Ny flyrute på trappene: Tromsø-Luleå-Oulu

Last edited:
Re: Ny flyrute på trappene: Tromsø-Luelå-Oulu

Vurderer å prøve denne fra TOS til enten LLA eller OUL og connecte videre til ARN. Noen som vet om Nextjet og SAS har interlineavtale sånn at innsjekk av PAX og bagasje kan gjøres gjennomgående? Er det videre noen som vet hva Minimum Connection Time på OUL er?

Hmm, litt treg start på denne ruta?

Det er fire uker siden flyruten mellom Tromsø, Luleå og Oulu tok av første gang. Belegget er nå på 20 prosent, melder Troms fylkeskommune.

20 prosent belegg er det som er lagt inn i prosjektbeskrivelsen for den første oppstartstiden, sier Fylkesråd for samferdsel Ivar B. Prestbakmo til Nord24.no.

http://www.nord24.no/_tte_av_ti_seter_st_r_tomme____Det_var_faktisk_som_budsjettert-5-32-17103.html

Vurderer å prøve denne fra TOS til enten LLA eller OUL og connecte videre til ARN. Noen som vet om Nextjet og SAS har interlineavtale sånn at innsjekk av PAX og bagasje kan gjøres gjennomgående? Er det videre noen som vet hva Minimum Connection Time på OUL er?

Ja, interlineavtale er på plass.
Om du bestiller en gjennomgående billett så vil minimum connecting time være ivaretatt. Jeg har ikke tilgang til Amadeus nå, med i Finnland er det som regel 35 minutter som gjelder mellom schengenland.

Ja, interlineavtale er på plass.
Om du bestiller en gjennomgående billett så vil minimum connecting time være ivaretatt. Jeg har ikke tilgang til Amadeus nå, med i Finnland er det som regel 35 minutter som gjelder mellom schengenland.
Prøvde dette i slutten av januar. Både Nextjet og reisebyrået hevdet da at interlineavtale ikke var på plass enda, men at dette var under utarbeidelse. Fikk dog boardingkort for hele reisen og bagasjen sjekket inn gjennomgående ved innsjekk i TOS, selv med 25 minutter connection i OUL. Så her var det åpenbart noen som ikke var helt oppdaterte.

Har for øvrig beskrevet krumspringet i denne TripReporten: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=130060

I manualen står det også at gjennomgående billett 2N-SK må skrives på 117-dokument. I mitt tilfelle skrev Berg-Hansen TOS-OUL på 121-dokument (2N) og OUL-ARN og videre på 117. Likevel var det altså ikke noe problem ved CI. Nå legges jo OUL-ARN ned denne måneden, og da opererer ikke SK lengre på OUL. Men det er jo fortsatt muligheter over LLA.

Slik har det jo vært hver gang denne ruten har blitt fløyet....

Hvorfor skulle det være anderledes denne gangen. Hvis man skal subsidiere slike ruter får man vel bare akseptere at trafikkgrunnlaget ikke er der. Eller er det noen "dyktige" konsulenter som klarer å overbevise myndighetene om at trafikkgrunnlaget er der...?

Espen

Dette minner om Røros og Fagernes

Slik har det jo vært hver gang denne ruten har blitt fløyet....

Hvorfor skulle det være anderledes denne gangen. Hvis man skal subsidiere slike ruter får man vel bare akseptere at trafikkgrunnlaget ikke er der. Eller er det noen "dyktige" konsulenter som klarer å overbevise myndighetene om at trafikkgrunnlaget er der...?

Espen

Jeg tror vel noe av poenget med en slik rute er å legge til rette for øst-vest samarbeid i Nordkalotten, noe som er utfordrende rent logistisk uten en slik type flyforbindelse.

Mitt inntrykk er vel også at dette er en rute som fylkeskommunen og myndigheter i Sverige og Finland har presset på for å få realisert, men hvordan finansieringen er vet jeg ikke. Kanskje trafikkgrunnlaget tar seg opp over tid, og man ser dette som en investering?

Disse billettene kan selvsagt også bookes på www.wideroe.no, ettersom Nextjet og Widerøe har interlineavtale. Vi kan se at det allerede er booket denne type reiser via wideroe.no, slik at dette virker som bare det!

Back