DY Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base i Helsinki, basert på innleid crew.

Cedlind, har du någon källa som styrker ditt påstående om att det är anställda i SAS som skriker högst i denna debatt?
Kilde og kilde. Men om du ser hvem som er mest i mot i debatten, og leser litt flere tråder av/med samme debatant(er) så kommer det ganske tydelig frem.

Kilde og kilde. Men om du ser hvem som er mest i mot i debatten, og leser litt flere tråder av/med samme debatant(er) så kommer det ganske tydelig frem.

Nu er der vel stor forskel på at debattere som privatperson på dette forum og så at gå officielt ind i konflikten...

At nogle SAS-ansatte (eller ansatte i andre selskaber for den sags skyld) sympatiserer med DY's piloter i denne sag synes jeg da kun er prisværdigt. Potentielt er det jo en underminering af hele branchen's vilkår DY har gang i - og derfor vedrører denne sag vel også alle.

At man er SAS-ansat skal vel ikke diskvalificere en fra at have en mening om ting her på forum :cry:

Jeg har en knallgod forretningsidè!

For at nordmannen som har startet et estlands bemanningsbyrå for at skandinaviske flygere med arbeidsplass på norskregistrerte fly på finsk base virkelig skal forstå hva "ny tid", "globalisering" og "markedskrefter" er for noe, så tenker jeg å starte et bemanningsselskap i Botswana, der markedslønnen er langt mer konkurransedyktig enn i det overbetalte, dyre, europeisk-orienterte Estland.

Jeg kan trolig utdanne en mengde godt kvalifiserte (minstekrav gjelder) flygere og kabinansatte på 737 i Rwandair eller liknende, gi dem EU OPS-sertifikater og innlosjere dem med lokal kokk for langt mindre enn fyren med kontor i Estland kan. Og med det dobbelte av middellønn i Botswana som en anstendig norm er det ikke måte på hvor mye penger jeg og den norske milliardæren som eier flyselskapet de flyr for, vil kunne dele. Mediastormen er det vel verdt å stå av, det går alltid fort over allikevel...

For de europeiske flygerne (eller afrikanere med arbeidstillatelse i Europa), vil Botswana være et knallbra alternativ til det etterhvert dyre Sør-Afrika!

Noen søkere?

Det du antydet var at det var tidligere SAS-ansatte, nå ansatt i Norwegian som ropte høyest!
Nå er det plutselig hvem som er med i denne debatten her.

Du liker tydeligvis å slenge ut at du "VET", men når alt kommer til alt vet du IKKE EN DRITT :headbang

Alt du oppnår med det er å fremstille deg selv useriøs i denne debatten.
Og vil "slite" med å bli tatt seriøs i andre debatter.

At du har lite til overs for SAS og oss som jobber i SAS kan du ta i en annen debatt.

Ja vi ved naturligvis alle at det er SAS-ansatte eller tidligere SAS ansatte, der er skyld i at DY
dumper arbejdsvilkårene for piloter. Alle problemer i flybranchen er jo naturligvis SAS' skyld...

Jøss, godt gjort å få det jeg sa til å bli dette :sarc

For at nordmannen som har startet et estlands bemanningsbyrå for at skandinaviske flygere med arbeidsplass på norskregistrerte fly på finsk base virkelig skal forstå hva "ny tid", "globalisering" og "markedskrefter" er for noe, så tenker jeg å starte et bemanningsselskap i Botswana, der markedslønnen er langt mer konkurransedyktig enn i det overbetalte, dyre, europeisk-orienterte Estland.

Jeg kan trolig utdanne en mengde godt kvalifiserte (minstekrav gjelder) flygere og kabinansatte på 737 i Rwandair eller liknende, gi dem EU OPS-sertifikater og innlosjere dem med lokal kokk for langt mindre enn fyren med kontor i Estland kan. Og med det dobbelte av middellønn i Botswana som en anstendig norm er det ikke måte på hvor mye penger jeg og den norske milliardæren som eier flyselskapet de flyr for, vil kunne dele. Mediastormen er det vel verdt å stå av, det går alltid fort over allikevel...

