NWA AMS-MEM

SQ 777

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Turen til AMS gikk greit med KL 737-400. Den vanlige sandwichen og fritt fram for kaffe, vin, øl, brus etc. KL er egentlig helt topp om dagen. Får vel lage trip-report senere på om en av deres longhaul.

Innsjekk starter 30 timer før på nettet og jeg var oppe 0040 for å foreta dette og for å sørge for de beste setene både på KL og NW. Fikk nødutgang på KL til AMS uten problem. Men så gjorde jeg et eller annet feil ( meget trøtt !! ) og kunne ikke sjekke inn videre. På godt norsk heter det vel selvforskyldt fingertrøbbel. Har fått det til mange ganger tidligere på NW/KL.

Var på jakt etter nødutgang eller rad 10 ved bulkhead på deres nye A332. Generelt har denne flytypen 2+4+2, men på rad 10 er det også en toseter i midten, slik at det blir 2+2+2. Beste plassen ombord ved siden av nødutgang rad 29 ( gjelder også deres A333 ).

Vel neste dag ringte jeg KL i AMS, fikk excellent service. Mannen kunne ikke gjøre noe, men la inn en request i bestillngen. Hjelper litt å være sølv i FB.

På OSL kunne de heller ikke gjøre noe. Flyet til MEM var smekk fullt ( også tilbake ) og vi fikk værst mulig seter, bakerste torader til venstre for oss to.

MEN I AMS BLE VI PLUKKET UT VED GATE OG GITT DET VI ØNSKET 10 HJ , TOSETEREN TIL HØYRE !! Hyggelig KL – dame tok oss ut av køen. Nok en gang imponert over KL.:exclamati

Flyet var ganske nytt, og det er alltid godt med nye fly. Push-out helt på minuttet. De eldre NW-flyvertinnene var helt topp som på flere andre turer de siste to årene. AVOD var også topp. Så fint med slike ting ”on demand”. Spesielt på dagflyging. På veggen foran viste skjermen hele tiden hvor vi var med airshow.

Drinker kommer raskt, og i motsetning til UA og andre over dammen er det gratis. Heller ikke problem å ga back i galley for mere underveis.

Når det gjelder flymaten, er det mest korrekt å avstå fra kommentarer. Kan ikke fordra flymat ( samme med min kone ). Når det lukter fra galley når de varmer opp ”det derre i aluminumsfolie” mister vi totalt matlysten. Spesielt når den kommer på tray’en foran deg. Men det er sikkert oss som det er noe galt med. Ser mange folker spiser opp alt på rekordtid. På den annen side, lukta gjør at ingen av oss blir sultne på en 8-16 timers longhaul. For min vekt er det absolutt en fordel. Fleste ganger fra Asia smaker vi heller ikke på maten.

Men hvorfor altid det samme valget ?? Pasta eller chicken !! Det er ”tragisk at muslimer og vegetarianere skal diktere maten for alle andre også !”. Neida, dette var kun en spøk. Ellers flyr vel enkelte forumdeltakere i lufta og kaller meg rasist fordi jeg brukte ”m”-ordet.;)

På den annen side forstår jeg også flyselskapene. Minste motstands utvei er billigst for dem. Ved slik valg av mat trår man færrest mulig folk på tærne ! Tenk om de kunne tilby meg sprøstekt kotelett eller eisbein ! Selv oppvarmet eller kald ville det gli ned.

På en annne side , bør man ha i seg noe mat. Har gått tilbake til det vi gjorde for noen år side. PÅ turen til MEM hadde vi lagt nydelige brødblingser av steinbakt smørloff, mye meierismør med egg og ansjos og nyinnkjøp ( i Spania ) serranoskinke !! I tillegg ferske wienerbrød !

Antar noen glodde, men never mind om de så på oss som to hillbillies fra Lillestrøm på sin første flytur, ELLER VAR DET MISUNNELSE ??

