• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny flyplass i Hammerfest: Avinor vurderer Grøtnes

Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Ser ut som regjeringen går inn for å prioritere en ny flyplass i Hammerfest

http://www.finnmarkdagblad.no/nyheter/article6640806.ece


Stortingsrepresentant og nestleder i Arbeiderpartiet, Helga Pedersen, forteller at det blir tatt et klart stapunkt til bygging av ny flyplass i Hammerfest i eiermeldingen for Avinor som legges fram tirsdag.

Her blir det også klargjort at regjeringen er villig til å komme med midler direkte fra statsbudsjettet for å få prosjektet fram i køen av egenfiansierte prosjekter i statsforetaket Avinor.
 
Last edited:
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Dæsken, og så en flyplass som kan ta ned MD11 også! Ikke dårlig ;)
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Det er behov for ytterligere utredninger for å avklare mulighetene for fremtidig lufthavnløsning ved Hammerfest og i Lofoten.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Dette må man vel betegne som valgkampflesk i samme bås som 27% skatt Jensemann med følge kom med i dag. Dette var ikke engang med i Nasjonal Transportplan, annet enn en liten kommentar som ikke var veldig lovende;

Jeg trodde at ny flyplass i HFT var lagt død i Nasjonal Transportplan. Det var en eller annen formulering om at det nok hadde vært bra med ny flyplass men at en ikke fant penger til det i NT14-23.

Men hva er "vitsen" med å i det hele tatt ha en nasjonal transportplan, bruke masse penger på det hele, liste opp, kostnadsestimere og til slutt prioritere alle ventende oppdrag, dersom det hele blir forkastet i første og beste valgkamp. Kan en forvente at det samme skjer med alle andre prosjekter som ble nedprioritert, eks ny jernbanetunell fra OsloS og vestover, som jernbanen sårt trenger.

Jeg er ikke imot ny flyplass i Hammerfest, annet enn at siden den blir liggende langt utenfor byen og en kan ikke lengre kjøre til flyplassen 27 min før avgang, og ennå rekke innsjekk, sikkerhetskontroll og kaffe, og ennå ha avgang før rutetid. Men jeg er forundret over saksgangen. Det kan nesten minne om hvordan det var den gangen Honningsvåg fikk tilkjent tunnell under havet istedet for ferge, det var også bare med en ministers uttalelse en gang han var på besøk.
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Vil en ny flyplass fortsatt være en AFIS-flyplass? Hva er det som bestemmer dette?
 
Re: Avinor vil vurdere flyplass på Grøtnes

Det er i alle fall ingen automatikk i at det vil bli en AFIS-plass. Tross alt snakkes det også om å bytte AFIS med vanlig flygeledertjeneste på dagens flyplass...
 
Back
Top