste yrket jeg kunne komme på med tanke på hvor lite jeg faktisk gjør men samtidig får så godt betalt" så kan man nå trekke de konklusjonene en vil fra det utsagnet. At der også fortsatt finnes særdeles bortskjemte flygere som tror de er Guds gave til menneskeheten og at grunnen de går på må belegges med gull er der ingen tvil om (for ordens skyld er ikke dette ment mot noen av de som har postet her)!

Når det er sagt, er der nok ingen, uansett hva en måtte gjøre, som liker å se det en har potensielt bli truet og står i fare for å bli sterkt redusert. Er dette noe en bør juble over, så absolutt ikke, for det står i fare for å undergrave sikkerheten til de som ønsker en forutsigbar karriere. Men så lenge der er folk som er villige til å inngå disse kontraktene (og mange av disse er garantert nordmenn/skandinaver) er der dessverre sårt lite en kan gjøre...

T

^^Godt sagt!^^

Bare for å avlive noen myter om hva en flybillett i snitt koster;

SAS
Oms : 40,7 Milliarder
Pax : 21,4 Millioner
Snitt oms pr pax = kr 1.900,-
Tap pr pax = kr -162,-

NAX
Oms 8,6 Milliarder
Pax: 13 Millioner
Snitt oms pr pax = kr 660,-
Fortjeneste pr pax = kr 21,-

(med forbehold om at tallene stemmer)

Største forskjell på å jobbe i lufta og "vanlige" jobber er at man er prisgitt subpart Q og dens bestemmelser for arbeidstid, samt kollektiv avtaler. Man er helt untatt arbeidsmiljøloven. Noe som de fleste tar for gitt.
Synes også det er betenkelig at flere debatanter her trekker frem hvordan ting VAR, bransjen er totalt forandret på bare få år.

For TOS, og Turtle, dere sier dere ikke finner noe om arbeidstid. Sjekk ut Subpart Q, så får dere en viss ide.
Husk også at i flybransjen er det slik at for flyvende er det ingen økonomiske tillegg for høytider, andre bevegelige høytider, helger, natt osv sm dere sannsynligvis er vant til.
Det er mange fordeler synes jeg, men man må faktisk se på helheten.

I de avtale tekstene som jeg har lest for DY basen i HEL, er det mange skremmende momenter. Momenter som etter min mening er en sikkerhetsrisiko.

Flere peker fortsatt i denne debatten på lønn, merkelig at ikke moderatorene har slått ned på dette, da det er bevist og fremlagt flere ganger at dette ikke har noe med lønn å gjøre. Men klart det er mye mer gøy å snakke om den "astronomiske" lønnen piloter har spesielt for alle som ikke vet hva lønnsnivået ligger på i dag.
Hadde forresten vært interesant å hvist hva timebetalingen for en pilot er, DA tor jeg mange her hadde satt kaffen i halsen.

Det mycket realistiskt utfall kan bli att DY i framtiden tex kan stationera 738 på ex BCN, AGP, PMI, LPA etc med cockpit & kabinpersonal anställd via estniskt bemanningsföretag. Dessa flyger sedan turnaround flighter från BCN/AGP/LPA/PMI till CPH/ARN/OSL etc.

Hadde forresten vært interesant å hvist hva timebetalingen for en pilot er, DA tor jeg mange her hadde satt kaffen i halsen.

Det er vel lett å regne ut, ihvertfall WORST CASE scenario.

iflg Subpar Q. er MAX antall Duty timer pr år ca 2.280
Med 1 mill i snittlønn blir det kr 439,- pr time i WORST case.

Skandinaviske piloter ligger nok langt over det i praksis da
max antal duty timer neppe blir oppnådd

Tror du skal lette lenge på bakken for å finne noen med slik
timelønn selv på helligdager. Advokater og leger kanskje, men
de har som kjent en del lenger utdannelse.

Stakkars...;)

Last edited:

Skandinaviske piloter ligger nok langt over det i praksis.

Stakkars...;)

Nu er det jo langt fra alle der tjener 1 mio kroner om året, så det er vel ikke i nærheden af worst case.

Hvor mange ganger skal man prøve å skrive at dette ikke er en lønnskamp ?
Flate til jantelov i forhold til $$ på FD , uten å ha ide' om f.eks hva jobben og arbeidstider går ut på .

Skandinaviske piloter ligger nok langt over det i praksis da
max antal duty timer neppe blir oppnådd

Stakkars...;)

Nå har jo piloter endel ekstra timer med arbeid itillegg til dutytime, så det må isåfall regnes med. Slik regnestykket ditt er nå er det tabloid og forenklet såpass kraftig at det er verdiløst.

Og duty tid og timelønn er en tid. Tror de færreste vil at pilotene skal tjene 200kr timer på jobb og dermed må være nødt til å ta seg en ekstra jobb. Slik man ser i USA

Nå er ikke jeg pilot og ikke ønsker jeg bli det, men innleggene dine er tydeligvis stappfull av bitterhet mot piloter.....

Back