Ny Norwegian-base: Helsinki

Re: DY med ny base

Er det en joke? Wizzair sidder meget stærkt på Kiev. Og Kjos har jo prøvet med base i regionen. Det var vist ikke nogen succes...
Nei, faktisk ikke. Jeg tror Norwegian har et sterkt ønske om å lykkes i Øst-Europa, hvorfor skal de ikke gå i direkte konkurranse med Wizz?
Wizz flytter fra KBP til den andre flyplassen.

Vet at de ikke lykkes i WAW, men tror de vil prøve Kiev, har hørt diverse rykter om det, men aner ikke om det er noen hold i disse.
Vi får se!

Vi får håpe det er Helsinki som har vært kjent lenge... ellers er jeg redd de gaper over for mye på en gang

Vi får håpe det er Helsinki som har vært kjent lenge... ellers er jeg redd de gaper over for mye på en gang

Det kan ikke være Helsinki, den ble annonsert for flere måneder siden. Ellers er jeg ikke veldig bekymret over at de gaper over for mye på en gang, jeg tror Kjos vet hva han gjør, det har han bevist mange ganger.

Som flere har været inde på så vil GOT være et naturligt valg til ny DY base. MMX har jeg ikke meget tro på - for tæt på CPH og en kannibalisering af eget marked, ligesom andre selskaber ikke ligefrem har haft succes med deres satsning på MMX.

Varför har DY misslyckats i Östeuropa?
Alla DYs linjer till Polen och till Tallinn från Arlanda lades ner under 2009.
Man tycker att DY som LCC bolag borde ha bra förutsättningar till östeuropa, där många resenärer är extremt priskänsliga.
Märkligt att ett LCC bolag som DY inte klarade av att konkurrera mot LOT & Estonian air på linjerna till Arlanda.

Jag tror DY kan öppna en bas på GOT med fokus på klassiska turist destinationer i sydeuropa som FCO, AGP, ALC, ATH , BCN, PMI.

Last edited:

Tror en bas på GOT skulle bli perfekt!. Sen Sterling gick i konkurs finns nu ingen direkt bra operatör på GOT. Blir mellanlandning för att ta sig till AGP. Tror också på direktlinjer till klassiska turistorter. Men även fler inrikesflyg från GOT till både UME & LLA. Därmed kan DY konkurrera ut SAS även på den svenska inrikesflyget.

Ja kanske mot sommaren, just nu är nog svenskarnas förtroende till SJ ganska dåligt efter den här vintern och förra årets stora förseningar och inställda tåg..

City Airline har ju linjer till AGP,PMI,NCE från GOT...men har ju lagt ner Alicante , Rom med flera..pga ryanair ?? Visst borde DY ha potential från GOT, City skulle ju ta stryk på sina "medelhavs" rutter. Tror dock inte passagerar underlaget är tillräcklickt stort för 737 GOT-Norrland...?!

I følge en pressemelding fra Menzies Aviation er det Gøteborg som er den nye basen.

http://www.menziesaviation.com/item...-Air-Shuttle-at-Gothenburg-Landvetter-Airport

Sitat: "Norwegian Air Shuttle is opening Gothenburg as a new station, where they will base one Boeing 737-800 to operate 22 weekly flights between Stockholm and Gothenburg. Norwegian expects to increase the number of flights during the coming year by adding other destinations."

Henger kanskje sammen med at det reklameres en god del for Norwegian rundt omkring i Göteborg for tiden.

I følge en pressemelding fra Menzies Aviation er det Gøteborg som er den nye basen.

http://www.menziesaviation.com/item...-Air-Shuttle-at-Gothenburg-Landvetter-Airport

Sitat: "Norwegian Air Shuttle is opening Gothenburg as a new station, where they will base one Boeing 737-800 to operate 22 weekly flights between Stockholm and Gothenburg. Norwegian expects to increase the number of flights during the coming year by adding other destinations."

Det er foreløpig ingen crewbase i ordets rette forstand, men en 737-800 som overnatter i GOT med crew. Flyet og crew har base ARN. Akkurat det samme som når SK overnatter med fly og crew i f eks TOS.

Om Göteborg är den nya basen, så är det kanske inte så konstigt. Dessutom va Bjørn Kjos i Göteborg idag.

Jag har läst att piloterna som DY anställer med bas HEL. anställs via ett bemaningsföretag i östeuropa landet Estland.
Tror ni Kjos på sikt gärna ser att dessa piloter bemannar även DYs flygningar från Sverige, Norge och Danmark?

Med piloter anställda via ett estniskt bemaningsföretag bör Kjos kunna pressa ner pilotlönerna rejält på HEL basen, jämfört med lönerna som DY betalar sina piloter i Sverige, Norge och Danmark.

Jaha, og hvor har du lest dette L-1011? Du slenger ut mange påstander om DYs bemanning for tiden, hvor har du disse opplysningene fra?

Jag har läst att piloterna som DY anställer med bas HEL. anställs via ett bemaningsföretag i östeuropa landet Estland.
Tror ni Kjos på sikt gärna ser att dessa piloter bemannar även DYs flygningar från Sverige, Norge och Danmark?

Med piloter anställda via ett estniskt bemaningsföretag bör Kjos kunna pressa ner pilotlönerna rejält på HEL basen, jämfört med lönerna som DY betalar sina piloter i Sverige, Norge och Danmark.

Jeg hørte det samme av noen som jobber i DY. Sosial dumping hello!

Jeg hørte det samme av noen som jobber i DY. Sosial dumping hello!

Det er jo tydeligvis mange selskaper som benytter seg av bemanningsselskap for å hyre inn personell. Det er ikke ensbetydende med sosial dumping. Det kommer vel helt an på betingelsene.

Back