Ny bagasjepriser hos Norwegian

Status
Not open for further replies.
Dessuten er det billigere med SAS. Har sjekket prisene i kveld og booket SAS.

Men for oss andre som skal booke samme kveld, ser bilde slik ut.
Finn EN avgang fullflex som lavpris/happy hvor SAS er billigere en Norwegian fra TRD til OSL i morgen;)

Det ser ikke mye anderledes ut gjennom hele uke. Ikke for neste måned heller.
Klart Norwegian ikke er billigst på alle avganger til alle destinasjoner, men for de fleste som reiser, viser Norwegian seg svært ofte som det billigste alternativet.

Attachments

• Uten navn.JPG
    Uten navn.JPG
    120.3 KB · Views: 292
Last edited:
Bare slo meg at det i grunnen er fantastisk at jeg kan bestemme meg for å reise til Trondhjem nå for kun 5-600 kroner!

Det lureste er vel uansett å sjekke prisen hos begge selskaper og så vurdere hvem man vil velge. Jeg tror utvilsomt at DY har klart å skaffe seg et fantastisk image som gjør at mange ikke en gang går inn på andre selskaper når de skal bestille, hos dem ligger det underforstått at DY er billigst og at Kjos sitter og passer på at DY har best pris.;) Jeg tror et gullkantet image for DY.

Når det er sagt har jeg bestilt et par reiser for andre nylig, hhv. til BGO og CPH fra OSL og jeg er ganske sjokkert over hvor mye det var å spare på å velge Norwegian. For eksempel skal faren min til CPH imorgen og han foretrakk helt klart SAS. Men fire dager før avreise var prisforskjellen så voldsom at det ikke lot seg forsvare å velge SAS. DY skulle ha ca 1400 kr, mens SAS skulle ha 3900 kr. Mitt inntrykk er at om man skal ha billig billett og bestiller tett opp til avreise til destinasjoner innelands og innen Sakndinavia, er DY ofte klart billigst. Om man bestiller en stund på forhånd og til Europa for øvrig særlig, er bildet langt mer uklart.

Det lureste er vel uansett å sjekke prisen hos begge selskaper og så vurdere hvem man vil velge. Jeg tror utvilsomt at DY har klart å skaffe seg et fantastisk image som gjør at mange ikke en gang går inn på andre selskaper når de skal bestille, hos dem ligger det underforstått at DY er billigst og at Kjos sitter og passer på at DY har best pris.;) Jeg tror et gullkantet image for DY.

Når det er sagt har jeg bestilt et par reiser for andre nylig, hhv. til BGO og CPH fra OSL og jeg er ganske sjokkert over hvor mye det var å spare på å velge Norwegian. For eksempel skal faren min til CPH imorgen og han foretrakk helt klart SAS. Men fire dager før avreise var prisforskjellen så voldsom at det ikke lot seg forsvare å velge SAS. DY skulle ha ca 1400 kr, mens SAS skulle ha 3900 kr. Mitt inntrykk er at om man skal ha billig billett og bestiller tett opp til avreise til destinasjoner innelands og innen Sakndinavia, er DY ofte klart billigst. Om man bestiller en stund på forhånd og til Europa for øvrig særlig, er bildet langt mer uklart.

Jeg deler helt klart dine inntrykk!

Last edited:
Samtlige priser som kommer i tillegg til billetten hos Norwegian er spesifiserte og valgfrie.

Hva med alle de millionene SAS hover inn på et helt lattelig uspesifisert gebyr på kr 25 pr billett?

Men for de som reiser med billetter som kan endres så er prisforskjellen latterlig liten...og det er i dette markedet man tjener penger.

Men for de som reiser med billetter som kan endres så er prisforskjellen latterlig liten...og det er i dette markedet man tjener penger.

Med underskudd år etter år, er det tydelig at man ikke tjener nok.

Men det vil vel alltid lønne seg å sjekke hver gang vil jeg tro....

Jeg har en del bekjente som liksom elsker å kline det opp i ansiktet på meg at de KUN bestiller billetter med "Nårvidjen" fordi de har fått for seg at SAS er rota til alt ondt på kloden, at SAS uansett er dyrest (uten å sjekke), de selv har søkt jobb der og ikke fått eller noe. Noen (les Kjos og den 4. statsmakt) har vært meget gode imageskapere og får i mange tilfeller rått parti og svært mye gratisreklame i media, men det blir en annen sak.

Jeg synes noen ganger at det er veldig hendig å kunne sjekke inn bagasjen på OSL og at den går gjennomgående fram til Singapore, Japan, Australia, USA eller hvor man skal uten at det skal være noe viss-vass. For jeg reiser faktisk ikke til andre siden av kloden med kun håndbagasje og det tror jeg svært få andre gjør.

