Vel, dette skjer utrolig mye oftere hos Norwegian enn hos alle andre... Hører til stadighet om folk som får slike meldinger...
Det kan høres ut som bagateller, men for folk som ikke bor i avreisebyen, kan en slik ruteendring få store konsekvenser for ferien...
DY operer jo i utgangspunktet et charter selskap på majoriteten av destinasjonene de server fordi frekvensen er ukentlig eller et par dager i uka
Det betyr at de som bor utenfor destinasjoner DY ikke synes er lukrative å betjene i Norge, må reise med andre flyselskaper til Oslo. Dersom endringen blir stor, kan det soleklart hende at tilslutningsflyet går så nært at man misser DY flighten på grunn av slike useriøse spekulasjoner fra DYs side. Da er det liten trøst at man får igjen de skarve småkronene for billetten som var eneste grunnen til at man valgte DY i utgangspunktet.. Da kan jo noen si at man må ta høyde for slikt. Det er jo bare svada. Skal man ta høyde for 6 timer venting på OSL fordi DY bruker en sketchy rute politikk??? Hver sin lyst...
Dersom SAS gjør en endring (noe som er veldig sjelden), får du lov til å endre hele itineraryen og er det fullt, har de et hav av samarbeidspartnere å omplassere paxen til. DY tilbyr pengene tilbake noe som er en mager trøst, dersom man må kjøpe et mye dyrere alternativ fordi man er meget nært avreise dagen. Andre DY avganger er det sjelden til disse charter/feriedestinasjonene fordi frekvensen til DY ofte er en til to ganger pr. uke...
Så moralen må være at man a) bruker et tradisjonelt flyselskap som tar ansvar og får deg til din slutt destinasjon dersom det blir endringer i rutetabellen.
Eller b) velg DY men gjør slik man gjorde i gamle dager når man skulle til Gran Canaria eller uansett syden destinasjon: Reis til OSL dagen før....
Hver sin lyst...