Ny bagasjepriser hos Norwegian

Status
Not open for further replies.

Someone

Moderator
Medlem
Ser ut som om de "glemte" å sende ut en pressemelding angående dette....fort gjort når prisene økes:rolleyes:

Nytt er også at de nå har delt inn utlandet i soner (Storby, Sør Europa og Afrika)

Nye priser er:
(Nettgebyr/Stasjonsgenbyr)
Norge: 40/80
Storby: 55/120
Sør Europa: 60/120
Afrika: 60/120

Ser forresten at Dubai nå ligger i Afrika og Roma og Barcelona ikke lenger er storbyer:p

Men dette er jo ønsket av mange så da er det ikke et problem. Husk det er veldig veldig mange som ikke reiser med bagasje.

Synes kanskje at disse prisene begynner å bli litt drøye. Da pay per piece ble introdusert med priser til 25 kr. for utland og 27 kr. for innland, sa Norwegian at dette representerte de reelle kostnadene deres i forbindelse med handlingen. Uansett om det er sant eller ikke, er det i alle fall åpenbart at selskapet blir mer og mer avhengig av inntekter utover billettprisen. Nå ligger prisene på Ryanair-nivå. Det selskapet uanset burde fått til, var mulighet til å oppdatere bookingen med etterbestilling av kolli - de som ellers er så flinke på nettløsninger. Men for dem er det kanskje et poeng at det skal koste det dobbelte på flyplassen og at man bare kan bestille når man booker billetten. Med skremselsgebyrer på 120 kr. for en koffert, bestiller vel gjerne folk et kolli ekstra enn ingen i det hele tatt.

Men dette er jo ønsket av mange så da er det ikke et problem. Husk det er veldig veldig mange som ikke reiser med bagasje.

Ja, det er mange som ikke reiser med bagasje når man må betale for å sende den. Vet ikke hvordan situasjonen er for Norwegian, men Ryanair er nok nede i godt under 0,5 stk. bagasje pr. passasjer. Det sparer selskapet for handlingutgifter, drivstoffutgifter. I tillegg gjør det at de uten bagasje ikke subsidierer de som reiser med.... enkelt og greit. Regner med at det funker like effektivt på Norwegian.

Hvordan er forholdet mellom antall passasjerer og antall bagasjer på andre selskap på ruter nedover Europa? Skulle vært artig å visst.

Håndbagasje må jo være ett problem i lengden det også? Om alle har med seg maks inn i kabinen, og de på rad 1 står en halvtime og stapper på plass i hylllene så går boarding ganske sent. Utrolig hvor stor forskjell i tid det er på å boarde en 737 full av feriepensionister sammenliknet med en fyllt med foretningsfolk med hver sin lille laptop sekk.

Det er mange som har med seg akkurat like mye bagasje i håndbagasjen, så den store vektbesparelsen har jeg ikke tro på. Jeg har samme trillekoffert på kortere turer uansett, SAS får lov å ta den for meg, men jeg gidder ikke la norwegian gjøre det. Reultatet er samme vekt på flyet, men at jeg antagelig er mindre effektiv til å finne plass til den enn de som jobber på flyplassen. + Selvfølgelig mer som tar tid i security, pakke ut posen, laptop, kjøre trillekoffert igjennom, samle sammen alt igjen. Tror det er mange "skjulte" kostnader ved at folk tar med mye håndbagasje også.

Om alle reiser med håndbaggasje only kan check-inpersonalet fjernes. Jeg vil tro det representerer mer enn 25 kr per passasjer.

Om alle reiser med håndbaggasje only kan check-inpersonalet fjernes. Jeg vil tro det representerer mer enn 25 kr per passasjer.

Men nå vil ikke alle kun reise med håndbagasje, og det er heller ikke alltid automatene funker/kan brukes

Men nå vil ikke alle kun reise med håndbagasje, og det er heller ikke alltid automatene funker/kan brukes

Det er jo likefult målet, og med Norwegians concept trenger man egentlig ikke checkes inn om man reiser med håndbaggasje, da kan du i utgangspunktet gi folk beskjed om å gå til gaten og "boarde og sjekke inn" i en operasjon, er det krise med automatene.

TOpp kundeservice? Neppe. Penger spart? Antagelig.

Håndbagasje må jo være ett problem i lengden det også? Om alle har med seg maks inn i kabinen, og de på rad 1 står en halvtime og stapper på plass i hylllene så går boarding ganske sent.

Vel, for å si det enkelt: Slik er det ikke i praksis.
Ryanair har i snitt omtrent 170 passasjerer inn og 170 passasjerer ut på samme maskin. Den snus på 25 minutter uten problem. Så at folk står i midtgangen en halvtime er å overdrive kraftig.

Ryanair har jeg ikke reist med, men Easyjet har jeg prøvd, og der står iallefall ingen å surrer med håndbaggasjen mer enn et halvt minutt. Kabinpersonalet har ingen tålmodighet med slikt, og de som ikke er raske nok blir pushet kraftig av personalet. Regner ikke med at det er annerledes hos Ryanair.

Personlig synes jeg dette begynner å bli så mye at det blir en "tilleggspris" til billetten, ikke bare et "gebyr". Av og til kan det være vanskelig å avgjøre om man vil ha med bagasje når man bestiller billetten i god tid. Jeg synes dette er en klart negativ utvikling.

sakset fra siste nyhetsbrev fra sas.no "Bagasjen er selvfølgelig inkludert i prisen" hehe

Det er en motivasjon til for dette hos lavprisselskapene. De vil ha kort turn-around, og det tar veldig lang tid å snu et fly der alle har bagasje.

Forskjellen på innenlandsflyginger og ruter der mange er businessreisende, og typiske feriedestinasjoner er ganske stor på turnaround-tiden.

sakset fra siste nyhetsbrev fra sas.no "Bagasjen er selvfølgelig inkludert i prisen" hehe

Tja. Pris for 50 kg bagasje Bergen-Oslo på billigste billett:

Norwegian: 80 kr (eller i verste fall 160 kr).
SAS: 1100 kr.

Bergen - London
Norwegian: 110 kr (220 kr)
SAS: 1980 kr.

Last edited:
Bagasjen er inkludert i prisen, men ikke drivstoff. Det må du betale ekstra for :p

Alle prisene som SAS markedsfører er INKLUDERT drivstoff. Bortsett bestillingsgebyr så kommer det ikke andre kostnader etter på når man bestiller hos SAS eller andre seriøse flyselskaper!

..ikke bestilingsgebyret heller, Espen, det er alltid inkludert i den prisen du vises (og den prisen som annonseres).

Status
Not open for further replies.
Back