Ny dansk bok om SAS publiseres i disse dager

Spacetime

ScanFlyer Blue
Ny dansk bok med SAS historie ute i disse dager. Kjøpes i elektronisk format for rundt 40 danske kroner.

Der var ingen grænser for, hvad der kunne lade sig gøre for SAS i de første årtier. SAS fløj som de første i faste ruter over Nordpolen til byer som Los Angeles og Tokyo og blev kåret som verdens bedste. Så længe selskabet havde monopol på de lukrative flyvninger, var alt fryd og gammen. De ansatte havde forrygende vilkår og leverede til gengæld en service i særklasse. Alle var glade, ikke mindst hovedaktionærerne - de tre skandinaviske landes regeringer.

Men med tiden udviklede statsejerskabet af SAS sig til en hæmsko for selskabet, og da først monopolet på luftfarten blev brudt, var selskabet ude af stand til at få gjort op med alt for voldsomme omkostninger.

I efteråret 2012 - næsten 20 år efter monopolbruddet - stod SAS på konkursens rand, og først da lykkedes det at få gjort op med historisk belastende overenskomster. Men spørgsmålet er, om det brutale opgør med fagforeningerne har skadet forholdet mellem ledelsen og de ansatte så meget, at tilliden ikke kan genoprettes, og den særlige SAS-ånd dermed er død?

Bogsinglen her bygger på interviews med en lang række centrale personer i og omkring SAS. For at komme så tæt som muligt på sandheden har alle haft mulighed for at medvirke anonymt. Bogens forfattere, Søren Springborg og Jakob Ussing, har gennem flere år fulgt SAS tæt som erhvervsjournalister på Berlingske Business, og de var med til at løfte sløret for SAS' redningsplan i løbet af efteråret 2012.


http://www.saxo.com/dk/den-skandinaviske-droem_jakob-ussing_epub_9788771376159
 
Kom igjennom på en kort kveld ... Lite nytt egentlig - mest som en lang stil og 90% er gjenfortelling av kjent historie. Les heller boka til Bjørnelid som går mer i dybden.

Noe jeg imidlertid ikke kan huske å ha lest tidligere er beskrivelsen av anskaffelse av CR9 som et totalt feilkjøp. Det kan vel ses på som logisk i lys av at SAS stoppet på 12 maskiner i motsetning til de 28 Q400'ene den skulle erstatte .... At CRJ er dyrere både i bruk og anskaffelse er jo innlysende, men ordbruken er ganske så fordømmende.
 
Back
Top