Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent

Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Og rent statistisk er det større mulighet for å få lån dersom en har fast ansettelse i forhold til å jobbe på usikker kortsiktig kontrakt.
.

Der inførte du plutselig både usikker og kortsiktig til debatten...
Og om du kan linke til den statistikken du henviser til, hadde det vært fint.

Ja, ser man det... :) Basert på fakta er det ikke overraskende, for det var lite annet de kunne gjøre slik regelverket er. Samtidig vet man aldri når det går politikk i slike prosesser, og man har jo i alle fall klart å hale ut tiden i 2 år.

Hva vil dette bety i praksis for oss med base i Norge da?

Flere ruter herfra?

Kim

Hva vil dette bety i praksis for oss med base i Norge da?

Flere ruter herfra?

Kim

At rutene BGO/TRD/SVG-BOS/JFK som Kjos har lovet vær gang han har vært på følgende plasser kanskje åpnes .... ?

Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

De kan han starte når han vil uansett. USA-rutene fra Skandinavia er ikke berørt av dette pga open skies.

Cork-Boston som nevnes i artikkelen kunne også godt vært operert under det norske AOC'et, som de bruker på de andre USA-rutene.

De kan han starte når han vil uansett. USA-rutene fra Skandinavia er ikke berørt av dette pga open skies.

Vel... Nå har denne saken dreid seg om å få tillatelse til å fly under open skies for Norwegian Air International. Det har ikke Norwegian Air International hatt før nå, så det er ganske klart at dette berører hele satsinga på ruter til USA fra EU/EØS.

Det er korrekt, med begrunnelsen at man da også kan fly til Sør-Afrika, India osv fra EU. Det kan de ikke med norsk AOC.

Det jeg kicket på var eksempelet Cork-Boston, som konsernet godt kunne operert hvis de virkelig ville. ;)

Men bra for dem å få det på plass.

Det er korrekt, med begrunnelsen at man da også kan fly til Sør-Afrika, India osv fra EU. Det kan de ikke med norsk AOC.

Det stemmer, men det var nytt for meg at man driver ruteplanlegging basert på enkeltruter og ikke sy sammen et program som gir optimal flyutnyttelse. Så selvfølgelig henger mulighetene for USA-ruter sammen med muligheten andre steder.

På tide..!

For de spesielt interesserte, her er detaljene og de juridiske begrunnelsene.

DOT

W

På tide..!

For de spesielt interesserte, her er detaljene og de juridiske begrunnelsene.

DOT

Interessant lesning. Det som slår meg er hvor klar den juridiske vurderingen fra DOTs General Counsel er i saken (nesten så man lurer på hvorfor de har brukt så lang tid på saken):

Se på følgende formuleringer: "First, DOT's statute unambiguously establishes that no public interest analysis is necessary or even appropriate in reviewing the permit application here."
Og deretter: "Second, nothing in plain language or negotiating history of the US-EU Agreement states - or even implies - that Article 17 bis trumps the other provisions in the Agreement. Indeed, both the plain language and the negotiating history of Article 17 bis establish that its provisions are not mandatory."

Dette er nokså klar tale. For de som ikke har fulgt saken så nøye så kan man i grunnen si at disse to formuleringene slår ihjel hovedargumentene til motparten(e) til NAI.

Last edited:

Faktisk er det litt kjekt å se at Norwegian endelig har fått ja. Nå har jeg ikke satt meg helt inn i alle detaljer, men i utgangspunktet kan jeg (som også nå DOT skriver) ikke se noen spesiell paragraf/avtale/etc som kunne hindre dette.
Selvsagt rykker det litt i ryggmargen som tidligere svært lojal SAS-ansatt, men jeg må faktisk ta hatten av og si meg imponert over hva Norwegian får til.

Dette er nokså klar tale. For de som ikke har fulgt saken så nøye så kan man i grunnen si at disse to formuleringene slår ihjel hovedargumentene til motparten(e) til NAI.

Ja, og i tillegg dette;

In view of the foregoing and all facts of record, we tentatively find and conclude that:

1. The applicant is fit, willing and able properly to perform the foreign air transportation
described in the attached permit and to conform to the provisions of Title 49 of the U.S. Code,
and to our rules, regulations, and requirements;23

2. The applicant is substantially owned and effectively controlled in a manner consistent with
the provisions of the U.S.-EU Agreement

Eller med andre ord det som går på sikkerhet og måten DY er organisert på er i samsvar med regelverk i EU, US og
OpenSkies.

