Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden ->Godkjent

Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

I så fall Good News! Han kan bruke sitt Norske AOC med EU ansatte ombord så er alt vel. Kalles level playing field ;)
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

I så fall Good News! Han kan bruke sitt Norske AOC med EU ansatte ombord så er alt vel. Kalles level playing field ;)

Å si dette er en seier for norske (.. og europeiske ansatte) så går det vel også an å være så drøy å si man er stemmekveg for amerikanske kjempeselskaper og fagforeninger. Det må jo være disse som stanser en avgjørelse her.

Om dette får konsekvenser for de flere hundre amerikanske ansatte i Norwegian er det like leit som om det er en norsk, svensk, thailandsk eller spansk arbeidsplass.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Om dette får konsekvenser for de flere hundre amerikanske ansatte i Norwegian er det like leit som om det er en norsk, svensk, thailandsk eller spansk arbeidsplass.

NEI!

Og tror vel heller ikke det er noe i veien for noen amerikanske ansatte i et sånt scenario!
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Og ja det vil være en seier for både europeiske, dermed inkludert norske og amerikanske luftfartsansatte for ikke å snakke om Open Skies avtalen!
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

I så fall Good News! Han kan bruke sitt Norske AOC med EU ansatte ombord så er alt vel. Kalles level playing field ;)

Det er i så fall en litt alternativ definisjon på level playing field. Det er ikke level playing field å insistere på at nye aktører følger samme oppskrift som eksisterende aktører hva angår organisering, men det er level playing field å sørge for at alle aktørene har de samme mulighetene.

Det er, så langt jeg kan se, ingenting prinsipielt som hindrer andre aktører fra å organisere seg slik DY har gjort (i alle fall i den grad DY ikke bryter noen lover og regler i sin organisering, men det er uansett ikke dette med lovbrudd argumentene fra amerikanske aktørers side har gått på). Jeg har imidlertid ikke noen problemer med å se at man oppfatter dette som en trussel mot egen arbeidshverdag om man jobber i bransjen, men det har ikke noe med level playing field å gjøre.
 
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Skal ikke gå inn på arbeidsvilkår og politikk her for det finnes det nok av tråder om.

Men når en avgjørelse som er viktig for et selskap kan bli liggende på denne måten her så tror jeg ikke det dreier seg om å ta hensyn til hva ansatte i flybransjen i Europa og USA mener, det dreier seg om lobbyvirksomhet med mye penger i omløp i USA fra selskaper som har overskudd større enn mange europeiske flyselskapers årsomsetning.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Men når en avgjørelse som er viktig for et selskap kan bli liggende på denne måten her så tror jeg ikke det dreier seg om å ta hensyn til hva ansatte i flybransjen i Europa og USA mener, det dreier seg om lobbyvirksomhet med mye penger i omløp i USA fra selskaper som har overskudd større enn mange europeiske flyselskapers årsomsetning.

Det er heller ikke noe unormalt sett i lys av amerikansk politikk. De klarer jo aldri bli enige om statsbudsjettet til tid, og når uthaling av tid gjennom aktiv trenering til og med har et eget ord: filibuster (Hvis vi strekker definisjonen litt) så er det vel enestående eller unormalt
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

I beg to differ TOS, but that's ok ;)

Begrepet har nå engang et nokså klart definert innhold.

Hvis man skal legge din forståelse av level playing field til grunn så vil det være ganske mange situasjoner hvor man feilaktig karakteriserer en situasjon som ikke "level playing field". Et eksempel som kanskje passer: I konkurransen mellom SAS og DY så er det en rekke som mener at SAS har en fordel, fordi de inngår i allianser med andre selskaper. Basert på din forståelse av level playing field så ville man her konkludert med at det ikke er level playing field (uneven, i favør av SK), fordi Norwegian ikke har allianseselskaper. Det medfører selvsagt ikke riktighet, fordi Norwegian kunne valgt å inngå i allianser om de ønsket det. På samme måte som SAS, KL/AF, LH osv. kunne valgt å organisere sin drift mer likt det DY gjør. De velger å ikke gjøre det av diverse ulike årsaker, men det gjør ikke konkurranseflaten "unlevel".

Et annet eksempel: I konkurransen mellom SAS og DY er det ikke level playing field (i favør av DY denne gangen), fordi DY har en lavere kostnadsbase enn SK av historiske årsaker. Så lenge SK har de samme mulighetene til å tilpasse seg på samme vis som DY så er det imidlertid fortsatt level playing field.

