• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny flyplass i Addis Ababa

Tok en kikk på historikken til flyplassen i Bishoftu (QHR), heimen til Ethiopian Air Force.

In 1946, the beginnings of what became the Ethiopian Air Force were moved from Lideta Airfield in Addis Ababa to Bishoftu. The former facility was instead utilized by Ethiopian Airlines.
The initial group of 19 Swedes under Count Carl Gustaf von Rosen, who were to train the pilots and support personal, arrived there after leaving Sweden between 9 January and 16 July 1946.

Both Ethiopian cadets and the Swedish instructors took part in constructing the first buildings on the base. Six Saab 91 Safir training airplanes were bought in Sweden and flown to the new airbase on 24 December 1946.
On 10 November 1947, a fleet of 16 Saab-built B-17s was landed at Bishoftu by Swedish pilots.

The airport has been used for civilian operations in the past, mainly when Bole Airport was unserviceable due to construction works.

Google Earth vises et assortert utvalg av fly og helikopter parkert. Beliggenheten er lavere enn ADD, 1890 moh.
 
Utvilsomt for liten. Hadde en mellomlanding der på vei til Mahé i 2018, og på det tidspunktet flyene skulle gå videre var det så fullt på flyplassen at det var tilløp til slosskamp i flere av køene. Priority boarding var i form av å følge etter en ansatt i Ethiopian som brøt seg gjennom køene med oss på slep. Var rett og slett en grusom opplevelse.
 
Bole er et høl og det må være et problem for ET som jo ellers er ganske bra å fly med.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Back
Top