Boris Island er et luftslott som ikke blir noe av. De har også et annet luftslott med navnet HS2 (høyhastighets toglinjer til Midland, North West og Yorkshire fra London) som jeg tviler de vil greie å skrape sammen penger. Det står rett og slett dårlig til med Storbritannia. Enkelte frykter til og med Salmond og SND vinner valget om skotsk løsrivelse fra resten av UK, og da forsvinner oljeinntektene fra England, Wales og Nord-Irland. De siste 12 årene har jeg jevnlig reist rundt i landet, og de åtte siste årene har vært et land i forfall. Vedlikehold er et nesten ukjent begrep. Det er lavkost som er tingen, lavkost fly, lavkost buss, lavkost tog, lavkost hotell, lavkost puber ... leiebiler er et kapittel for seg. Nå er nesten ikke noe annet enn småbiler å oppdrive hos de store utleierne og det er relativt gamle biler som ikke er kjørt langt. Dette tyder på at omsetningen er lav også der. Oxfam sier nå at en av fem kan karateriseres som fattige (inntekt mindre enn 60% av landsgjennomsnittet) og de sier denne andelen er økende.
Dette gir vel også en annen forklaring til hvorfor det ikke er noen innenlandske investorer å oppdrive. Prisene for real estate har holdt seg kunstig oppe hovedsakelig på grunn av investeringer fra andre lands privatpersoner eller selskaper. Hvis vi ser på flyplassene rundt London så er Heathrow, Gatwick og London City på utenlandske hender. Stansted er under paraplyen til Manchester Airport Group og der er det nå en stor eierandel på australske hender. Luton er eid av Luton Borough Council, men her er igjen en andel eierinteresser på utenlandske hender.
For oss nordmenn bør det å reise til Storbritannia bare være positivt - for det første er det relativt billig der og for det andre trenger de sårt våre penger samme hvor man spenner dem.