Level playing field må ikke forstås som at alle er like, men at alle har de samme mulighetene. Selv motstanderne av DYs inntreden i USA synes å ha gått bort fra å snakke om level playing field, og snakker nå om et mer diffust begrep "fair competition" (det man lurer på er jo spørsmålet om "fair" i forhold til hvem).
 
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Mener du TOS at feks SAS kunne ansette Thai crew og bruke de på CPH-SFO?
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Mener du TOS at feks SAS kunne ansette Thai crew og bruke de på CPH-SFO?

Dersom dette ikke er brudd på lover og regler (som nevnt i et tidligere innlegg), så ja. Jeg er ikke noe tilhenger av en slik ordning (men synes det er helt OK å bruke på trafikk fra/til Asia), men hvis lovverket åpner opp for det så kan man ikke stoppe dette før man evt endrer lovverket.

Hvis DY bryter lover og regler så skal dette selvsagt reageres på, men det er jo ikke lovbrudd man har brukt som argument fra motstanderne av DYs inntreden. Hadde basis for motstanden vært lovbrudd så kunne man jo veldig enkelt konkludert i saken. Man har imidlertid i hovedsak argumentert for at det er urettferdig, noe som er noe annet enn ulovlig.
 
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det er vel akkurat det jeg spør om. Kan SAS bytte ut EU ansatte med Asiatisk ansatte og fortsette å fly på USA i henhold til Open Skies avtalen?
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det er vel akkurat det jeg spør om. Kan SAS bytte ut EU ansatte med Asiatisk ansatte og fortsette å fly på USA i henhold til Open Skies avtalen?

Et annet element:
Hvorfor har DY matte ty til dispensasjon fra norske myndigheter og omregistrere flyene sine dersom deres operasjoner var 100% innenfor lovverket?
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det er vel akkurat det jeg spør om. Kan SAS bytte ut EU ansatte med Asiatisk ansatte og fortsette å fly på USA i henhold til Open Skies avtalen?

Det må jurister avgjøre. Ikke mitt bord. Som du ser skriver jeg med forbehold om lovligheten av operasjonen. EU synes å mene at operasjonen det søkes om lisens for er i henhold til gjeldende regelverk, og i tråd med Open Skies.

Hvis det er brudd på regelverket så vil det bli slått ned på når evt dispensasjoner går ut, og "saken" mot DY i USA har jo heller ikke så langt jeg har fått med meg i hovedsak dreid seg om at selve operasjonen er ulovlig. Man har argumentert med at det er sosial dumping, som vel mer er forkastelig enn ulovlig.

Et annet element:
Hvorfor har DY matte ty til dispensasjon fra norske myndigheter og omregistrere flyene sine dersom deres operasjoner var 100% innenfor lovverket?

Dette er vel dels fordi de ikke har fått lisensen fra USA for sitt irske selskap, er det ikke? Dvs at de må fly på norsk AOC. Eller?
 
Last edited:
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Det er vel akkurat det jeg spør om. Kan SAS bytte ut EU ansatte med Asiatisk ansatte og fortsette å fly på USA i henhold til Open Skies avtalen?

Det du ber om er en "one handed lawyer", som gir et enkelt ja/nei-svar på noe som er relativt komplisert. Svaret er sannsynligvis "ja, det kan de". Begrensningene ligger i nasjonal og europeisk lovgivning der flyselskapet og/eller flyene er registrert, ikke i Open Skies-avtalen.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Begynner jo også å nærme seg fristen (24. sept) Kjos har gitt norske myndigheter til å
avklare deres syn på regelverket om bruk av personell fra utenlandske baser på norsk jord.
Dette kan jo i teorien bety begynnelsen på slutt for Norwegian Longhaul i Norge. Men vi får håpe at
regjeringen tar til fornuft.
 
Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Et annet element:

Hvorfor har DY matte ty til dispensasjon fra norske myndigheter og omregistrere flyene sine dersom deres operasjoner var 100% innenfor lovverket?


Så lenge lovverket åpner for dispensasjon, er virksomheten lovlig så lenge dispensasjon er gitt. Den er dermed, for å bruke din terminologi, 100 % innenfor lovverket på det området. Og "alle" kan søke om dispensasjon, og vil få det så lenge de oppfyller lovens krav.
 
Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden

Dette kan jo i teorien bety begynnelsen på slutt for Norwegian Longhaul i Norge.

Hvorfor i all verden skulle det være det? Når andre europeiske selskaper klarer å bruke europeisk arbeidskraft hvorfor skulle ikke Kjos kunne? At dere synes sosial dumping er flotte greier synes jeg er litt pinlig ....
 
Back
Top