Men nordmenn synes det er toppen og en menneskerett med 698 europaruter og en 737 i garasjen.

... men helt klart at noen gjør en lobbyvirksomhet noen andre ikke klarer!

Nå synes jeg kanskje moderator burde vise seg!

Dette er ikke lenger en konstruktiv diskusjon.

fordi jeg belyser at et flyselskap driver networking over hele kloden og at mennesker må ha med seg bagasje om selskapet vil eller ikke i de fleste tilfeller?

fordi jeg belyser at et flyselskap driver networking over hele kloden og at mennesker må ha med seg bagasje om selskapet vil eller ikke i de fleste tilfeller?

Som du sikkert vet, og som alle vi her vet, så opererer DY kun i nære "farvann" som er dit nordmenn flest reiser. At det er kjekt å kunne sjekke inn baggasjen hele veien når man skal til andre siden av jordkloden er helt klart fint, men jeg vil vel tro at det ikke er så mange som starter en slik reise med DY. Her var det vel snakk om baggasjegebyret til DY. Når man jobber i SAS så er det kanskje ikke så vanskelig å forstå at man ikke er glad i den kanskje argeste konkurrenten, men kritikken bør være relativt berettiget for at man skal ta den alvorlig.

Hvilken lobbyvirksomhet er det forresten snakk om?

Jeg tror de færreste velger verken Norwegian eller andre LCC selskap dersom de skal ut i den store verden. Man velger først og fremst disse selskapene dersom de flyr til en destinasjon man skal til.
Når man skal til Singapore, Sydney eller andre steder, velger man tradisjonelle selskaper hvor man kan sjekke inn gjennomgående.

Bagasjeprisene til Norwegian synes jeg er svært gode. Jeg synes det er naturlig at de som benytter seg av å sende bagasje, også skal betale for dette.

Norwegian har imponert stort i de få årene de har holdt på. Jeg er rimelig sikker på at andre selskaper i mange tilfeller vil følge i deres fotspor, selv om det vil ta litt tid.

IMM

Nå er det stort sett jeg som har stått for bestillingen av disse turene - og nei, Isbamse, det er ikke uflaks. Det er snarere en trend at SAS er blitt dyrere på Manchester. Vi har hatt turer ned til kr 625 én vei. Men nå er tilbudet på direkteflighter blitt tilpasset fotballturer og prisene økt tilsvarende.

OK, men det er jo ikke noe annet enn god gammeldags revenue management.

Det gjorde han i 2007 - takket være at SAS ikke klarte å komme i lufta.

Poenget mitt var bare, litt ironisk, at hvis man er villig til å betale masse ekstra penger og reise mye lenger for å spare kostnader pr km - ja da aksepterer man også timekostnadene ved en lengre reise.

Nå er det på tide at flere her inne trekker pusten dypt, og vurderer om de bidrar med noe konstruktivt rundt en diskusjon Norwegian sine bagasjepriser eller om de bare kommer med oppgulp av gamle argumenter fra hver eneste DY/SK-debatt de siste 3 årene. Eventuelt får vi stenge tråden.

Hint: De fleste kommer i sistnevnte kategori.

OK, men det er jo ikke noe annet enn god gammeldags revenue management.

Det kan du kalle det, eventuelt utnytte en monopolsituasjon (så lenge du ikke definerer Ryanairs rute Torp - Liverpool som samme strekning - noe det etter mitt syn ikke er). De har ikke konkurranse på direkterutene og melker dem for hva det er verd. Noe som er en del av kapitalismen. Det er også samme bildet vi ser i andre sammenhenger.

Jeg fløy en interessant ruting med SAS i august. Jeg skulle tilbringe en dag i Bergen for så fly til Brussel. Jeg valgte rutingen OSL-BGO-CPH-BRU fordi det passet meg best, men fordi jeg fikk BGO-CPH som en del av likningen, ble det dyrere enn via OSL. Det er bare SAS DK som flyr der. Men jeg fikk OY-KBR og Atlantic Airways videre fra CPH.

Men når det er sagt - jeg har ingenting i mot at SAS eller noen andre tjener penger. Det er faktisk en stor fordel at de gjør det, men jeg tror vel kanskje at de som andre gamle organisasjoner har bygd seg opp et stort administrativt apparat og det at man opererer i tre land er vel heller ikke med å på gjøre den "lean & mean".

SAS og Norwegian operer åpenbart med ulike prisstrategier. Mens SAS låser salget av lavprisbilletter et visst tidspunkt før avreise, nesten uavhengig av hvor mange billetter som er solgt, holder Norwegian lavprisbillettene åpne mye lenger frem mot avgang.

Status
Not open for further replies.
Back