Turen til AMS gikk greit med KL 737-400. Den vanlige sandwichen og fritt fram for kaffe, vin, øl, brus etc. KL er egentlig helt topp om dagen. Får vel lage trip-report senere på om en av deres longhaul.
Innsjekk starter 30 timer før på nettet og jeg var oppe 0040 for å foreta dette og for å sørge for de beste setene både på KL og NW. Fikk nødutgang på KL til AMS uten problem. Men så gjorde jeg et eller annet feil ( meget trøtt !! ) og kunne ikke sjekke inn videre. På godt norsk heter det vel selvforskyldt fingertrøbbel. Har fått det til mange ganger tidligere på NW/KL.
Var på jakt etter nødutgang eller rad 10 ved bulkhead på deres nye A332. Generelt har denne flytypen 2+4+2, men på rad 10 er det også en toseter i midten, slik at det blir 2+2+2. Beste plassen ombord ved siden av nødutgang rad 29 ( gjelder også deres A333 ).
Vel neste dag ringte jeg KL i AMS, fikk excellent service. Mannen kunne ikke gjøre noe, men la inn en request i bestillngen. Hjelper litt å være sølv i FB.
På OSL kunne de heller ikke gjøre noe. Flyet til MEM var smekk fullt ( også tilbake ) og vi fikk værst mulig seter, bakerste torader til venstre for oss to.
MEN I AMS BLE VI PLUKKET UT VED GATE OG GITT DET VI ØNSKET 10 HJ , TOSETEREN TIL HØYRE !! Hyggelig KL – dame tok oss ut av køen. Nok en gang imponert over KL.:exclamati
Flyet var ganske nytt, og det er alltid godt med nye fly. Push-out helt på minuttet. De eldre NW-flyvertinnene var helt topp som på flere andre turer de siste to årene. AVOD var også topp. Så fint med slike ting ”on demand”. Spesielt på dagflyging. På veggen foran viste skjermen hele tiden hvor vi var med airshow.
Drinker kommer raskt, og i motsetning til UA og andre over dammen er det gratis. Heller ikke problem å ga back i galley for mere underveis.
Når det gjelder flymaten, er det mest korrekt å avstå fra kommentarer. Kan ikke fordra flymat ( samme med min kone ). Når det lukter fra galley når de varmer opp ”det derre i aluminumsfolie” mister vi totalt matlysten. Spesielt når den kommer på tray’en foran deg. Men det er sikkert oss som det er noe galt med. Ser mange folker spiser opp alt på rekordtid. På den annen side, lukta gjør at ingen av oss blir sultne på en 8-16 timers longhaul. For min vekt er det absolutt en fordel. Fleste ganger fra Asia smaker vi heller ikke på maten.
Men hvorfor altid det samme valget ?? Pasta eller chicken !! Det er ”tragisk at muslimer og vegetarianere skal diktere maten for alle andre også !”. Neida, dette var kun en spøk. Ellers flyr vel enkelte forumdeltakere i lufta og kaller meg rasist fordi jeg brukte ”m”-ordet.
På den annen side forstår jeg også flyselskapene. Minste motstands utvei er billigst for dem. Ved slik valg av mat trår man færrest mulig folk på tærne ! Tenk om de kunne tilby meg sprøstekt kotelett eller eisbein ! Selv oppvarmet eller kald ville det gli ned.
På en annne side , bør man ha i seg noe mat. Har gått tilbake til det vi gjorde for noen år side. PÅ turen til MEM hadde vi lagt nydelige brødblingser av steinbakt smørloff, mye meierismør med egg og ansjos og nyinnkjøp ( i Spania ) serranoskinke !! I tillegg ferske wienerbrød !
Antar noen glodde, men never mind om de så på oss som to hillbillies fra Lillestrøm på sin første flytur, ELLER VAR DET MISUNNELSE ??
I de siste 10+ år har vi også tatt med KFC hvis det var ei sjappe på veien til flyplassen. Den er faktisk like god kald. Sist november 14 timer nonstop KL 777 fra MNL-AMS smakte det herlig.
Topp tur. Spesielt med nye fly. NW er topp om dagen. ( MERK: Imponert over UA også som vi hadde AMS-ORD-LAS-SFO-FRA i september. Valgt grunnet EB-poeng opptjent spesielt på LH, NZ, UA. Men flyene er jo litt slitt, håpløst gammelt IFE som ikke er verdt å bruke. Men topp med 3-4 ” mer plass på Economy Plus. Da kan man lett glemme IFE ! Hyggelig service, ”same old food”, topp fra UA) .
Uansett A332 er noe stusselig sammenlignet med ?? ( lett å gjette hva jeg tenker på ?). Særlig den elendige plassen tl håndbagsje. Intet problem for vår ene bag på 5 kg siden vi preboardet som Elite-medlemmer av FB. Men håpløst for de siste som kom inn i det smekk fulle flyet som pakket ting både her og der i kabinen. Tenker med gru hvordan det kan være ombord på MyTravel A332 med over 100 flere pax, trangere benplass og SAMME bagasjehyller.
MEN vi satt godt, brukbar benplass og når en drar ned rullgardina ( les ”sovemaske” ) plugger inn Sennheiser noise-cancelling headset, kan en jo egentlig sitte på hvilken som helst flytype. Er jo køla mørkt og herlig lyd !!
En liten ting, beste 777 flight på ordinær plass vi hadde var AF 773ER med sine nye seter, ben og skulderplass CDG-IAH sist vår. Krem nr. 2 etter SQ 777.........
