Ny Dash ulykke

Status
Not open for further replies.
Det er nok vanskelig for SAS og måtte oppleve dette igjen på så kort tid. Vet ikke hvilken garanti som gjelder på fly men det er nok mange som ønsker å heve hele kjøpet. Jeg liker Q400, men desverre ser det ut som den taper tillit i markedet pga alt for mye feil og ulykker.

Ouch, tror Someone har rett i at rettsaken i etterkant ikke blir hyggelig for Bombardier. Fløy selv Q400 (LN-WDA) på torsdag og må innrømme at jeg følte meg 100% trygg - fordi denne delen var byttet ut. Forutsatt at det var den samme delen som svikter selvfølgelig.
Men hvordan er dette hos SAS, ble denne delen byttet på alle maskinene eller bare de med over 10k cycles? Det er jo ganske interessant å vite all, men uansett så er en ny grounding ikke helt urealistisk.

Og nå har scandinaviske kluftfartsmyndigheter bestemt at alle Q400 fly til SAS settes på bakken til feilen er funnet, og reparert..:wow:

Originally posted by rampen
Og nå har scandinaviske kluftfartsmyndigheter bestemt at alle Q400 fly til SAS settes på bakken til feilen er funnet, og reparert..:wow:

Gjelder dette alle Q400'er (dvs også Widerøes) eller kun SAS SE og DK sine?

Hvorfor skjer dette bare med SAS?

Og det er vel Goodrich som leverer understellet, så de har vel også en liten finger med i spillet. Men rart de ikke greier å finne ut av dette....:drunk:

Så här tycker jag...

En gång - inte OK, men tyvärr... "Shit happens"
Två gånger - absolut för mycket! Grounding och noggrann utredning och reparationer måste göras. ALLT i ens makt måste göras för att försäkra sig att detta inte ska hända igen.
Tre gånger (med exakt samma problem) - helt oacceptabelt! Hoppas att SAS begär Bombardier att ta tillbaka samtliga Q400 SAS har och ersätter modellen totalt! SAS måste rädda skinnet nu och få ut denna ur flåttan! SKANDAL och totalt oacceptabelt! :cry:

Skönt att alla ombord klarade sig!

Originally posted by GFL
Hvorfor skjer dette bare med SAS?

SAS var launch customer for Q400 og har dermed de første maskinene med de barnesykdommene det medfører. Og Q400'en ble vel også endret noe etter at SAS fikk sine etter hva jeg husker.
Så akkurat innslag på nyhetene på TV2 og det kan tyde på at dette egentlig er en isolert hendelse i forhold til de understellene som knakk sammen ettersom det her ikke ble felt ut i det hele tatt. Blir veldig interessant å høre hva som egentlig skjedde her.

Dette er jo utrolig dramatisk, ikke minst for SAS. De som har vært skeptiske til å gå opp med Q 400 blir neppe mindre nå. Og denne gangen er det jo forståelig. Dette er ikke bare tilfeldigheter. Heldigvis har det jo gått noenlunde bra, men dette kan ikke fortsette.

På TV säger de att högra kollapsade igen, men på TV ser det ut som att högra hjulstället inte verkar vara ute över huvud taget? Någon annan som ser högra hjulstället på filmen?

Var det ikke slik at SAS var en av de første til å fly denne typen? Isåfall vil jo de få problemer før andre selskaper som har nyere fly.

Regarding Scandinavian Airlines flight SK 2867

Scandinavian Airlines regrets to confirm that one of its aircraft, a Dash 8- 400 with registration number LN-RDI and flight number SK 2867 from Bergen to Copenhagen was involved in an accident at Copenhagen airport , at 16.55 hrs local time today.

We can confirm that there were 38 passengers and 2 infants and 4 crew members onboard.

Prior to the accident problems with the main landing gear was reported.

All Dash 8-400 aircraft within the SAS Group will be grounded until further notice.

SAS is doing everything possible to assist all passengers.

SAS will provide further information as soon as it becomes available, see www.flysas.com

The media information center can be contacted at the following number:
+46 8 797 29 44

SAS Group Corporate Communications

Originally posted by paer
På TV säger de att högra kollapsade igen, men på TV ser det ut som att högra hjulstället inte verkar vara ute över huvud taget? Någon annan som ser högra hjulstället på filmen?

På filmen norsk TV2 viste så man at understellet ikke var felt ut, noe reporteren også sa at det ikke var. Filmen er ikke spesielt bra, men det er mulig å se dersom man myser og sitter litt nærme tv'n...

Nå bør kanskje ATR kjenne sin besøkelsestid? :)

Originally posted by Trety
SAS var launch customer for Q400 og har dermed de første maskinene med de barnesykdommene det medfører. Og Q400'en ble vel også endret noe etter at SAS fikk sine etter hva jeg husker.

Men dette betyr vel at også Widerøes Q400 kan være i faresonen? Og dermed bør ikke bare Q400 til SAS settes på bakken, men også Widerøes?

Originally posted by Fly high
Men dette betyr vel at også Widerøes Q400 kan være i faresonen? Og dermed bør ikke bare Q400 til SAS settes på bakken, men også Widerøes?

Nå er vel hele eller deler av WF's Q400-flåte av en annen versjon, men jeg ville ikke akkurat bli overrasket. Dette er bare nitrist hele greia.

Originally posted by Marius_S
Om ikke hjulet var helt ute var vel ikke dette samme feil som sist, som skyldtes låsemekanismen?

Skulle ikke tro det, men nå har det vært så mye med Q400 at tilliten er tynnslitt både blant pax og SAS selv og opinionen bryr seg antakelig kun om at nok et understell har gått føyken.
Folk glemmer fort, men denne kan man risikere at sitter ubehagelig lenge i.

Originally posted by Fly high

I pressemeldingen:

All Dash 8-400 aircraft within the SAS Group will be grounded until further notice.

.. saa det gjelder nok Wideoe ogsaa, ja ... Nye travle dager venter for folket i Mosjoen.

Nå er det påtide å kvitte seg med driten.
Jeg gleder meg ikke mye til å gå på jobb mandag. Bortforklarer hele greia ovenfor kundene, IGJEN.

Selg og kjøpe E-170

Jeg skal etter planen fly Q400 2 ganger i begynnelsen av neste uke. Lurer på hvordan det kommer til å gå?

BF:cool2

Status
Not open for further replies.
Back