Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Actions to handle the replacement of the Q400 fleet

The SAS Group Board of Directors yesterday decided to permanently remove its entire fleet of 27 Dash 8-400 (Q400) from service following 3 accidents involving the landing gear. The aircraft operates on Danish and Swedish domestic as well as on European routes. In addition, it is operated by Widerøe in Norway.


In total 27 aircraft of SAS Group fleet of 303 aircraft are affected, accounting for approx 5% of total aircraft seat capacity.

SAS Group will do everything possible to mitigate the negative consequences for the passengers. Short and medium term SAS will take the following actions to handle the replacement of the Q400 fleet (with estimated time frame)

1. Review of network and reallocation of aircraft
capacity within the SAS group (0-3 months) 2. External wet lease capacity (0-1 month) 3. External dry lease capacity (3-6 months)

In parallel, work has already been initiated how to replace the aircraft type long term. SAS expect to start to implement a long-term solution by second half of 2008.

An early estimate of the negative impact on the SAS Group result is around 300-400MSEK for the remaining part of the year. The estimate takes into account the above mentioned actions and lower seasonal demand in the coming months. It is based on revenue loss, fixed cost and negative feeder effects and comes in addition to the effects communicated earlier.

SAS Group is in dialog with Bombardier regarding possible solutions regarding the current situation for the Q400 fleet including compensation.

Due to the closed period in connection with the upcoming results, no more comments will be given by SAS at this point.

------------------------------------------------------------
This information was brought to you by Cision http://newsroom.cision.com The following files are available for download:
http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=587627&fn=wkr0001.pdf
 
SAS raser på børs Flyproblemene fører til at milliardene renner ut av hardt rammede SAS:

http://www.na24.no/naeringsliv/article1411543.ece

Det der ikke akkurat lønnsomt på kort sikt å sette flyene på bakken. Ingen andre flyselskaper gjør det samme. En meget tøff beslutning å kvitte seg med en flytype som vel fortsatt må karakteriseres som "sikker" - i alle fall vurderer alle andre flyselskaper flytypen som det.
 
Det er en dyr løsning både på kort og på lang sikt slik jeg ser det.
Det sies at Q400 er overlegen alle andre flytyper på korte strekninger, og nå skal man finne et alternativt fly som ikke har de samme lave kostnadene som Q400 (som jo er den mest kostnadseffektive maskinen, som de har sagt før).

Som noen andre sa i en tråd her: F50 var full av problemer i starten, men hvem tenker på det nå? Q400 har hatt mange problemer i starten, men hvem vil tenke på det om 2-3 år? Fly er laget for å vare lenge. De er ikke ferskvare.
 
Det har vel fremkommet at i gear-problemene bare er toppen av isfjellet. Q400'ene til SAS hadde sin skjerv av barnesykdommer, men det er lenge siden de skulle vært over. Jevnt og stadig er det "teknisk retur", altså at flyet må snu og gå tilbake igjen på grunn av forskjellige snags - ofte feilmeldinger. Det gjør også flyet til upålitelig i forhold til produktet SAS er ansvarlig for å levere kunden. I følge media er mange av tingene SAS har måtte finne ut av fikset på nybygde Q'er. Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.
 
Originally posted by Jumper G5
Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.
Ja, kunne ikke Bombardier ta dem i bytte og gi dem noen nye uten barnesykdommer?
 
Originally posted by Jumper G5
I følge media er mange av tingene SAS har måtte finne ut av fikset på nybygde Q'er. Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.

Det rimer ikke veldig bra, for WF har Q400 av nyere dato som de altså nå må kvitte seg med. I tillegg har WF aldri hatt bedre teknisk kvalitet på sin Q400-flåte. Faktisk bedre enn på 300-flåten så langt i år, så når man nå er nødt til å fly med 300 i stedet for Q400 så spørs det om ikke regulariteten faktisk vil gå ned. Dessverre.
 
En voksen beslutning tatt av SAS å utfase flytypen. Nå har nok Q400 i SAS hatt svært mange og til dels alvorlige barnesykdomer helt fra flytypen ble tatt ibruk.
Beslutningen om å utfase flytypen er helt sikkert basert på en helhetsvurdering som strekker seg tilbake til år 2000 når typen ble tatt ibruk.
Selve utfasingen trenger ikke å være komplisert i seg selv der de enkelte maskinene er leid inn fra leasingselskaper. Litt avhengig av leieavtalene med eierselskapene så er det nok mye sansynlig at eier av de enkelte fly går i " default" og at leietaker da har rett til "early termination" av leieavtalen. Slikt sett trenger ikke SAS lide noe tap ved avhending av maskinene , snarere tvert imot. Det vil være eier som får utfordringene med re-marketing av Q400 selv og ikke SAS.
Jeg tror alle Q400 maskinene er leid inn til SAS og det å sende maskinene tilbake til eierne kan nok være lettere enn mange tror og ligger helt sikkert til grunn for styrets avgjørelse igår.
Tapet til SAS ligger først og fremst i innleie av midlertidig kapasitet som vil være dyrere og anskaffelse av nytt materiell som vil være dyrere.
Hvor lett re-marketing av SAS Q400 vil være avhengig av hvilken konfigurasjon SAS sine Q400 har i forhold til andre potensielle brukere.
Uansett vil det være eierne som tar en smell og ikke SAS dersom videre utleie av Q400 til andre selskaper gir lavere leieinnbetaling.
 
