Ny jobbtur til Mosjøen

LN-MOW

Flyklapper
Medlem
Ny jobbtur til Mosjøen

24okt - LH445 ATL-FRA - D-AIGF A340-300

Så var det igjen klart for reise til sentrale strøk. Pga Star MegaDO
hadde jeg en spesialpriset Lufthansa-billett til Frankfurt, og separate
billetter derfra til Mosjøen.
Så det lå an til en lang tur Atlanta-Frankfurt-Oslo-Trondheim-Mosjøen.

Forlot heimen lørdag ettermiddag og droppet av bilen på Preflight Parking
som vanlig. Siden jeg hadde sjekket inn online, var det bare å droppe
kofferten på bagdrop. Ingen kø og radig ekspedering.
LH-checkin ligger helt på enden av bygget like ved 'ekstra-checkpointet'.
Dette er en liten sikkerhetskontroll egentlig beregnet på AA og UA som opererer
ut av T-concourse, men det går greit å komme seg til toget denne veien også. Null kø her også og gjennom på rekordtid.

Concourse E var som vanlig godt besatt på denne tiden av døgnet, og i tillegg
satt det militære overalt, så det var tydeligvis en mil-charter på gang.
Soldatene opptok omtrent alt som var av strømuttak, de reiser med mye
elektronikk, men jeg fant til slutt et uttak som lot meg toppe opp iPhonen
før jeg gikk ombord. Hadde et midtgangsete i fremste Y-kabin, og hadde
håp om et ledig sete ved siden av meg, men kjerra var komplett smekkers så det
ble det ikkenoe av. Havnet ved siden av en asiat som ble veldig kjærlig da han sovnet.
En velplassert albue ordnet imidlertid den biffen.

t01.jpg

D-AIGF blir lastet. Kanskje er kofferten min inne i denne?

Dette var en 343 med AVOD installert. 12 filmer, 10 tv-programmer og diverse
radiokanaler, Desverre var noe galt med avspillingen i setet mitt, så det
eneste jeg fikk til å funke tilfredstillende, var en Kojak-episode.

t04.jpg

Stinn brakke.

Avgårde noen minutter sent pga sen ankomt, men jeg hadde plenty tid i FRA,
så det spilte ingen trille for meg iallefall. La merke til at mange hattehyller
fortsatt sto åpne da vi pushet - det tror jeg aldri jeg har sett før.
Forøvrig var crewet både høflige og oppmerksomme.

t02.jpg

Ålreit middag.

'God gammeldags' turistklasseservering ... først kom drinketralla med en GT
til de som ønsket, og deretter kom middagsvogna i bedagelig tempo. Vin
ble sjenket fra helflasker - helt OK, men jeg fikk ikke med meg hva de het.
Det kunne velges mellom kylling og pasta, og jeg valgte kyllingen. Et forsøk
på BBQ-kylling md ris og grønnsaker - OK, men ikke mer. Pastaen så jeg ikke.
Gode muligheter til påfyll og etterhvert kom de også med kaffe og no' godt
til de som måtte ønske det.

Så var det lights out, men det ble bekjentgjort at forfrisknnger hele tiden var
tilgjengelig i galley bak. Chopper-gjengen på raden foram meg benyttet seg
flittig av dette - det gikk jamt i Warsteiner der fremme ... helt til ankomst.
I tillegg kom de jevnlig gjennom kabinen med vann og juice.

t03.jpg

Medioker frokost.

Halvannen time før landing var det frokost. Det var desverre nokså
mediokre saker - ikke mye å bli mett av ...

I FRA var det tåke og atc-delayer, så vi ble sendt på sightseeing en halvtimes tid. 2P'en
hadde tydeligvis ikke fått med seg at ble skiftet til vintertid i natt, så
han bekjentgjorde glad og fornøyd at vi ville lande på tide likevel,
noe som absolutt ikke stemte. Vi var en time sene ..

Siden jeg hadde god tid, tok jeg meg en tur ut til spotterterassen. Den åpnet ikke før 10,
så jeg hadde god tid til frokost. Fant meg et vindusbord med god oversikt, og det ble noen
bilder gjennom vinduene, selv om forholdene ikke var helt optimale.

Spotterterassen åpnet på slaget 10 og jeg joinet diverse engelskmenn, familier og andre raringer
som var ute med kikkertene sine.

En times tid før avgang tok jeg toget tilbake til terminal 1 og tok et annet tog videre som stoppet
like ved gate A-20, som jeg skulle reise fra. Denne stoppen var kun for passasjerer med boardingkort
og er helt genial. Ingen kø i det hele tatt.

25okt - SK4752 FRA-OSL - LN-RPK B737-783

Ble 10 minutter sene pga en passasjer som ikke møtte opp, men vi tuslet avgårde etter at kofferten
hans var fjernet. Kom raskt i luften og vi fikk snart beskjed om at pilotene hadde forhandlet frem en mer
direkte routing, og vi parkerte faktisk nesten 10 minutter før tiden.
Mer behagelig seteplassering her, satt på 1D som en av fem på to rader Business. Y+ var en rad
med en passasjer og resten var økonomi. Etter hva jeg kunne se var det helt fullt.


t05.jpg

God lunch!

