Ny eierstruktur for SAS - Med bla. Air France-KLM

Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hop er vel tatt inn i Air France og KLM Cityhopper tror jeg er enda nærmere knyttet KLM/seniors list enn før? Kan tenkes at SAS link/Connect blir endel av SAS gitt at det oppnås god dialog og konstruktive løsninger med fagforeninger?

Hop er fremdeles et eget selskap, så ikke ulikt SAS Link egentlig. Dog ikke umulig de er mer intergrert når det kommer til lister etc.

Dog har jo verken KLM eller Air France den løsningen med Connect, som jeg tviler på egentlig er veldig lur eller lønnsom
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Så vidt jeg forstår så tas ikke SAS av børs umiddelbart, så da blir det jo interessant å se hvem som kjøper SAS-aksjer i morgen. Basert på normal logikk for aksjeprisene for flyselskaper, så skal vel aksjen stige litt "på de gode nyhetene" eller noe slikt...
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Hop er vel tatt inn i Air France og KLM Cityhopper tror jeg er enda nærmere knyttet KLM/seniors list enn før? Kan tenkes at SAS link/Connect blir endel av SAS gitt at det oppnås god dialog og konstruktive løsninger med fagforeninger?

HOP! som et eget brand m.mere ble lagt ned i 2019, men de er fortsatt et produksjonsselskap for AF under navnet Air France Hop.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Heftig:-) Tror dette blir bra for SAS men det blir kanskje tøffere for Norwegian (som vel ingen har kommentert ennå) enn ved andre alternativ. Air France KLM har jo et allerede godt grep om Norge og Skandinavia…

Jeg flytter vel bare over til Miles & More…også det kommer til å gå brillefint.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Skyteam er den absolutt dårligste alliansen, med svært få interessante medlemmer. Eneste medlemmene som er noenlunde oppegående der er Air France, KLM, Delta og Korean Air. Kan ikke måles med Star alliance på noen som helst måte. For en nedtur.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Betyr dette at Wallenberg er ute? I så fall vil det alene være en velsignelse for SAS. De har hatt et utall sugerør i kassen på alle nivåer i årtier.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Så vidt jeg forstår så tas ikke SAS av børs umiddelbart, så da blir det jo interessant å se hvem som kjøper SAS-aksjer i morgen. Basert på normal logikk for aksjeprisene for flyselskaper, så skal vel aksjen stige litt "på de gode nyhetene" eller noe slikt...

Det er nesten som de som kjøper aksjer i morgen, burde vært beskyttet av en lov, som beskyttet dem mot seg selv


Det sagt, litt avhengig av hvordan man skal definere en konkurs, så er jo dette så nær hva man kan kalle an ordentlig konkurs. Aksjeeierne sitter igjen med 0, inkludert disse hybridgreiene. Kreditorene et sted mellom 5% til 20% avhengig av hvor i køen de står. Og denne svenske rekonstruksjonsprosessen SAS AB skal gjennom etter ch.11, er så nær som ordentlig konkurs man kan komme, etter min mening
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Betyr dette at Wallenberg er ute? I så fall vil det alene være en velsignelse for SAS. De har hatt et utall sugerør i kassen på alle nivåer i årtier.

Ja, utover hva som eventuelt måtte ligge i den potten til ymse kreditorer. Så akkurat der blir det neppe noen flere funky dealer

Lind Invest er jo danske, så SAS nå blir svært lite svenskeiet
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Interessant å se hva som skjer med longhaul og internasjonale ruter fra byer utenom København. Regner med dårligere tilbud dessverre!!!

Danskene har åpenbart kuppet showet.

For nordmenn og svensker som ikke bor i hovedstedene er det lov å håpe på flere avganger til enten AMS eller CPH, eller begge deler, alt ettersom hvordan de nye rutene blir. OSL har aldri hatt det så veldig bra under SAS mot NA og Asia så stort verre kan det ikke bli. Stockholm derimot kan få det tungt.

Spørs om ikke dette danner grobunn for en ny aktør med *A medlemskap og fokus på OSL og ARN.

KLM via AMS har på det jevne gitt meg bedre opplevelser enn LH via FRA/MUC og ombordproduktet minner mer om SAS sitt enn det klinisk døde greiene LH har drevet med de siste årene.

Bor ikke i Oslo så har egentlig troen på at dette kan bli bra.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er en rar dag, så ikke denne komme egentlig til tross for ryktene som gikk de siste dagene.

Kan KLM være ekstra motivert av Schiphol trøbbelet og kommende reduksjoner der? Hvis danskene spiller sine kort riktig, kanskje CPH kunne blitt en slags sekundær longhaul hub i AFKL systemet, hvor man har vekst muligheter og samtidig et eksisterende godt feeder nettverk som også kan skaleres etter behov.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Dette er en rar dag, så ikke denne komme egentlig til tross for ryktene som gikk de siste dagene.

Kan KLM være ekstra motivert av Schiphol trøbbelet og kommende reduksjoner der? Hvis danskene spiller sine kort riktig, kanskje CPH kunne blitt en slags sekundær longhaul hub i AFKL systemet, hvor man har vekst muligheter og samtidig et eksisterende godt feeder nettverk som også kan skaleres etter behov.

