Ny flyplass i Hammerfest: Avinor vurderer Grøtnes

Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Ser ut som regjeringen går inn for å prioritere en ny flyplass i Hammerfest

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6640806.ece

Stortingsrepresentant og nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen, forteller at det blir tatt et klart stapunkt til bygging av ny flyplass i Hammerfest i eiermeldingen for Avinor som legges fram tirsdag.

Her blir det også klargjort at regjeringen er villig til å komme med midler direkte fra statsbudsjettet for å få prosjektet fram i køen av egenfiansierte prosjekter i statsforetaket Avinor.

Last edited:

Dæsken, og så en flyplass som kan ta ned MD11 også! Ikke dårlig ;)

Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Det er behov for ytterligere utredninger for å avklare mulighetene for fremtidig lufthavnløsning ved Hammerfest og i Lofoten.

Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Jeg trodde at ny flyplass i HFT var lagt død i Nasjonal Transportplan. Det var en eller annen formulering om at det nok hadde vært bra med ny flyplass men at en ikke fant penger til det i NT14-23.

Men hva er "vitsen" med å i det hele tatt ha en nasjonal transportplan, bruke masse penger på det hele, liste opp, kostnadsestimere og til slutt prioritere alle ventende oppdrag, dersom det hele blir forkastet i første og beste valgkamp. Kan en forvente at det samme skjer med alle andre prosjekter som ble nedprioritert, eks ny jernbanetunell fra OsloS og vestover, som jernbanen sårt trenger.

Jeg er ikke imot ny flyplass i Hammerfest, annet enn at siden den blir liggende langt utenfor byen og en kan ikke lengre kjøre til flyplassen 27 min før avgang, og ennå rekke innsjekk, sikkerhetskontroll og kaffe, og ennå ha avgang før rutetid. Men jeg er forundret over saksgangen. Det kan nesten minne om hvordan det var den gangen Honningsvåg fikk tilkjent tunnell under havet istedet for ferge, det var også bare med en ministers uttalelse en gang han var på besøk.

Vil en ny flyplass fortsatt være en AFIS-flyplass? Hva er det som bestemmer dette?

Det er i alle fall ingen automatikk i at det vil bli en AFIS-plass. Tross alt snakkes det også om å bytte AFIS med vanlig flygeledertjeneste på dagens flyplass...

Back