I de siste 10+ år har vi også tatt med KFC hvis det var ei sjappe på veien til flyplassen. Den er faktisk like god kald. Sist november 14 timer nonstop KL 777 fra MNL-AMS smakte det herlig.

Topp tur. Spesielt med nye fly. NW er topp om dagen. ( MERK: Imponert over UA også som vi hadde AMS-ORD-LAS-SFO-FRA i september. Valgt grunnet EB-poeng opptjent spesielt på LH, NZ, UA. Men flyene er jo litt slitt, håpløst gammelt IFE som ikke er verdt å bruke. Men topp med 3-4 ” mer plass på Economy Plus. Da kan man lett glemme IFE ! Hyggelig service, ”same old food”, topp fra UA) .

Uansett A332 er noe stusselig sammenlignet med ?? ( lett å gjette hva jeg tenker på ?). Særlig den elendige plassen tl håndbagsje. Intet problem for vår ene bag på 5 kg siden vi preboardet som Elite-medlemmer av FB. Men håpløst for de siste som kom inn i det smekk fulle flyet som pakket ting både her og der i kabinen. Tenker med gru hvordan det kan være ombord på MyTravel A332 med over 100 flere pax, trangere benplass og SAMME bagasjehyller.

MEN vi satt godt, brukbar benplass og når en drar ned rullgardina ( les ”sovemaske” ) plugger inn Sennheiser noise-cancelling headset, kan en jo egentlig sitte på hvilken som helst flytype. Er jo køla mørkt og herlig lyd !!

En liten ting, beste 777 flight på ordinær plass vi hadde var AF 773ER med sine nye seter, ben og skulderplass CDG-IAH sist vår. Krem nr. 2 etter SQ 777.........

Gleder meg til mer NW på mandag. AMS-SEA-HNL og senere hejm via LAX og MSP.....

Aloha folks.......:cool:

SQ 777
 
Fin-fin rapport. Venter på mer. Spesielt synes jeg matskildringene er interessante, selv om det her var medbrakt flymat. Synes flymat er noe av det mest spennende man kan få servert - det er jo morsomt å se hva man kan få til på en liten plass og med begrensede ressurser, og det er jo enorme forskjeller i smaken. Noen ganger kan det være helt ok!

Med tanke på passasjerene og på fremtidig vekt på flyene kan det kanskje være greit å unngå akkurat eisbein?! ^_^ Men er også av den oppfatning at man i større grad sløyfer svin og okse for å unnå å fornærme noen, og baconet er vel ofte borte til frokosten. Dette er litt trist. Ellers synes jeg det er greit at man har med seg mat - men som kjent er jo det ikke noe som er så uappetittelig som andres matpakker - spesielt hvis det inneholder hardkokt egg.. :D
 
Aloha! Og mahalo for en topp rapport.

Visste ikke at NW hadde gratis brennevin på intercont. Her er du vel mest kjent for at de har kuttet den lille snacks posen på innenriks.

Er enig at 767en (som UA bruker på AMS), er litt slitt, men som du sier, Economy Plus gjør dette godt igjen sammen med Channel 9. Det er ihvertfall individuelle TV skjermer med 12 filmer på til alle, så det er jo mye bedre enn både US, LH og AAs mangel av TV skjermer. Nå skal det være sagt at jeg aldri bruker IFE systemene overhode på noen som helst flyselskaper, bortsett fra Channel 9 hos UA. Har med laptop, ipod, PSP, Sennheisere, lesestoff etc, foretrekker å ta igjen litt TV/film titting etter eget ønske. Det eneste jeg brukte (og savner) er internett.
 
Et flott rapport som gjør at en får reiselyst deluxe:D Virker som NW have style og som gjør at longhaul fortsatt er spennende og komfortabelt. :D I det hele tatt så har jo KL/NW alliansen i mange år hatt et flott produkt for oss nordmenn som skal over dammen.:exclamati Både prismessig og ikke minst destinasjonsmessig.
 
