Ny flyrute på trappene: Tromsø-Luleå-Oulu

Glenn

ScanFlyer Gold
Ny flyrute på trappene: Tromsø-Luleå-Oulu

Innen sommeren 2014 vil en ny flyrute være i drift fra Tromsø. Destinasjon? Den finske teknologihovedstaden Oulu, med mellomlanding i svenske Luleå. Fredag presenterte Business Oulu planene sammen med Arctric Frontiers for Nordlys.

Flyruten blir et ledd i en større finsk satsing i nord, og ikke minst et større finsk-norsk samarbeid i årene som kommer.
http://www.nordlys.no/nyheter/article7043339.ece

Det har blitt lagt ut anbud ute på ruta, og fem flyselskaper har meldt sin interesse. Braathens Regional og Flybe Nordic er vel kanskje mest aktuelle her?
Det vil bli mellomlanding i Luleå, altså Oulu-Luleå-Tromsø.

Re: Ny flyrute på trappene: Oulu - Tromsø

Bra med satsning over landegrensene i Nord! Og det å samkoble både Luleå og Oulu i ruten er vel ganske smart...de er vel de to plassene over grensa som har stått mest på for å få denne ruta igang..

Gikk ikke airBaltic ruta fra RIX til TOS via OUL da?

Tilsvarende ting har vel blitt prøvd i både Nord- og Midt-Norge tidligere og vært lite vellykket. Men for all del, kanskje dette er den gangen det skal lykkes!?

Tja - så lenge de selv tar den økonomiske risikoen ... Noe kommersielt marked er det neppe.

Veldig bra! Rart at så få byer i nordlige Sverige ikke har direkteruter ut av landet (København) i forhold til Norge. Å binde Norge, Sverige og Finland sammen burde jo være naturlig også i nord. En liten 40 seter burde jo da være mulig å tjene penger på selv om jeg frykter prisene blir høye. Får håpe både Næringsliv og privatpersoner benytter tilbudet....

Veldig bra! Rart at så få byer i nordlige Sverige ikke har direkteruter ut av landet (København) i forhold til Norge. Å binde Norge, Sverige og Finland sammen burde jo være naturlig også i nord. En liten 40 seter burde jo da være mulig å tjene penger på selv om jeg frykter prisene blir høye. Får håpe både Næringsliv og privatpersoner benytter tilbudet....

Hvor mange direkteruter til CPH har man fra nordnorge da?

Det er vel litt andre forutsetninger nå, i alle fall til Norge. Arbeidsmarkedet vårt er svært interessant for folk i nord. I tillegg er det mer turisme og utstrakt samarbeid mellom universitetene. Ruta er også mellom de tre mest interessante byene, den inkluderer ikke Rovaniemi eller Kiruna, slik tidligere forsøk har gjort.

Jeg mente ikke nødvendigvis Nord-Norge din besserwisser (myhrair). Poenget mitt er: i Norge flyr SAS til København fra Ålesund, Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo, for eksempel. Widerøe flyr fra Torp, Haugesund, Molde og Kristiansand. Fra Sverige flyr de fra Stockholm og Gøteborg. Umeå og Luleå og Sundsvall er store nok byer som kan sammenlignes med Trondheim, Ålesund eller Tromsø i befolkning. Jeg forstår argument om att de ikke sattser for att det ikke finnes grunnlag økonomisk. Distriks-Sverige har få direkte ruter dit i forhold til situasjonen i Norge. SAS ønsker så klart å mate folk via Stockholm og det kan jeg forstå.
Har i flere år reist til NORD-SVERIGE, og føler tilbudet er for dårlig. For eksempel har jeg reist Tromsø-Oslo-Stockholm-Umeå. Hvis du ser på kartet så er det I avstand direkte absurd. Jeg forstår ikke at det ikke er marked for ett bedre tilbud. Jeg støtter ett tilbud som kan knytte nord områdene sammene, samtidig som de burde blitt knyttet til København i tilegg. Og hvorfor er det så mye mer gunstig å sattse i Ålesund framfor Umeå?

Last edited:

Det er flere grunner til at det ikke er mange ruter mellom de nordlige delene av Skandinavia + Finland. Det er for det første svært få folk der oppe, og det er liten grad av business mellom regionene. Det meste skjer mellom regionene og hovedstedene i det enkelte land. I den grad det er handel og turisme mello, f.eks Nord-Norge og Nord-Sverige går det på bakken. I nord er det ikke uvanlig å kjøre 4-5 timer når man skal et sted. Vi i sør er bortskjemt

