• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Novair til Recife

Tertit54

Scanflyer Green and white
Medlem
Min søster skal fly til Recife(REC) på mandag med NVR. Ser ut til at hele strekningen flyes med A321 med mellomlanding på LPA. Flytid LPA-REC er på ca 8 timer. Trodde faktisk at NVR brukte A330 på en slik langrute, men hva er egentlig rekkevide på NVR sine A321?:question:
 
SCHEDULERTE TIDER ER
NVR721 LPA-REC 06:25
NVR722 REC-LPA 06:00

Så det er bare litt lenger enn OSL-LPA-OSL....CA 190 NM
 
A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.

Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5).
 
Jeg hadde kanskje "litt "problemer med tidsforskjellen. Mente det var 5 timer tidsforskjell med det er jo bare 4 og da stemmer jo dette. Takk !
 
A321-200 har en rekkevidde på 4900 km og distansen LPA-REC er 4510 km. Med andre ord skal det ikke være mye motvind før det blir en våt affære.

Alle tre Novair A321 er av typen -231 (MTOW 93,5 tonn, 24% større drivstofftank enn -100 og IAE V2533-A5).

Kan du "oversette" det siste ? Betyr det at jeg må be henne om å ta med "svømmeføttene" som håndbagasje :drunk:
 
Kan du "oversette" det siste ? Betyr det at jeg må be henne om å ta med "svømmeføttene" som håndbagasje :drunk:

Nå er jeg i samme klubb som Terit, har ikke for mye peil? ^_^

4900 km er vel den teoretiske rekkevidden, men blir det motvind vil det jo klar måtte brukes mer muskler, og dvs med rene ord, mer fuel for å pushe mer på. (hvis en har syklet på vestlandet, og her er det ofte motvind, så har en kjent prinsippet på kroppen) :lol:
 
også er det ikke akkurat flust med alternative flyplasser der ute i Atlanterhavet, hvis vi ser bort fra Azorene". Vil kanskje tro at ruta er lagt opp langs Afrikas vest-kyst også et "hopp" over til Brasil.
 
De er et litt under opplegg Novair har på denne ruten, dette er også et samarbeid med Ving. Fra Oslo er det pax til Recife(Apollo) og til Natal(Ving). Samtidig som flyet går fra Oslo flyr en annen maskin fra Stockholm. Disse møttes på Las Palmas og der bytter de om noen bag og pax. Maskinen fra OSL fortsetter til REC mens den fra Stockholm går til Natal.
Novair har faktisk solgt sin A330. Det som er igjen av den er modellen rett bak meg...og den jeg har i stua :-)
 
De er et litt under opplegg Novair har på denne ruten, dette er også et samarbeid med Ving. Fra Oslo er det pax til Recife(Apollo) og til Natal(Ving). Samtidig som flyet går fra Oslo flyr en annen maskin fra Stockholm. Disse møttes på Las Palmas og der bytter de om noen bag og pax. Maskinen fra OSL fortsetter til REC mens den fra Stockholm går til Natal.
Novair har faktisk solgt sin A330. Det som er igjen av den er modellen rett bak meg...og den jeg har i stua :-)

På Novair.se så står den faktisk oppført som deres "eiendel". Vet du hvem som ha kjøpt den??
 
Det er moderselskapet Kuoni i Sveits som i fjor bestemte, at Novair (desverre)
ikke lenger skuller operere hverken en eller to A330-200 som de
tidligere har gjort. Dermed ble ikke leasingavtalene fornyet.
Man fikk utnyttet A330'en for lite i sommerhalvåret, da
Apollo i største del flyr mye på flyplasser som er for små for denne maskinen.
Dermed ble faktisk et to-sifret antall CA overflødige på ARN-basen..

Dog leaser Novair en A330-200 maskin fra portugisiske Orbest, som skal
kun brukes under vinterhalvåret - dette vil mest trolig skje også neste år.
Ut fra hva jeg har forstått, vil denne maskinen har ARN som base.

Novair "sin" siste A330-200 i bruk var "SE-RBF", og hadde sin siste
flyvning ut fra ARN i slutten av August 2007 tror jeg. Den maskinen
har i dag registreringen "VT-IWA" og flyr for Air India.
Også den andre A330-200 maskinen som NVR opererte: "SE-RBG", ble også
(som SE-RBF) leaset ut i perioder. Denne maskinen befinner seg også
i selskapet Air India.

Men totalt sett er det nå 3 stk. A321-200 maskiner som Novair har
permanent i flåten, alle disse har ETOPS-sertifisering - og har/blir brukt
på destinasjoner som f.eks. Brasil og India m.m.
 
Last edited:
Huff, det høres ut som et mareritt bytte og styr der nede på LPA. Glad jeg var i Brazil ifjor med DK sin 330. Uten at det er det helt store...
 
Back
Top