Hyggelig og erfarent crew og fikk individuell servert drikke etter takeoff og et meget velsmakende
laksemåltid. Kaffe og te kom i passe tid og det var alltid en i nærheten til passe på oss på
de fremste radene. En flott tur.

Fullt hus i taxfree ved ankomst. Siden jeg hadde litt bedre tid enn planlagt, rakk jeg
å nappe med meg en liten Braastad før jeg plukket opp kofferten som allerede var på båndet.
Mye folk i avgangshallen, men både innsjekk og security gikk fort og greit. Innlandspiren var
også pakka, som vanlig på en søndagskveld, og ved sportspuben sto det tett med folk og så
Liverpool-ManU. Høylydt jubel da Liverpool scoret sitt første.

25oct - sk366 OSL-TRD - LN-RPL B737-883 og WF754 TRD-MJF - LN-WIC DHC8-103

Ikke så mye å si her - hyggelig crew, den vanlige BOB-servicen, punktlig avgang og ankomst ..
klassisk SAS/Widerøe innenriks. Satt på 4D med ledig midtsete - rundt 90% belegg totalt.
WF-flighten hadde rundt 10 ledige. Da jeg kom frem til MJF måtte jeg vente noen minutter på
taxi, men det var bare deilig i den friske luften.

Så nå venter halvannen uke med hard jobbing før det blir MegaDO og hvalsafari!
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Flott rapport !
Måltidet på FRA-OSL så oppløftende bra ut til Sas å være (eller kanskje bare jeg som sjelden flyr biz. i Europa). Litt misunnelig på DO, men enda mer på hvalsafari ! :D
men iphone har vel foreløpig ikke det beste kamera i verden.. (?) :)
 
Last edited:
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Flott rapport :)

Var selv på spottertur til FRA i sommer og tilbrakte et par timer på spotterterrassen i stekende sol. Hærlig!
God utsikt over rullebanene og stilig å se på når flyene lander parallellt.
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Takk for LH-report. Tenkte vel meg at de oppgraderte interiørene på 340-300 ble brukt på de nordlige deler av Amerika, mens jeg til Sao Paulo måtte slite med gamle seter og ikke noe AVOD begge veier. Hvordan var setene, ser ganske tynne ut. Knyttnevetest bestått? Maten så litt småkjip ut.
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Ser ut til at det var en grei tur det der Andreas. Ser frem til fortsettelsen ;)

Men om du måtte bytte tog på T1B? eller gikk toget helt til endes nå?
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Takk for flott rapport! Likte kabinbildet - ikke akkurat fristende om man havner i midten der ... Hadde for øvrig selv en helt strålende opplevelse på SAS Business Class fra Paris nylig. Utrolig smakfullt måltid og svært oppmerksomt crew. God jobbing i Sentrale Strøk!
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Knyttenevetesten ble nesten bestått ... seteputene slo meg som litt kortere enn vanlig, men reflerkterte egentlig ikke på om setene var tynnere enn vanlig. Returen går med 330-300 og der skal det være en tomme mindre å leke seg med - skal se om jeg merker forskjell.

Eirik: Nei, jeg skjønner ikke at de gjorde litt mer ut av kameraet på en så ellers forseggjort dings. Ikke engang en enkel 2x zoom ..

BSSW: Måtte bytte ...
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Flott T/R. Imidlertid savnet jeg litt bilder av setet. Bare sånn at jeg veit det liksom ;)
Flyet du fløy med heter Göppingen. Der kjøpte vi bilen vår :lol:
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

ttingen, kanskje ... :p
 

Attachments

  • gott.jpg
    gott.jpg
    8.5 KB · Views: 676
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

MENTE jo Göttingen :lol:
Göppingen er der fabrikken til Märklin ligger btw!
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Godt gjettet, Martin!! :up:

Det første er imidlertid Panasonic Lumix FZ35K .. likeledes de som kommer i kveld fra spotterterassen i FRA.
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

La merke til at mange hattehyller
fortsatt sto åpne da vi pushet - det tror jeg aldri jeg har sett før.

Husker ikke, men sist jeg fløy LH på langdistanse (har strengt tatt kun flydd på langdistanse), var det tom. fortsatt folk som stod i midtgangen da vi pushet - og det var ikke fordi de var treige med å sette seg. Pushbacken var vel minst 5 minutter før tiden.
 
Re: Ny jobbtur til Mosjøen

Husker det Martin at det var mange som ikke hadde satt seg før pushback fra MCO.
Bra at LH begynner å få på plass AVOD i flyene selv om utvalget er for begrenset og kjedelig etter min smak.
Maten på SAS så helt topp ut :up:
 
Back
Top