Jeg mente ikke nødvendigvis Nord-Norge din besserwisser (myhrair). Poenget mitt er: i Norge flyr SAS til København fra Ålesund, Trondheim, Stavanger, Bergen og Oslo, for eksempel. Widerøe flyr fra Torp, Haugesund, Molde og Kristiansand. Fra Sverige flyr de fra Stockholm og Gøteborg. Umeå og Luleå og Sundsvall er store nok byer som kan sammenlignes med Trondheim, Ålesund eller Tromsø i befolkning. Jeg forstår argument om att de ikke sattser for att det ikke finnes grunnlag økonomisk. Distriks-Sverige har få direkte ruter dit i forhold til situasjonen i Norge. SAS ønsker så klart å mate folk via Stockholm og det kan jeg forstå.
Har i flere år reist til NORD-SVERIGE, og føler tilbudet er for dårlig. For eksempel har jeg reist Tromsø-Oslo-Stockholm-Umeå. Hvis du ser på kartet så er det I avstand direkte absurd. Jeg forstår ikke at det ikke er marked for ett bedre tilbud. Jeg støtter ett tilbud som kan knytte nord områdene sammene, samtidig som de burde blitt knyttet til København i tilegg. Og hvorfor er det så mye mer gunstig å sattse i Ålesund framfor Umeå?
Grunnen til at jeg sa det var at Sverige har en god del ruter til CPH, bare dus om ikke vet om dem... SAS flyver til Kiruna om vinteren, ARN, GOT og LPI, Nextjet til KID og LPI og DAT til NRK... Noen jeg glemmer? Men Svenskene liker jo å fly utifrå ARN, deres egen HUB, vi i Norge har vel ikke det samme forholdet til OSL som Svenskene til ARN....ikke nødvendigvis SAS som legger opp til det...
Men tilbake fra OT...

Det er flere grunner til at det ikke er mange ruter mellom de nordlige delene av Skandinavia + Finland. Det er for det første svært få folk der oppe, og det er liten grad av business mellom regionene. Det meste skjer mellom regionene og hovedstedene i det enkelte land. I den grad det er handel og turisme mello, f.eks Nord-Norge og Nord-Sverige går det på bakken. I nord er det ikke uvanlig å kjøre 4-5 timer når man skal et sted. Vi i sør er bortskjemt

Men dette er i rask endring: Reiseliv, forskning og petroleum er stikkord. Et stikkord i emning er mineralutvinning.

Siden denne tråden har pågått overraskende lenge uten at temaet har kommet opp, våger jeg meg på å spekulere i hvilke fem selskap som har levert anbud med 50-seters-fly:
-Widerøe - Dash 8-300
-DAT - ATR42
-Braathens Regional - SAAB 2000
-Flybe Nordic - ATR42
-BMI Regional - ERJ145 (har personlig liten tro på jet på denne ruta)
-Evt. Nextjet eller Malmö Aviation?

Blir spennende å se. Direktflyg med en 19 seters BAe Jetstream 32 er også et hot tips. De er etablert i Luleå fra før, men siden flyet sansynligvis vil ha ett finsk eller norsk utgangpunkt er jo Flybe Nordic sitt nettverk i Finland en logisk aktør. Spørsmålet er jo hvordan de våger å sattse økonomisk nå, siden moderselskapet Flybe kutter i utgifter. Håper personlig på Widerøe da det kan gi god connection til resten av Norge, samt videre med Sas/Blue1. Malmø Aviation aviation som drives av Braaten, kan jo også virke logisk om de ønsker å ekspandere å sattse i Norge og Finland. Braathens Regional er vel mest wet-lease, selv om de holder på omstille seg, om ikke jeg tar feil...

Jeg har selv hørt fra de som driver å jobber med å få starta ruta, FlyBe Nordic er ett av de 5 selskapene og kan også si at Braathens Regional har vist sin interesse.

Men FlyBe Nordic var visst veldig interessert i dette, da dette gir dem en del cash og at de ikke taper stort siden det er de som starter ruta som tar kostnadene, mer kan jeg ikke si ;)

Personlig så ville jeg likt å sett en rute CPH-TOS da det er en stor etterspørsel på akkurat denne ruta her oppe, så vi får bare se hvem som tar sjansen først å kjører på :)

Hva er det jeg ikke skjønner... De ser behov for å delvis sponse ruten siden de legger den ut på anbud. Det vil si at markedet er begrenset, samtidig regner de med at det settes opp et 50 seters fly? Hvordan skal de fylle setene? To ganger ukentlig er heller ikke særlig attraktivt for forretningsreisende som de fokuserer på i artikkelen. Og den arbeidsledigheten på 14.5% som de skryter på seg, hvordan skal den bidra positivt til ruta? Få folk til å flytte til Tromsø og dermed bruke ruta 1 gang?

Ellers er jeg positiv ;)

Åpenbart er de villig til å betale for det ... Tror neppe noen av operatørene er interessert med mindre de er garantert å tjene penger.

Den arbeidsledigheta bidrar til det som allerede er vanlig, og har vært vanlig i et par hundre år: Pendling fra Nordfinland til Nordnorge.

For Flybe som begynner å fly TOS-HEL snart, må det vel være ekstra interessant å få styrka tilstedeværelsen sin på TOS gratis?

Hva skjedde egentlig med dette inter-nordkalott prosjektet? Havarerte det i andbudsrunden?

De flyr til HEL, har ingenting med et nordkalott-prosjektet å gjøre.

Back