For de europeiske flygerne (eller afrikanere med arbeidstillatelse i Europa), vil Botswana være et knallbra alternativ til det etterhvert dyre Sør-Afrika!

Noen søkere?

Hva med å starte et bemannings byrå med godt kvalifiserte bemanningsbyråledere i Estland og lønne disse med 1/3 av hva de fakturerer Norwegian....win-win-win.....(jeg la merke til at den Norske Lederen for det aktuelle bemanningsbyrået ble helt tyst/stum når han ble spurt om hans egen godtgjørelse.....)

Det du antydet var at det var tidligere SAS-ansatte, nå ansatt i Norwegian som ropte høyest!
Nå er det plutselig hvem som er med i denne debatten her.
Jeg sa da ikke at det var tidligere SAS, nå DY. Hvor ser du det?

Du liker tydeligvis å slenge ut at du "VET", men når alt kommer til alt vet du IKKE EN DRITT :headbang
Jeg kjenner navn og ansettelseforhold bak en stor del av forumistene, om du tror på det eller ei er opp til deg.

At du har lite til overs for SAS og oss som jobber i SAS kan du ta i en annen debatt.
Jeg har ingenting i mot SAS eller dets ansatte. At du tror jeg mener det får du ta på din egen regning.

Jeg kjenner navn og ansettelseforhold bak en stor del av forumistene, om du tror på det eller ei er opp til deg.

.

Det er flere som kjenner til dette og jeg deler ikke din oppfatning...

Det er flere som kjenner til dette og jeg deler ikke din oppfatning...
Det er helt i orden. Uenige kan vi være.

For å oppsummere: jeg ville bare påpeke at debatanter både i denne tråden og andre steder har forhold (familie/jobb/xx) som gjør at man kanskje blir litt for eller i mot.

Nuff said her for min del. Vi kan ta videre debatt om at jeg ikke vet en dritt på PM.

Hva med å starte et bemannings byrå med godt kvalifiserte bemanningsbyråledere i Estland og lønne disse med 1/3 av hva de fakturerer Norwegian....win-win-win.....(jeg la merke til at den Norske Lederen for det aktuelle bemanningsbyrået ble helt tyst/stum når han ble spurt om hans egen godtgjørelse.....)

DC-8-63, hvis det er meg du sikter til, så er jeg overhodet ikke involvert i bemanningsvirksomhet/flybransjen. Vi har 50 ansatte innenfor en helt annen bransje, og har gjort hele bemanningsjobben selv...

Og nei; Jeg har selvsagt ikke 1/3 av skandinavisk lönn selv. Det burde ikke väre särlig overraskende.

DC-8-63, hvis det er meg du sikter til, så er jeg overhodet ikke involvert i bemanningsvirksomhet/flybransjen. Vi har 50 ansatte innenfor en helt annen bransje, og har gjort hele bemanningsjobben selv...

Og nei; Jeg har selvsagt ikke 1/3 av skandinavisk lönn selv. Det burde ikke väre särlig overraskende.

Nei, overraskende er det ikke. Men ifølge deg selv er det uansvarlig

"Som bedriftsleder, hadde det närmest värt uansvarlig av Kjos å ikke vurdere/forsöke å få inn billigere arbeidskraft fra lavkostland. Estere på Helsinki-basen er vel således et fornuftig sted å begynne."

Hvorfor skal ikke dette gjelde ledere?

<mod>

Oppfordrer alle om å trekke pusten og ikke bare fyre løs her nå! Diskusjonen holdt seg på et relativt greit nivå en stund, men der ut som det skjærer ut.

Hold dere til sak og ikke gå løs på hverandre.

</mod>

Noen søkere?

Jeg tror det er et poeng at man skiller mellom hva som er en beskrivelse av virkeligheten, og hva som er en ønsket virkelighet (iallefall om noen av dere antyder noe i retning av mine egne innlegg).