Bingo, her tror jeg nøkkelen til dealen ligger.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Danskene har åpenbart kuppet showet.

For nordmenn og svensker som ikke bor i hovedstedene er det lov å håpe på flere avganger til enten AMS eller CPH, eller begge deler, alt ettersom hvordan de nye rutene blir. OSL har aldri hatt det så veldig bra under SAS mot NA og Asia så stort verre kan det ikke bli. Stockholm derimot kan få det tungt.

Spørs om ikke dette danner grobunn for en ny aktør med *A medlemskap og fokus på OSL og ARN.

KLM via AMS har på det jevne gitt meg bedre opplevelser enn LH via FRA/MUC og ombordproduktet minner mer om SAS sitt enn det klinisk døde greiene LH har drevet med de siste årene.

Bor ikke i Oslo så har egentlig troen på at dette kan bli bra.

Jeg deler syn med deg her.
Tror dette blir bra for oss som ikke bor i hovedstedene, men at ARN og OSL vil tape på dette.

Som du skriver er nok danskene og CPH vinneren her. Dette fordi AirFrance/ KLM nå er nødt til å finne en ny hub for videre vekst, siden myndighetene nå har satt en stopper for det ved CDG og AMS.

Jeg tipper at vi med SAS i fremtiden vil ligne mye på KLM (et H&S selskap + de viktigste innenriksruter til ARN+OSL), der de nå vil styrke feeden og nettverket fra CPH. Det betyr flere direkteruter både fra Norge, Sverige og øvrige Nord Europa til CPH og flere daglige avganger (noe jeg savner med SAS) som blir bedre spredt utover dagen enn idag hvor alle SAS fly går samtidig. Og med bedre feed så kan det jo bety at IC nettverket også blir bedre.
Men dette blir nok medføre at man må via 1 stopover som mange idag allerede må, men du slipper 2 stopover dersom du skal til/fra distriktet som du idag må med SAS.

Når det kommer til nytt *A i Scandinavia så er vel DY eneste mulighet. Tror ikke det er plass til et 3. selskap her (unntatt LCC). Da tror jeg heller på at LH-gruppen velger å styrke sitt tilbud her noe ala hva KL har gjort. (De har vel ennå rom for det på BER, DUS, MUC. Mer i tvil ang FRA OG ZRH).

Jeg tror dette vil bli en vinn-vinn situasjon der vi vil få et bedre SAS/ SkyTeam og STAR (via LH gruppen) her i Norden.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Bingo, her tror jeg nøkkelen til dealen ligger.

Et av spørsmålene nå er vel om hvordan dette vil påvirke KLMs nettverk i Skandinavia.

Man kan jo se for seg at de vil kutte AMS-rutene til fordel for CPH for å frigjøre slots på AMS og styre mer trafikk over CPH.

Det vil jo igjen frigjøre seter fra AMS på forbindelsene videre slik at man kan få en vekst på det der AMS-nettverket vokser på andre destinasjoner etter at skandinaviske blir reorientert i stor grad mot CPH.

Det gir ihvertfall ikke spesielt mye mening at AF/KL konkurrerer med seg selv ved å tilby konkurrerende internasjonale hubs på alle flyplassene i distriktet.

(Samtidig forutsetter det at man får bedre internasjonalt nettverk fra CPH, selvsagt)
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Regner med at KLM etterhvert faser ut rutene sine/nedskalerer kraftig mellom vestlandet og AMS for å frigi slots, samt at SAS gjerne flyr litt mer (men langt fra nok til å erstatte bortfallet) fra disse byene til CPH slik at prisene kan settes ytterligere opp.

Er vi heldige så kommer LH inn med ekstra ruter, eller så blir bare generelt rutetilbudet dårligere.

Altså, om der finnes et marked...

Er en grunn til at KLM har fått passasjerene -- om ikke CPH får radikalt bedre tilbud vil det være et klart case for enten LH eller OneWorld. Retningsmessig er CPH riktig for det meste av Europa, mens LHR/LGW/HEL vel vil være mer attraktivt om man skal til Amerika, Australia eller Asia enn noe LH kan tilby?

Og vil ikke det føre til at SK/KL vil holde på rutene på AMS i nok grad til å unngå å åpne for mye for konkurrentene?
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Skyteam er den absolutt dårligste alliansen, med svært få interessante medlemmer. Eneste medlemmene som er noenlunde oppegående der er Air France, KLM, Delta og Korean Air. Kan ikke måles med Star alliance på noen som helst måte. For en nedtur.

For min del blir det kun evt. Garuda :old
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Virgin blir jo en bra partner!
 
Ikke glem at AF/KLM eier under 20%. De andre investorene skal også tjene penger. Så man må forutsette at man sammmarbeider der begge tjener penger og at SAS satser der de vil tjene penger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Og vil ikke det føre til at SK/KL vil holde på rutene på AMS i nok grad til å unngå å åpne for mye for konkurrentene?


London er presset på slots nok til at det ikke blir problem. problemet her blir at AMS får mer restriksjoner på senere tidspunkt. så klm vil tape på trafikk til AMS uansett.


danske stat/ klm får en interesssekonflikt på hub.

spår Norse med feed som støre konkurrent.
 
Last edited:
Back
Top