Interessante betraktninger om flymat ^_^ . Tror neppe det er hensynet til muslimer som gjør at man går for kylling og pasta. Slike hensyn er vel ivaretatt gjennom at man kan velge alternative menyer før flyturen (f.eks. vegetarmat). Fokus for flyselskapene er vel at maten skal være billig og lett fordøyelig.
 
Originally posted by MD11


Et flott rapport som gjør at en får reiselyst deluxe:D Virker som NW have style og som gjør at longhaul fortsatt er spennende og komfortabelt. :D I det hele tatt så har jo KL/NW alliansen i mange år hatt et flott produkt for oss nordmenn som skal over dammen.:exclamati Både prismessig og ikke minst destinasjonsmessig.

Tror nok helst at vi kun snakker om pris her, ja... Hadde pris ikke spilt noen rolle, hadde ikke KLM fått noen som helst innpass i Norge
 
Originally posted by MD11


Et flott rapport som gjør at en får reiselyst deluxe:D Virker som NW have style og som gjør at longhaul fortsatt er spennende og komfortabelt. :D I det hele tatt så har jo KL/NW alliansen i mange år hatt et flott produkt for oss nordmenn som skal over dammen.:exclamati Både prismessig og ikke minst destinasjonsmessig.

Tror nok helst at vi kun snakker om pris her, ja... Hadde pris ikke spilt noen rolle, hadde ikke KLM fått noen som helst innpass i Norge
 
Originally posted by Tommy777

Originally posted by MD11


Et flott rapport som gjør at en får reiselyst deluxe:D Virker som NW have style og som gjør at longhaul fortsatt er spennende og komfortabelt. :D I det hele tatt så har jo KL/NW alliansen i mange år hatt et flott produkt for oss nordmenn som skal over dammen.:exclamati Både prismessig og ikke minst destinasjonsmessig.

Tror nok helst at vi kun snakker om pris her, ja... Hadde pris ikke spilt noen rolle, hadde ikke KLM fått noen som helst innpass i Norge

Forsikting naa Tommy....du banner i den Katolske Lutherske Muslim kirken.....:p
 
Originally posted by dc-8-63
Forsikting naa Tommy....du banner i den Katolske Lutherske Muslim kirken.....:p

Pussig, jeg som trodde denne kirken var Strengt Anglo-Saksisk... :p
 
Originally posted by LCH

Originally posted by dc-8-63
Forsikting naa Tommy....du banner i den Katolske Lutherske Muslim kirken.....:p

Pussig, jeg som trodde denne kirken var Strengt Anglo-Saksisk... :p

ja i gode gamle dager var det slik, men saa blandet den Stengt Anglo Saktiske kirken seg med noen som malte navn som "Olav Trygvason" Magnus lagaboeter" etc. etc. etc og dermed ble det muligheter for de Katolsk Luthersk Muslimiske og komme seg saa langt nord som Trondheim :p
 
Originally posted by dc-8-63

Originally posted by Tommy777

Originally posted by MD11


Et flott rapport som gjør at en får reiselyst deluxe:D Virker som NW have style og som gjør at longhaul fortsatt er spennende og komfortabelt. :D I det hele tatt så har jo KL/NW alliansen i mange år hatt et flott produkt for oss nordmenn som skal over dammen.:exclamati Både prismessig og ikke minst destinasjonsmessig.