For å oppsummere: jeg ville bare påpeke at debatanter både i denne tråden og andre steder har forhold (familie/jobb/xx) som gjør at man kanskje blir litt for eller i mot.

Dette er jo svært enkelt: DY-ansatte piloter lar være å kommentere en intern konflikt her på forumet, det skulle bare mangle. Vi som er piloter i andre selskaper sympatiserer med våre rødnesede kolleger og har i aller høyeste grad også selv noe å si i denne debatten. I dag dem, i morgen oss.
At du prøver å vri dette til at SAS-ansatte er de som lager bråk rundt denne saken blir bare patetisk.

Nei, overraskende er det ikke. Men ifølge deg selv er det uansvarlig

"Som bedriftsleder, hadde det närmest värt uansvarlig av Kjos å ikke vurdere/forsöke å få inn billigere arbeidskraft fra lavkostland. Estere på Helsinki-basen er vel således et fornuftig sted å begynne."

Hvorfor skal ikke dette gjelde ledere?

Jo, selvsagt bör det gjelde ledere også. Jeg har ikke sagt noe annet. I vårt tilfelle har vi valgt å ha to skandinaviske ledere med skandinavisk lönn på plass som en slags "bridge" til moderselskapet. Vi har kommet fram til at det totalt sett er best.

Men i mange tilfeller er det sikkert ikke nödvendig, i så fall gjör man en enda större besparelse.

Dette er jo svært enkelt: DY-ansatte piloter lar være å kommentere en intern konflikt her på forumet, det skulle bare mangle. Vi som er piloter i andre selskaper sympatiserer med våre rødnesede kolleger og har i aller høyeste grad også selv noe å si i denne debatten. I dag dem, i morgen oss.
At du prøver å vri dette til at SAS-ansatte er de som lager bråk rundt denne saken blir bare patetisk.

Jeg tror det er en avsporing å trekke inn SAS i denne saken. Jeg tror de fleste av oss forstår at pilotene - om de nå er ansatt i SAS, DY, BA, KL, eller andre - er bekymret for utviklingen, og er bekymret for hva dette kan bety både i form av penger i banken og generelle arbeidsvilkår. Det har jeg ikke noe problem med å se.

Men pilotene bør kanskje også skjønne at de må være presise på hva de reagerer på og på hva som oppfattes som et riktig lønnsnivå (siden det nå er mye snakk om levelig lønn & dumpingbetingelser). Press på lønnsnivået må man nok regne med i en internasjonal bransje, og at det er sannsynlig å forvente dårligere lønnsvilkår også for pilotene.

For de som ikke jobber i flybransjen eller andre ekstremt konkuranseutsatte bransjer, slike dilemaer vil komme før eller siden i egen bransje.
Det å gjøre denne saken til en anti det ene eller andre er ikke bare patetisk, men faktisk så faller det på egen urimelighet.

Tror ALLE med litt sunn fornuft i flybransjen støtter DY-pilotene i denne saken. Neste gang kan det være SK, KL, LH osv.
Dette er desverre blitt en del av hverdagen, kjempe mot outsourcing, sosial dumping, prispress, økonomi osv
Jeg sier ikke at man ikke må tåle det, men det Norwegian driver med her og som Ryanair har drevet med en stund er etter min mening skremmende.

Det er et kjent faktum også at lojalitet til et selskap, bedrer sikkerhet. Det argumentet alene burde være nok.

Men så lenge det er slik at folk ikke vil betale mer for en flybilett en burgermeny på Mc Donalds er nok dette desverre fremtiden for flere og flere, ikke bare i flybransjen.

Men så lenge det er slik at folk ikke vil betale mer for en flybilett en burgermeny på Mc Donalds er nok dette desverre fremtiden for flere og flere, ikke bare i flybransjen.