Det som evt da står igjen er argumenter som går på "sosial dumping" o.l., men her har men vel også en dårlig case...

W

Ja, det er korrekt (nå har ikke egentlig lobbyistene i US kjørt veldig hardt på sikkerhet, men det har vi jo hørt litt til bl.a. her inne).

...og i tillegg (fra Dept of State sin legel advisor):

"I would also like to convey that the Department assesses that granting the applications submitted by NAI og NUK, subject only to standard permit conditions, is in the foreign policy interest of the United States."

Kanskje kan man med dette regne med litt kjappere ekspedering av NUK sin søknad.

Så langt jeg kan se i de vedlagte vurderingene til juristene i både DOT og Dept of State så finner jeg absolutt ingen støtte for argumentene til motparten til NAI.

Last edited:

Airwaysnews med sin analyse : http://airwaysnews.com/blog/2016/04/18/commentary-dot-clears-norwegian-irish-subsidiary/

Forbes med sin analyse : http://www.forbes.com/sites/martinr...unlike-etihad-and-qatar-airways/#5073e604bded

Quote /Lobbying against Emirates – like lobbying against Norwegian – is doomed to fail because rectifying their perceived “unfair advantages” falls beyond the DoT’s remit./Unquote

Quote/Norwegian and NAI were complying with all applicable laws. Ultimately, that is probably what forced the DOT’s hands, regardless of the arguments about protecting American workers, NAI wasn’t doing anything illegal – and it didn’t have grounds to stop them./Unquote

http://www.bloomberg.com/news/artic...cuses-on-long-haul-growth-as-a320neos-delayed

Quote/ A successful outcome following an application to the U.S. Department of Transportation could lead Norwegian Air to exercise an option to buy 10 more Boeing Co. 787 Dreamliner wide-body jets, swelling the fleet in service or on order to 50, Chief Executive Officer Bjorn Kjos said /Unquote

Last edited:

Her er litt av greia jeg sliter med. Men igjen, det er feelings, og ikke relevant sikkert.

Men Bjørn tutrer om alt mulig. Alltid er det noen andres feil, eller andre som er forferdelig urimelig. Folk hyller fyren på lik linje med Musk og Jobs. (Selv liker jeg bolaget, bensin og android)
Norske politikere engasjerer seg. "Big rumble in China Town" osv

Men hvorfor er vi så innmari ivrige på å engasjere oss i ett selskap som ikke primært skal drive verdiskapning i/fra Norge, skape Norske (skandinaviske) arbeidsplasser?
Pga at de er notert på Oslo børs? Pga at de heter Norwegian? Eller at sjefen heter Bjørn?

Hadde dette vært et helnorsk eventyr tvers igjennom, da skulle jeg applaudert. Men slik som det er nå så får jeg bare en bismak.

http://e24.no/boers-og-finans/norwegian-air-shuttle/bjoern-kjos-og-den-store-revejakta/23664399

Det er mange som har fått tillatelse som flyr med det jeg kaller «møkkete» fly, altså fly med store utslipp. Det henger ikke akkurat sammen med en karbonkonferanse, humrer administrerende direktør Bjørn Kjos i Norwegian til E24.

Gi nå bæng i den pipinga :headbang

Her er litt av greia jeg sliter med. Men igjen, det er feelings, og ikke relevant sikkert.

Men Bjørn tutrer om alt mulig. Alltid er det noen andres feil, eller andre som er forferdelig urimelig./QUOTE]

I denne saken har jo DY tilsynelatende hatt helt rett i at årsaken til at avgjørelsen har drøyd har vært andres feil. Ikke ett av motstandernes argumenter har blitt tatt til følge, noe som betyr at det eneste de har bidratt til er at millioner har blitt brukt på lobbyvirksomhet på begge sider på en sak som synes fullstendig opplagt.

Hvorfor skal vi ikke være opptatt av at norsk selskap (eller hvilken nasjonalitet som helst, for den saks skyld) skal få lov til å operere i et marked dersom de oppfyller alle lover og regler?

Last edited:
Back