Ny britisk KLM destinasjon: Manston

Someone

Moderator
Medlem
KLM utvider sitt allerede ganske store rutekart til UK men Manston i Kent fra 2 april. Flytype er Fokker 70

KL1516 Manston-Amsterdam 0635-0835
KL1519 Amsterdam-Manston 1010-1005
KL1520 Manston-Amsterdam 1040-1235
KL1523 Amsterdam-Manston 2050-2045

Dette er vel et av de stedene de fleste ikke engang visste det var en flyplass og nok et forsøk på å stjele regionale kunder fra BA
 
Hyggelig for denne flyplassen det. KLM vil ikke bli plaget av kø under innflygningen her (per idag har flyplassen tydligvis kun chartertrafikk samt noe cargo). Siste ruteselskap som fløy hit var FlyBe, som la ned sine ruter tidligere i år.

For de som vil teste er det flere hyggelig småbyer i området, den mest kjente er vel Canterbury. Det tar også bare litt over en time med ekspresstog fra nærliggende Ramgate Station.

Flyplassen ble lagt ut for salg tidligere i år om noen har noen kroner til overs...
 
Dette kan være et godt alternativ for mange som er bosatte i Sør-vest England, og da kanskje spesielt de i Kent og East Sussex. Førstnevnte har vel knappe 1.5 millioner innbyggere, og sistnevnte rundt 0.5 million. For disse er det vel Gatwick som er nærmeste alternative flyplass for internasjonal trafikk, om jeg ikke tar veldig feil.
 
East Sussex vil neppe trekke noe særlig mot Manston da selv de mest østligste landsbyene der ligger bare marginalt nærmere Manston enn Gatwick. Deler av Kent (og et sted mellom 1/3 og 1/2 av befolkningen) ligger også nærmere Gatwick enn Manston.

Men dersom KLM og flyplassen lykkes i markedsføringen så vil nok en del trekke hit av den enkle årsaken at man slipper alt stresset som det å reise til og oppholde seg på Gatwick medfører.
 
East Sussex vil neppe trekke noe særlig mot Manston da selv de mest østligste landsbyene der ligger bare marginalt nærmere Manston enn Gatwick. Deler av Kent (og et sted mellom 1/3 og 1/2 av befolkningen) ligger også nærmere Gatwick enn Manston.

Men dersom KLM og flyplassen lykkes i markedsføringen så vil nok en del trekke hit av den enkle årsaken at man slipper alt stresset som det å reise til og oppholde seg på Gatwick medfører.

Jeg tenkte nok mer på siste punktet ditt - mange vil nok foretrekke å reise fra en mindre flyplass, dersom tilbudet er der. Jeg tror på ingen måte at de store massene skal "valfarte" til Manston, men det er nok ikke umulig at det er såpass stort nedslagsfelt og at man velger dette i stedet for å stresse inn til LGW (kanskje må de via M25, osv...).
 
Det er nok like mye et ledd i Schiphol sin markedsføring som "den tredje rullebanen på Heathrow" som er årsaken til dette. Tror nok det er mer som alternativ til Heathrow og reiser ut i den store verden enn et lite hopp i Europa i konkurranse med de på Gatwick at de har startet denne ruten. Og tar en det sørøstlige hjørnet av England er det et stykke til Heathrow og potensielt masser av endeløs køkjøring om planen er å kjøre til dit.

Er nok litt som KLM fra Birmingham hvor de aller fleste har forbindelse videre ut i verden og bruker KLM som alternativ til Heathrow til å komme ut i verden. Heathrow er kun litt over en times kjøring fra B'ham og trafikken langs den ruten pleier normalt ikke være avskrekkende.
 