Tror nok helst at vi kun snakker om pris her, ja... Hadde pris ikke spilt noen rolle, hadde ikke KLM fått noen som helst innpass i Norge

Forsikting naa Tommy....du banner i den Katolske Lutherske Muslim kirken.....:p

He he, ingen protesterer fordi selv Katolske Lutherske Muslimer er enige i at det er ingen annen grunn til å velge KLM bortsett fra pris ;)

Det å være passasjer på kjipklasse i en KLM 747, er vel nærmere en Haitisk Voodoo tortur enn noen som helst annen "religion" :p
 
Originally posted by Tommy777

Det å være passasjer på kjipklasse i en KLM 747, er vel nærmere en Haitisk Voodoo tortur enn noen som helst annen "religion" :p

Hehe - jeg hadde tre turer t/r Singapore med KLM 747 i fjor, alle på økonomi :drunk: . Jeg fikk meg heldigvis nødutgangseter på alle turene, men det å sitte der i 13 timer er jo selvsagt en utfordring for kroppen. Nå er jeg glad for å fly i alle tilfelle, så med litt bøker, MP3 spiller, PSP og noen oppblåsbare puter så går det bra.

Men det er forskjell på 747'ene til KLM og det er forskjell hvor du sitter. Den smale kabinen rett bak business, dvs rad 9 til 18 er ganske ok. Sete 9C er min favoritt. Men mange av setene er veldig harde og slitte.

Bra rapport, forresten!
 
KLM's B747 og MD11 er nå under oppgradering. Kabinene får helt nye 777 seats og MD11 får i tillegg PTV. :D
 
Originally posted by MD11

KLM's B747 og MD11 er nå under oppgradering. Kabinene får helt nye 777 seats og MD11 får i tillegg PTV. :D

Jøss, er det 1.april allerede?? Føles ikke sånn på været.... ;)

Uansett, benplassen og configen blir neppe bedre
 
Originally posted by Tommy777

Originally posted by MD11

KLM's B747 og MD11 er nå under oppgradering. Kabinene får helt nye 777 seats og MD11 får i tillegg PTV. :D

Jøss, er det 1.april allerede?? Føles ikke sånn på været.... ;)

Uansett, benplassen og configen blir neppe bedre


Du får hva du betaler for. Er du villig til betale enn del mer tusenlapper mer, får du også litt mer tilbake. Hvertfall sånn det bør være. Men for oss som flyr OSL-(CPH/AMS)-EWR med enten KLM eller SAS, så er feks SAS ikke verdt 1000 kr mer pg.a av 1 centimeter ekstra plass på økonomi. KLM tilbyr et bra produkt fra Norge.....om du har noe imot de, så får du bare leve med det :drunk:
 
Er vel ingen hemmelighet at KLMs gode %-andel av trafikken fra Norge skyldes prisene de fører. Men T7'erne i nokså behagelige i ape-klasse, selv med mine 190 unngår jeg å få delt kneskålene av setet foran.

Det stiligste med KLM er de nye fargene...AA derimot, for ikke å nevne UA...*sukk* ^_^
 
Får vel fortsette med historien. Oppe 0355 i dag og sjekket inn for AMS-SEA-HNL på mandag. NØYAKTIG 30 timer før avgang OSL.

I motsetning til MEM, starten på denne tråd, trykket jeg på rette knapper hele tiden.Sannsynligvis fordi jeg var mer våken og forberedt.

Nødutgang på 734 til AMS, de beste setene på NW A332 AMS-SEA, bulkhead 10 H+J AMS-SEA, toseter på høyre siden.

SEA-HNL, topp seter bulkhead 16 EF på B753. Har hatt dem tre ganger tidligere.

Merk folkens, OSL-AMS er ikke så viktig, men videre er det. Husk at de med kun NW bill. kan sjekke inn 24 timer før AMS, vi fra OSL veldig lenge før avgang til AMS og spesielt hvis en skal videre fra SEA.

Amerikanerene kun SEA-HNL kan først sjekke inn og velge kremsetene fra kl. 02.15 mandag morgen mens vi i Norge kan gjøre det 03.55 søndag morgen. Alt norsk tid.

HURRA FOR KL/NW, ET OVERLEGENT BEST PRODUKTTILBUD OM DAGEN, SPES. LANGREISER OG DE SOM KAN REGLENE !! GUYS, DON'T FORGET THIS. . :clap :clap :clap :clap
 
Back
Top