• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Ny Airbus om 10-15 år

Re: Ny Airbus om 10-15 år

Men samtidig så sitter de vel i Seattle og tenker på en videreutvikling av 737theverylastedition…
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Så Airbus publiserte video av konsept-studier tidligere i uken, neppe tilfeldig ref. dagens pressemelding.

Blir spennende å se både hva dette materialiserer seg i og ikke minst hva den falmede storheten i vest trekker opp av MAX-hatten.
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Er det spansk for "enda ett fly som ikke skulle ha sett dagens lys"?

Ahhh señor. No puedes español para la MAX....

Jeg tror nærmere vi er over i noget mongolsk tankegang, og det mongolske sprog, fra Mongoliet ;-)
Men jo. Det er en type, jeg personligt også mener ALDRIG bør være kommet videre fra kontorbygningerne.....

Når tilbage til topic.
En ny airbus. Det lyder glimrende, men er der et arbejdsnavn til flytypen, som noget A360 eller noget andet?
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Nye komposittmaterialer i skroget, Open fan jetmotor og vinger som kan brettes inn på bakken, slik som på 777X. Dette blir spennende (og tidkrevende)!
 
Last edited:
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Nye komposittmaterialer i skroget, Open fan jetmotor og vinger som kan brettes inn på bakken, slik som på 777X. Dette blir spennende (og tidkrevende)!

Det er vel lite sannsynlig at et fly i A320-klassen får vingespenn på mer enn 36 meter, så hva er poenget med en dyr -og tung- foldemekanikk på vingene?
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Det er vel lite sannsynlig at et fly i A320-klassen får vingespenn på mer enn 36 meter, så hva er poenget med en dyr -og tung- foldemekanikk på vingene?

Jo, det er visstnok noe som konkret forskes på av Wing Of Tomorrow-programmet. Tynnere, smalere og lengre vinger, som må kunne foldes for å få plass i dagens infrastruktur.
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Jo, det er visstnok noe som konkret forskes på av Wing Of Tomorrow-programmet. Tynnere, smalere og lengre vinger, som må kunne foldes for å få plass i dagens infrastruktur.

Nuvel! I så fall er det jo en forbedring.
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Men samtidig så sitter de vel i Seattle og tenker på en videreutvikling av 737theverylastedition…
Boeing kommer vel til å lappe på 737-konseptet til det nærmer seg 100 år.
Mens resten av verden går videre.
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

Boeing kommer vel til å lappe på 737-konseptet til det nærmer seg 100 år.
Mens resten av verden går videre.

Om produksjonslinjen blir 100 år er kanskje(?) tvilsomt, men 737 som flytype kommer definitivt til å runde 100 år. Hvis du tenker på flyvende individer vil den siste MAX, FLAX eller 737-whatever sannsynligvis bli produsert rundt 2035-2040 og noen av dem fly i minst 40 år etter produksjonsdatoen. Da er du rundt 2070-2080, altså godt over 100 år etter jomfruturen for første maskin.
Boeing har dog god erfaring med dette, B-52 er 73 år og skal nå få nye motorer, 707-konseptet er i ymse militære versjoner 71 år. Spørs om ikke de slår 737 med å få 100 år i luften?
 
Re: Ny Airbus om 10-15 år

<mod>
La oss holde oss til topic. "Ny Airbus om 10-15 år".
Boeing har egne tråder
</mod>
 
Back
Top