Är det någon som har information om vad man nu gör med flygplanen som är ute på andra flygplatser? Har luftfartsmyndigheterna gett temporära flygtillstånd för att föra flygen tillbaka till baserna? Eller var det kanske inte så många ute eftersom det var lördag?
 
Originally posted by Isbamse

Originally posted by Jumper G5
Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.
Ja, kunne ikke Bombardier ta dem i bytte og gi dem noen nye uten barnesykdommer?

Problemet er at publikum ikke har tillitt til ethvert fly som måtte hete Q400. Spesielt her i Danmark skys Q400 som pesten (godt hjulpet av media som fyrer oppunder)
 
Originally posted by Someone

Originally posted by Isbamse

Originally posted by Jumper G5
Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.
Ja, kunne ikke Bombardier ta dem i bytte og gi dem noen nye uten barnesykdommer?

Problemet er at publikum ikke har tillitt til ethvert fly som måtte hete Q400. Spesielt her i Danmark skys Q400 som pesten (godt hjulpet av media som fyrer oppunder)
John Dueholm uttaler at det slett ikke er sikkert at det er kroken på døren for Q400 i SAS og at SAS kan levere sine nåværende Q400 i retur til Bombardier i bytte for nye Q400.
Sagaen er tydeligvis ikke over enda.
 
Originally posted by OJB

Originally posted by Someone

Originally posted by Isbamse

Originally posted by Jumper G5
Derfor kan muligens en nyere Q400 være en relevant erstatning for de gamle flyene.
Ja, kunne ikke Bombardier ta dem i bytte og gi dem noen nye uten barnesykdommer?

Problemet er at publikum ikke har tillitt til ethvert fly som måtte hete Q400. Spesielt her i Danmark skys Q400 som pesten (godt hjulpet av media som fyrer oppunder)
John Dueholm uttaler at det slett ikke er sikkert at det er kroken på døren for Q400 i SAS og at SAS kan levere sine nåværende Q400 i retur til Bombardier i bytte for nye Q400.
Sagaen er tydeligvis ikke over enda.

Problemet er at det ikke hjelper ovenfor publikum her i Danmark og selv om man glemmer fort så glemmer man ikek fullt så hurtig. De siste månedene har det vært skrevet side opp og side ned om hvor dårlig Q400 er her i de danske avisene
 
Originally posted by paer

Är det någon som har information om vad man nu gör med flygplanen som är ute på andra flygplatser? Har luftfartsmyndigheterna gett temporära flygtillstånd för att föra flygen tillbaka till baserna? Eller var det kanske inte så många ute eftersom det var lördag?

Nu är det väl SAS och inte myndigheterna som har groundat sina maskiner så jag tror att det blir "back to base".
 
Originally posted by Savipix

Originally posted by paer

Är det någon som har information om vad man nu gör med flygplanen som är ute på andra flygplatser? Har luftfartsmyndigheterna gett temporära flygtillstånd för att föra flygen tillbaka till baserna? Eller var det kanske inte så många ute eftersom det var lördag?

Nu är det väl SAS och inte myndigheterna som har groundat sina maskiner så jag tror att det blir "back to base".

Skandinaviske luftfartsmyndigheter grounded alle Q400 midlertidig på lørdag så de blir stående der de er en stund til
 
Originally posted by Savipix

Originally posted by paer

Är det någon som har information om vad man nu gör med flygplanen som är ute på andra flygplatser? Har luftfartsmyndigheterna gett temporära flygtillstånd för att föra flygen tillbaka till baserna? Eller var det kanske inte så många ute eftersom det var lördag?

Nu är det väl SAS och inte myndigheterna som har groundat sina maskiner så jag tror att det blir "back to base".

Andra hann före att både förklara och även dra tillbaka, så jag stryker förtydligandet...
Men nedan fråga undrar jag lite över...

Och - hur är det med andra operatörer av Q400 som har sina licenser utomlands. Får de flyga till/från flygplatser i Skandinavien? Vet inte om det är någon som gör det i vanliga fall ens, men får de gör det?
 
Originally posted by storg

Og da har Coast Air begynt å fly for SAS på Krs-Cph. Fvn.no

Haugesundsflyene til Coast Air har hoppet nedom Kjevik i flere uker allerede. Er vel noe innleid kapasitet fra Cimber Air som tar en god del trafikk også.
 
Skal ikke legge nesen min oppi denne debatten.....

Taper fem mill. om dagen (NA24.no)

Beslutningen om å sette 27 Dash 8 Q400 på bakken etter tre landingsulykker på kort tid, koster selskapet dyrt.

SAS har foreløpig beregnet at flystoppen vil koste selskapet opp mot 400 millioner svenske kroner, rundt 336 millioner norske kroner, de siste to månedene av året. For de 64 gjenværende dagene betyr det et dagstap på 5,25 millioner kroner.
 
Tjener på SAS-krisen (NA.24.no)

I tillegg gir Sterling SAS en håndsrekning ved å stille sine egne seter til rådighet, der selskapene flyr like ruter, mener salgssjefen.

det store og hele vil vi tjene penger på det ja, men vi ønsker ikke å tjene penger direkte på denne krisen. Krisen rammer jo hele næringen, og vi ønsker først og fremst å hjelpe vår konkurrent som ikke har det så godt, sier han.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top