Ny avgangstid / rettigheter

Det er ikke kun Norwegian som endrer rutetider (selv om det virker som de har et større problem enn de fleste andre), så da blir det et spørsmål om hvor sikker man må være på ei avgangstid før man kan begynne å selge billetter.

Norwegian gjør det i alle fall oftere enn andre, og vesentlig større endringer. Jeg har opplevd slike endringer 2 ganger, en gang med United (15 minutter), og en gang med Norwegian (flere timer). 15 minutter gjør som regel ingen forskjell, om ikke det betyr at man kommer under MCT, men da booker vel flyselskapet om til en annen flight.

Kanskje blir det annerledes med Norwegian siden de gjør store endringer i ruteopplegget hele tiden, men det blir jo til slutt noe man må ha med i beregningen når man bestiller billetter hos dem. Og det er jo noe de har begynt med i det siste?

Denne diskusjonstråden virker som storm i vannglass for meg.
En reise jeg skal gjøre med SAS 9. mai d.å. har jeg fått 3 endringer på pr dato for utreise og hjemreisetidspunkt.
Reiser man sjelden kan kanskje dette virke rart at avgangstider endres.
Årsakene til dette er mer enn slottider.
Det viktigste er at man får beskjed i god tid og da er vel dette ikke noe særlig problem?
Jeg oppfatter både SAS og Norwegian som svært profesjonelle selskaper som har systemer med tidlig varsling av endringer.
Spekuleringene hvorvidt DY "faker" i denne tråden blir på rene synsestadiet etter min oppfatning.

Det viktigste er at man får beskjed i god tid og da er vel dette ikke noe særlig problem?
Jeg oppfatter både SAS og Norwegian som svært profesjonelle selskaper som har systemer med tidlig varsling av endringer.

Det er klart, stort sett så går det vel greit, og det gjør det nok for min del også denne gangen, men det blir en "tight schedule" og jeg blir med en gang mer sårbar for en liten forsinkelse, p.g.a. videre forbindelser.

Men i enkelte tilfeller kan det jo få store konsekvenser, og da syns jeg "pengene tilbake" er en mager trøst. For å hindre flyselskapene i å ta sånne sjanser, så syns jeg det er på sin plass at det skal svi litt...
Det bør være unødvendig.

Det er klart, stort sett så går det vel greit, og det gjør det nok for min del også denne gangen, men det blir en "tight schedule" og jeg blir med en gang mer sårbar for en liten forsinkelse, p.g.a. videre forbindelser.

Men i enkelte tilfeller kan det jo få store konsekvenser, og da syns jeg "pengene tilbake" er en mager trøst. For å hindre flyselskapene i å ta sånne sjanser, så syns jeg det er på sin plass at det skal svi litt...
Det bør være unødvendig.

Svi litt? Mener du at du skal ha en økonomisk kompensasjon for ruteendringen? Som sagt, du har tilbudet om pengene tilbake. Man kan ikke får i både pose og sekk, da blir det ganske umulig og drive flyselskap, og hvilken som helst annen geskjeft for den saks skyld. Da jeg jobba i reisebyrå satt jeg daglig og bekreftet schedule changes i Amadeus så dette er ikke noe ukjent fenomen.

Last edited:
små ruteendringer er ingen big deal - selv har jeg fått to tidsendringer på 10 min (som til slutt gjorde at jeg endte tilbake på opprinnelige tider) på min LH-flight i august, men jeg har inntrykk av at reaksjonene på DY kommer pga veldig store forskjeller i opprinnelig og ny rutetid. Om du flyttes 10-20 minutter er det ingen stor sak, men om du booket 09:00 og blir flyttet til 17:30 er det ganske store greier for f.eks. en weekendtur. Med mange seat-sales langt fem i tid, får DY også veldig mange bookinger som ligger langt frem i tid, noe som skaper større mulighet for det jeg vil kalle "naturlige" schedule changes (10-20 min). Videre er min erfaring at DY er smarte og gjør ganske hyppige endringer i tidtabellen for å fange opp edringer i etterspørsel, etc - mens tradisjonelle selskaper har færre endringer.

Last edited:
Back