Ny boardingrutine på OSL ?

Farmer

ScanFlyer Crusty
Ny boardingrutine på OSL ?

Da jeg landet på OSL med SK345 i morges, opplevde jeg en ny vri til denne flyplassen å være. Vi fikk gå ut både foran og bak. Jeg mener å ha hørt at dette ikke var mulig her pga security av en eller annen årsak, men det må jo være endret?
Eller er det bare jeg som ikke følger med?

I alle fall ble flyet tømt på halve tiden og dette må jo være et meget bra tiltak for raske turn-arounds.:question:

Re: Ny boardingrutine på OSL

Synes det høres ganske snodig ut. Det er vel en grunn til at de har ombordstigningsbroer på Oslo Lufthavn? At flyet tømmes på halv tid tror jeg ikke noe på.

Hvilke andre store flyplasser rundt om i verden gjøres dette på? Å nei, vi vet jo selvfølgelig alt mye bedre her i Norge!

Re: Ny boardingrutine på OSL ?

Det blir ofte benyttet trapp bak på fly på Osl. Spesielt på forsinkede fly. Eneste grunn til at det ikke blir benyttet oftere er at det koster mer å få trapp bak, handlingselskapene krever betalt for jobben.

Originally posted by RSL

Synes det høres ganske snodig ut. Det er vel en grunn til at de har ombordstigningsbroer på Oslo Lufthavn? At flyet tømmes på halv tid tror jeg ikke noe på.

Hvilke andre store flyplasser rundt om i verden gjøres dette på? Å nei, vi vet jo selvfølgelig alt mye bedre her i Norge!

Om ikke halve tiden så vesentlig mye raskere , og skal man snu en -800 på no time så hjelper dette.

som nevnte intet nytt her http://www.scanair-forum.net/forums/read.php?TID=7979

Originally posted by RSL

Også på Oslo Syd

Attachments

• P7270056.JPG
    P7270056.JPG
    127.4 KB · Views: 9

Har da forlatt fly flere ganger via bakre utgang/inngang på flyene på OSL, så dette er ikke noe nytt.

Noen stands nede rundt ca 20 er definert som 'mønstergater'. Der skal det benyttes trapp bak dersom paxantallet overstiger et visst nivå.

RSL, hva er det du tøver med? Det er klart at flyet tømmes raskere dersom passasjerene går ut gjennom to høl istedenfor bare ett!

Folkens, dette er ikke noe nytt, men det skjer kanskje ikke så ofte. Og til "RSL", med 2 utganger går tømmingen på 60% av tiden det tar med én utgang, that´s a fact!

På TRD har da SK/BU benyttet dette stort sett som standard hele tiden. Norwegian gjør det vel ikke!

VC-10

Jeg har opplevd å bruke trapp bak på Belfast City med en 321 selv om gaten foran var i bruk......uansett er det jo alltid morsomt å få gå ut bak å ta en titt på flyet

Jeg bare synes vitsen med å ha en gate forsvinner litt, når man tømmer bak. Selvfølgelig ser jeg fordelene når det gjelder å tømme flyene litt raskere.

Men en fordel med å tømme hele flyet forfra er at rengjøringspersonalet kan starte fra første sekund, og tømme søppel bakfra. Hvis man utnytter dette optimalt, så tror jeg dette kan gi raskere turnaronds enn om man tømmer i begge ender.

Så er det jo ikke ideelt å gå ned og bort og opp når man skal ut av et fly.

Originally posted by RSL

Jeg bare synes vitsen med å ha en gate forsvinner litt, når man tømmer bak. Selvfølgelig ser jeg fordelene når det gjelder å tømme flyene litt raskere.

Men en fordel med å tømme hele flyet forfra er at rengjøringspersonalet kan starte fra første sekund, og tømme søppel bakfra. Hvis man utnytter dette optimalt, så tror jeg dette kan gi raskere turnaronds enn om man tømmer i begge ender.

Har du noen gang vært sist ut av flyet....er alltid noen som henger igjen og skal hente enbag eller pakke litt om....tror nok det går langt raskere å tømme flyet ved hjelp av begge utgangene ja....hvorvidt dette føles dumt for passasjerene tror jeg ikke....dem er bare glade for å slippe å stå halveis oppreist med bøyd hode under hattehyllen i mer enn 15 min for å slippe ut...hehe.

Vil jo dessuten anta at siden flyselskap rundtomkring i hele verden benytter dette....så er det nok en grunn til at det brukes ja.

Originally posted by RSL

Jeg synes litt av vitsen med fly forsvinner litt, når man har tog :D

Uansett, det kan godt hende de som hadde flyet ut igjen har planlagt dette med trapp for å få ting unna, (boarding går veldig mye bedre med begge dørene i bruk) og da kan de likesågodt bruke trapp på ankomste også.

Det er vel neste uke at man oxo på Flesland skal kunne bruke baktrapp. I
alle fall som et prøve prosjekt.

Originally posted by VC-10

På TRD har da SK/BU benyttet dette stort sett som standard hele tiden. Norwegian gjør det vel ikke!

VC-10

Nei VC-10 , det er nok dessverre feil. Røros Flyservice benytter dette så ofte de kan. Turnaroundtidene går drastisk ned. Her i Tromsø benytter vi trapp så ofte vi kan. Vi har snudd en full -300 på 18min. 2 tonn inn,2 tonn ut og 140-148 pax inn og ut.
Hadde aldri i verden gått uten trapp.....

Synd en ikke har store muligheter for å preboarde....altså ta i mot passasjerene og billettene ved gaten og slippe dem inni flyet så snart en får klarsignal. Vet ikke om en tjener så veldig mye på selve avstigning/påstigningen, men gate-personalet må jo få en langt mindre stresset jobb i det siste passasjer har gitt dem sin billett, og dermed kan en kanskje komme fortere avgårde. Hører jo rett som det er over høyttalerne ombord at en kun venter på papirer... Gardermoen har vel minimalt med mulighet for dette dessverre....noe den kanskje burde hatt når en snur flyene på 25 min.

Originally posted by LN-FHU

Originally posted by VC-10

VC-10

Nei VC-10 , det er nok dessverre feil. Røros Flyservice benytter dette så ofte de kan. Turnaroundtidene går drastisk ned. Her i Tromsø benytter vi trapp så ofte vi kan. Vi har snudd en full -300 på 18min. 2 tonn inn,2 tonn ut og 140-148 pax inn og ut.
Hadde aldri i verden gått uten trapp.....

RFS bruker forøvrig trapp bak på både deboaring og boarding i tilegg til bro.:exclamati

Jeg har også opplevd dette på Gardermoen noen ganger - og mange ganger (egentlig hver gang, tror jeg) på Flesland og Værnes.

Men jeg har et spørsmål: Jeg har fløyet til Stansted seks-syv ganger med Norwegian og de bruker aldri brotilknytningen. De stoppet ved broen, men bruker dørene bak og foran slik at vi må gå opp trappen ved gaten. Hvorfor gjør de dette? Er det billigere? Fløy en gang med Color Air til Stansted og da skjedde det samme.

Det benyttes trapp bak på Flesland også av og til .
Har gått ut trappen bak på et Norwegian fly fra Stavanger....

Flyet ble ivertfall tømt ganske kvikkt, og man slapp å ventei kø for å komme ut....

Back