Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Jeg er sjokkert og trist! rett og slett utrolig at høyre landingshjul kan kollapse 3 ganger på et par mnd. Hvor skal dette ende, utrolig at det ikke har blitt noen personskader..

Var dette en av de første Q400'ene til SAS?

Originally posted by LN-MOW
I pressemeldingen:

All Dash 8-400 aircraft within the SAS Group will be grounded until further notice.

.. saa det gjelder nok Wideoe ogsaa, ja ... Nye travle dager venter for folket i Mosjoen.

Informasjonssjefen var på Dagsrevyen nå nettopp. Widerøe setter sine Q400 på bakken, ja.

Originally posted by dash-7

Nå er det påtide å kvitte seg med driten.
Jeg gleder meg ikke mye til å gå på jobb mandag. Bortforklarer hele greia ovenfor kundene, IGJEN.

Hva er det som er bortforklart så langt?

-A

Originally posted by JohnnyEagle

Jeg er sjokkert og trist! rett og slett utrolig at høyre landingshjul kan kollapse 3 ganger på et par mnd. Hvor skal dette ende, utrolig at det ikke har blitt noen personskader..

Er det egentlig bare tilfeldigheter at det er det høyre hjulet som er problemet i disse situasjonene ??

Blir dette hjulet mer belastet enn venstresiden ved at pilotene velger å touche med høyre først ?? Noen som vet ?

Spørs om annenflygerne blir tjukkere og tjukkere ;)

Seriøs igjen... skal bli spennende å se om hendelsene skyldes samme feste-mutter eller skrue!

Skulle tro at dette kun dreier seg om tilfeldigheter. Flyet skal jo egentlig touche med begge hjulene samtidig, men om det er crosswind kan jo dette bli vanskelig.

Dette er ikke samme feil som Ålborg og Vilinus. Som man helt tydelig kan se på i alle fall NRK 1 sitt innslag, var ikke høre hovedhjul ute. Man kan også være tilskuer til en meget god utført landing, forholdene tatt i betraktning. All grunn til å gi pilotene honnør.

Ole B

Av det man kan se på filmen är i alla fall höger motor stoppad, propellern ser ut att vindmilla men den går inte med samma varv som vänster motor. Det ska vara korrekt, efter förra haverierna införde man en ny procedur där det numera ingår att stoppa motorn som är berörd.

Förloppet har tränats oavbrutet i simulator sedan haverierna, blir mycket spännande att följa utvecklingen framöver. :huh:

Originally posted by Olebno

Dette er ikke samme feil som Ålborg og Vilinus. Som man helt tydelig kan se på i alle fall NRK 1 sitt innslag, var ikke høre hovedhjul ute. Man kan også være tilskuer til en meget god utført landing, forholdene tatt i betraktning. All grunn til å gi pilotene honnør.

Ole B

Du gamle sjefen. Du som sitter med inside info. Blir det mye cnl imorra.

Originally posted by JohnnyEagle
Var dette en av de første Q400'ene til SAS?

Ja, i og for seg. LN-RDI ble levert 23. september 2000, og var i følge sasflightops.com det åttende som ble levert.

1: Hjulet knakk ikke sammen!
Det var ikke felt ut i det hele tatt.

2: Årsaken var at hjuldørene ikke åpnet seg, og dermed kom ikke stellet ut.

3: Årsaken til at dørene ikke åpnet seg skyldtes en støkk sekvensventil.

4: Det har ingenting med de tidligere hendelsene å gjøre,
og reprasjonene som er tatt siste tiden hadde ingenting å si for dette.

Originally posted by ph-ndr

Du gamle sjefen. Du som sitter med inside info. Blir det mye cnl imorra.

Med alt av Q400 i SAS-gruppen så sier det seg selv? :)

-A

Nå tenkte jeg nå mest på WF, driter nå i SK.

Nå,nå gutten. Gå ut og vask munnen din.:old

Vanskelig med inside info når man sitter hjemme, men hvis OP får omdisponert 300,ene
og kanskje leid inn en franskmann, så skal du se det ikke blir så galt.

Ole B.

Originally posted by Speedbird
4: Det har ingenting med de tidligere hendelsene å gjøre,
og reprasjonene som er tatt siste tiden hadde ingenting å si for dette.

Akkurat det har flere av oss resonnert oss frem til i stor grad, men det hjelper dessverre fint lite i forhold til paxens følelse av trygghet og Q400's generelle omdømme og rykte.

Når hele SAS-gruppen setter sine fly på bakken umiddelbart er ikke det bare på grunn av omdømme (ref. Aalborg) men fordi de også sliter med å ha tillit til typen. Det er ubegripelig dyrt å ha disse stående på bakken, og dette hadde ikke SAS og WF gjort hadde de sett på det som en helt enkeltstående incident.

Nå spør jeg sikkert dumt. Men jeg fikk forklart av en av sjefene på teknisk WF at understellet på 300 maskinene er samme leverandør som Q400. Hvorfor er det ikke samme feil på Q300 maskinene?? Er det større trykk på Q400 maskinene eler noe slikt.

Status
Not open for further replies.
Back