Gleder meg til mer NW på mandag. AMS-SEA-HNL og senere hejm via LAX og MSP.....
Aloha folks.......
SQ 777
Innsjekk starter 30 timer før på nettet og jeg var oppe 0040 for å foreta dette og for å sørge for de beste setene både på KL og NW. Fikk nødutgang på KL til AMS uten problem. Men så gjorde jeg et eller annet feil ( meget trøtt !! ) og kunne ikke sjekke inn videre. På godt norsk heter det vel selvforskyldt fingertrøbbel. Har fått det til mange ganger tidligere på NW/KL.
Var på jakt etter nødutgang eller rad 10 ved bulkhead på deres nye A332. Generelt har denne flytypen 2+4+2, men på rad 10 er det også en toseter i midten, slik at det blir 2+2+2. Beste plassen ombord ved siden av nødutgang rad 29 ( gjelder også deres A333 ).
Vel neste dag ringte jeg KL i AMS, fikk excellent service. Mannen kunne ikke gjøre noe, men la inn en request i bestillngen. Hjelper litt å være sølv i FB.
På OSL kunne de heller ikke gjøre noe. Flyet til MEM var smekk fullt ( også tilbake ) og vi fikk værst mulig seter, bakerste torader til venstre for oss to.
MEN I AMS BLE VI PLUKKET UT VED GATE OG GITT DET VI ØNSKET 10 HJ , TOSETEREN TIL HØYRE !! Hyggelig KL – dame tok oss ut av køen. Nok en gang imponert over KL.:exclamati
Flyet var ganske nytt, og det er alltid godt med nye fly. Push-out helt på minuttet. De eldre NW-flyvertinnene var helt topp som på flere andre turer de siste to årene. AVOD var også topp. Så fint med slike ting ”on demand”. Spesielt på dagflyging. På veggen foran viste skjermen hele tiden hvor vi var med airshow.
Drinker kommer raskt, og i motsetning til UA og andre over dammen er det gratis. Heller ikke problem å ga back i galley for mere underveis.
Når det gjelder flymaten, er det mest korrekt å avstå fra kommentarer. Kan ikke fordra flymat ( samme med min kone ). Når det lukter fra galley når de varmer opp ”det derre i aluminumsfolie” mister vi totalt matlysten. Spesielt når den kommer på tray’en foran deg. Men det er sikkert oss som det er noe galt med. Ser mange folker spiser opp alt på rekordtid. På den annen side, lukta gjør at ingen av oss blir sultne på en 8-16 timers longhaul. For min vekt er det absolutt en fordel. Fleste ganger fra Asia smaker vi heller ikke på maten.
Men hvorfor altid det samme valget ?? Pasta eller chicken !! Det er ”tragisk at muslimer og vegetarianere skal diktere maten for alle andre også !”. Neida, dette var kun en spøk. Ellers flyr vel enkelte forumdeltakere i lufta og kaller meg rasist fordi jeg brukte ”m”-ordet.

På den annen side forstår jeg også flyselskapene. Minste motstands utvei er billigst for dem. Ved slik valg av mat trår man færrest mulig folk på tærne ! Tenk om de kunne tilby meg sprøstekt kotelett eller eisbein ! Selv oppvarmet eller kald ville det gli ned.
På en annne side , bør man ha i seg noe mat. Har gått tilbake til det vi gjorde for noen år side. PÅ turen til MEM hadde vi lagt nydelige brødblingser av steinbakt smørloff, mye meierismør med egg og ansjos og nyinnkjøp ( i Spania ) serranoskinke !! I tillegg ferske wienerbrød !
Antar noen glodde, men never mind om de så på oss som to hillbillies fra Lillestrøm på sin første flytur, ELLER VAR DET MISUNNELSE ??
I de siste 10+ år har vi også tatt med KFC hvis det var ei sjappe på veien til flyplassen. Den er faktisk like god kald. Sist november 14 timer nonstop KL 777 fra MNL-AMS smakte det herlig.
Topp tur. Spesielt med nye fly. NW er topp om dagen. ( MERK: Imponert over UA også som vi hadde AMS-ORD-LAS-SFO-FRA i september. Valgt grunnet EB-poeng opptjent spesielt på LH, NZ, UA. Men flyene er jo litt slitt, håpløst gammelt IFE som ikke er verdt å bruke. Men topp med 3-4 ” mer plass på Economy Plus. Da kan man lett glemme IFE ! Hyggelig service, ”same old food”, topp fra UA) .
Uansett A332 er noe stusselig sammenlignet med ?? ( lett å gjette hva jeg tenker på ?). Særlig den elendige plassen tl håndbagsje. Intet problem for vår ene bag på 5 kg siden vi preboardet som Elite-medlemmer av FB. Men håpløst for de siste som kom inn i det smekk fulle flyet som pakket ting både her og der i kabinen. Tenker med gru hvordan det kan være ombord på MyTravel A332 med over 100 flere pax, trangere benplass og SAMME bagasjehyller.
MEN vi satt godt, brukbar benplass og når en drar ned rullgardina ( les ”sovemaske” ) plugger inn Sennheiser noise-cancelling headset, kan en jo egentlig sitte på hvilken som helst flytype. Er jo køla mørkt og herlig lyd !!
En liten ting, beste 777 flight på ordinær plass vi hadde var AF 773ER med sine nye seter, ben og skulderplass CDG-IAH sist vår. Krem nr. 2 etter SQ 777.........
Gleder meg til mer NW på mandag. AMS-SEA-HNL og senere hejm via LAX og MSP.....
Aloha folks.......

SQ 777