Last edited:
Vil bare nevne at KLM ikke flyr til Gatwick, Luton, Stansted, Southend eller London City, men bare Heathrow. Dermed er det bare i realiteten en flyplass vest for London som er et alternativ til Manston hvis en skal benytte seg av KLMs nettverk fra AMS. Dette gjør helt klart at det her snakk om mye større deler av South East England som sogner til Manston. KLM sier også at de har over 100 daglige flighter til 23 flyplasser i UK og dermed er AMS den største innenlandsflyplassen for UK. Samtlige av de flyplasser nevnt ovenfor som ikke er trafikkert av KLM, har avganger til Amsterdam - og da hovedsakelig er det easyJet som flyr.
 
Er jeg den eneste som måtte google denne destinasjonen? Det sier vel noe om dekningen KLM begynner å få på øya.
 
Vil bare nevne at KLM ikke flyr til Gatwick, Luton, Stansted, Southend eller London City,
KLM flyver ikke selv til LCY, men det gør CityJet for dem (og AF) - der flyves på AF rute nummer med KLM codeshare.
 
Litt rart at de ikke satser herfra (Nord-Irland). Det er litt elendig med alternativene ut i verden: BA (og EI codeshare), dog mye stress med transfer T1-T5 på LHR, eller BE til CDG (rute med mellomlanding på EXT, evt. via MAN/BHX), og så den ene UA til EWR. Easyjet er på plass på BFS og FR på LDY, men ikke allverden med europeiske destinasjoner Mange foretrekker å kjøre til DUB, iallefall fra Belfast-området. KL har sikkert gjort hjemmeleksa si, og det er ikke den rikeste regionen som finnes, men det ser litt rart når de flyr på MME eller Manston og ikke på Belfast...
 
Det kan ha sine fordeler å trafikkere Manston.
Kort vei til "the scrap man" når de skal skrote eldre maskiner.
Her har de partert en del 733 maskiner blant annet.
 
Dette blir nok ikke siste flyplass i Storbritannia som legges ned, neste kan komme fra denne lille listen BLK, BOH, CBG, CWL, DND, EXT, HUY, MME, NQY, OXF ... og listen er ikke tilfeldig, bare alfabetisk.
 
Ikke overraskende at det ikke var noen nye investorer å oppdrive.
Med de høye eiendomsprisene i Sør-England skal det godt gjøres å forrente drift av Manston nå som Boris Island ikke er så langt unna.
KLM kan frigjøre materiell til f.eks. å starte opp rute til HAU som jeg forstår er under vurdering.
 
Boris Island er et luftslott som ikke blir noe av. De har også et annet luftslott med navnet HS2 (høyhastighets toglinjer til Midland, North West og Yorkshire fra London) som jeg tviler de vil greie å skrape sammen penger. Det står rett og slett dårlig til med Storbritannia. Enkelte frykter til og med Salmond og SND vinner valget om skotsk løsrivelse fra resten av UK, og da forsvinner oljeinntektene fra England, Wales og Nord-Irland. De siste 12 årene har jeg jevnlig reist rundt i landet, og de åtte siste årene har vært et land i forfall. Vedlikehold er et nesten ukjent begrep. Det er lavkost som er tingen, lavkost fly, lavkost buss, lavkost tog, lavkost hotell, lavkost puber ... leiebiler er et kapittel for seg. Nå er nesten ikke noe annet enn småbiler å oppdrive hos de store utleierne og det er relativt gamle biler som ikke er kjørt langt. Dette tyder på at omsetningen er lav også der. Oxfam sier nå at en av fem kan karateriseres som fattige (inntekt mindre enn 60% av landsgjennomsnittet) og de sier denne andelen er økende.

Dette gir vel også en annen forklaring til hvorfor det ikke er noen innenlandske investorer å oppdrive. Prisene for real estate har holdt seg kunstig oppe hovedsakelig på grunn av investeringer fra andre lands privatpersoner eller selskaper. Hvis vi ser på flyplassene rundt London så er Heathrow, Gatwick og London City på utenlandske hender. Stansted er under paraplyen til Manchester Airport Group og der er det nå en stor eierandel på australske hender. Luton er eid av Luton Borough Council, men her er igjen en andel eierinteresser på utenlandske hender.