Jeg liker ikke helt at man legger ansvaret for denne utviklingen på kundene, for det er definitivt ikke rette adressat. Når jeg står overfor valget mellom en dyr billett og en billig billett til omtrent samme destinasjonen, så velger jeg som oftest det billigste alternativet (om det ikke er særs gode grunner for å velge anderledes). Dette alternativet eksisterer - ikke fordi jeg ikke er villig til å betale litt mer - men fordi det er selskap som synes at de kan levere tjenesten til en lav pris. Personlig så hadde det ikke gjort noe om billettprisene økte med 100-200 kroner, men det er ikke opp til meg å avgjøre.;)

Jeg liker ikke helt at man legger ansvaret for denne utviklingen på kundene, for det er definitivt ikke rette adressat. Når jeg står overfor valget mellom en dyr billett og en billig billett til omtrent samme destinasjonen, så velger jeg som oftest det billigste alternativet (om det ikke er særs gode grunner for å velge anderledes). Dette alternativet eksisterer - ikke fordi jeg ikke er villig til å betale litt mer - men fordi det er selskap som synes at de kan levere tjenesten til en lav pris. Personlig så hadde det ikke gjort noe om billettprisene økte med 100-200 kroner, men det er ikke opp til meg å avgjøre.;)

Jeg legger overhodet ikke ansvaret for dette på kunden, men det er nå fakta at det er markedet som bestemmer, det må og skal man leve med.
Men det er vel en understatement å si at prisene for flyreiser er kunstig lave, i alle fall slik jeg ser det. ( men det er en helt annen diskusjon )

Denne saken er utrolig mye mer kompleks en hva en billett koster.
Hadde det bare vært så enkelt.

Når det gjelder dette med økonomi og lønninger er det vel faktisk ledelsen i Norwegian som forsøker å dette til å se ut som en lønnskamp. Noe det ikke åpenbart ikke er.

Jeg legger overhodet ikke ansvaret for dette på kunden, men det er nå fakta at det er markedet som bestemmer, det må og skal man leve med.
Men det er vel en understatement å si at prisene for flyreiser er kunstig lave, i alle fall slik jeg ser det. ( men det er en helt annen diskusjon )

Fint, for jeg vil ikke ha det på meg at jeg bidrar til å presse lønningene selv om jeg kjøper fra billigste tilbyder...;) Selv om jeg er en del av markedet, så er ikke dette markedet et forhandlingsmarked, og jeg er prisgitt de priser som operatørene publiserer.

Selskapene må selv vurdere hva de kan selge varen/tjenesten for, og noen selskaper må selge varen dyrere (i gjennomsnitt) enn andre for å kunne tjene penger. Hva som er kunstig lave priser er nok heller ikke et universalt svar på. DY kan f.eks. leve fint (nokså fint) med å selge en tur fra TOS til OSL til kr 574,- (som var prisen sist jeg skulle reise), mens SAS nok sliter litt med å få lønnsomhet når de selger tilsvarende reise for kr. 644,- (som var prisen jeg betalte for reisen - da fikk jeg jo kaffe & frokost...;)).

Når det gjelder dette med økonomi og lønninger er det vel faktisk ledelsen i Norwegian som forsøker å dette til å se ut som en lønnskamp. Noe det ikke åpenbart ikke er.

Pilotene i DY hadde muligens tjent på å da si at lønnsnivået er det ikke noe å si på, men det er faktor Y som er problemet, at man har forståelse for at man i en oppstartsfase ønsker fleksibilitet for å prøve ut et marked, men at man ønsker/krever at de som ansettes i HEL får en klausul i kontrakten som garanterer fast ansattelse hvis DY finner at det er lønnsomhet i HEL-basen på litt sikt (riktignok med omtrent samme lønn, men ikke block hour avhengig). Kanskje har de gjort det, men det er ikke det som kommer frem. Jeg har likevel en ulmende følelse av at de nok ikke ville like å si at de ikke har noe problem med lønnsnivå i den gitte situasjonen...

Back