For oss nordmenn bør det å reise til Storbritannia bare være positivt - for det første er det relativt billig der og for det andre trenger de sårt våre penger samme hvor man spenner dem.
 
Last edited:
Boris Island er et luftslott som ikke blir noe av. De har også et annet luftslott med navnet HS2 (høyhastighets toglinjer til Midland, North West og Yorkshire fra London) som jeg tviler de vil greie å skrape sammen penger. Det står rett og slett dårlig til med Storbritannia. Enkelte frykter til og med Salmond og SND vinner valget om skotsk løsrivelse fra resten av UK, og da forsvinner oljeinntektene fra England, Wales og Nord-Irland. De siste 12 årene har jeg jevnlig reist rundt i landet, og de åtte siste årene har vært et land i forfall. Vedlikehold er et nesten ukjent begrep. Det er lavkost som er tingen, lavkost fly, lavkost buss, lavkost tog, lavkost hotell, lavkost puber ... leiebiler er et kapittel for seg. Nå er nesten ikke noe annet enn småbiler å oppdrive hos de store utleierne og det er relativt gamle biler som ikke er kjørt langt. Dette tyder på at omsetningen er lav også der. Oxfam sier nå at en av fem kan karateriseres som fattige (inntekt mindre enn 60% av landsgjennomsnittet) og de sier denne andelen er økende.

Dette gir vel også en annen forklaring til hvorfor det ikke er noen innenlandske investorer å oppdrive. Prisene for real estate har holdt seg kunstig oppe hovedsakelig på grunn av investeringer fra andre lands privatpersoner eller selskaper. Hvis vi ser på flyplassene rundt London så er Heathrow, Gatwick og London City på utenlandske hender. Stansted er under paraplyen til Manchester Airport Group og der er det nå en stor eierandel på australske hender. Luton er eid av Luton Borough Council, men her er igjen en andel eierinteresser på utenlandske hender.

For oss nordmenn bør det å reise til Storbritannia bare være positivt - for det første er det relativt billig der og for det andre trenger de sårt våre penger samme hvor man spenner dem.

Joda, jeg er nok enig med dine betraktninger selv om de gjør store fremstøt for å få en løsning med tredje rwy for LHR , blant annet med Boris Island.
En rwy nr 2 på LGW vil nok møte like mye motstand som rwy nr 3 har gjort for LHR siste 25 år.
Ser gjennom Rail og Railways Illustrated jeg kjøper hver nummer av i ABZ at HST2 synes å få både politisk og økonomisk backing nå.
 
Ser gjennom Rail og Railways Illustrated jeg kjøper hver nummer av i ABZ at HST2 synes å få både politisk og økonomisk backing nå.

Du fikk vel også med deg at HS2 skal termineres på Huston og i følge preliminære planer ikke skal kobles til HS1 (Eurostar). Grunnen for dette var at man kunne spare noen få hundre milioner pund på et prosjekt som koster 42,6 millioner pund. Diskusjoner om å kansellere hele prosjektet har det vært siden planene første gang ble lagt frem. Denne artikkelen fra mars i år i The Guardian http://www.theguardian.com/uk-news/...hs2-investment-jobs-rail-industry-engineering illustrerer tankene om hvor mye som kan gjøres på hele jernbanenettet for tilsvarende sum penger.

Når det gjelder hvem som får bygget ut en ekstra rullebane, så har de britiske politikerne abdisert styringsretten ved privatiseringen under Thatcher. Eneste mulighet de har er å ikke tillate noe, og siden begge flyplasser ligger i vippevalgkretser for regjeringspartiene tror de ikke kan tillate seg annet enn å si nei til begge. Regjeringen har også satt ned et utvalg som skal se på utnyttelsen av britiske flyplasser (les Londons flyplasser) - den såkalte Davies Commission, og dere kan godte dere i deres konklusjoner - eller mangel på konklusjoner her: https://www.gov.uk/government/organisations/airports-commission
 
Back
Top