Re: Norwegians USA-søknad trekker ut på tiden
...også for de som i dag har fått jobb i sektoren, men som med en kontrollert vekst ikke får jobb...? Hvordan skal man kontrollere veksten, og hvor mye vekst er OK?
Det er helt opplagt at det blir mindre behov for ansatte i sektoren om det generelle prisnivået går opp, f.eks. som en følge av redusert konkurranse. Hvor stor effekt dette har vil være avhengig av hvilken type trafikk det er snakk om (intra-NO, intra-Europa, IC, osv.). De som er interessert i å lese mer om effekten pris har på volum kan lete litt hos IATA, f.eks., som har årrekker med data de baserer sine analyser på.
Edit: IATAs analyser av etterspørselen etter flyreiser viser f.eks. på intra-Europeisk trafikk at man som en følge av en 10% prisøkning står overfor en reduksjon i etterspørsel som ligger mellom 8% og 20% avhengig av hvilke typer ruter man ser på. Sånn for ordens skyld, en 20% reduksjon som en følge av en 10% prisøkning er ikke ubetydelig.
Er det helt opplagt at det blir behov for mindre ansatte i sektoren - la oss holde On Topic saa trafikk til og fra USA som er grunnlaget for denne debatten.
Dere (Wahoo og du) har over lenger tid fortalt oss at den Transatlantiske Trafikken har meget sterk svekket konkuranse - ja temmelig sterke utsagn som Kartell Virksomhet har blitt brukt gjentatte ganger, det generelle prisnivaaet har gaatt sterkt opp - pris nivaaet har vel oeket med 20-30% (alle forsoek fra min lille side om at prisene kanskje ikke har gaatt opp saa mye har blitt grundig gruset) saa la oss legge som forutsetning at dere har 100% rett !!
Hva har skjedd med trafikk, volum etc. vi skal vel i foelge deres beregninger og fremlagte fakta se en 30-40% reduksjon (bruker kun deres tall, statistikk og beregninger dom grunnlag):
Starter vi i Nord i Vancouver BC:
- Air France har aapnet en ny rute - startet med A330-200 opereres etter noen maaneder med en blanding av 777-200ER og 777-300ER en daglig vekst paa rundt 800 Seter t/r (og flyene er fulle) 25 Ansatte paa Bakken i Vancouver pluss rundt regnet 100 Piloter - Kabinasatte for en ukes Rotasjon (tror dette er lavt) Dette er vekst i mine oeyne!
- Lufthansa oppgradert fra 1 A340-600 til 1 747-400 pluss 1 A330-300 (MUC lagt til) hoeres ut som vekst ! Og det er fullt fullt fullt (satt selv igjen med EUR 900.00 i Voluntary Denied Boarding (meldte meg frivillig til en natt EUR 600 med Fairmont Hotell Dekket inkl mat (God Mat og Driftwood Tug Boat IPA) pluss EUR 300 dag #2 for aa bytte til A330 via MUC) I foelge stasjonsmestrinnen var dette noe skjedde daglig - kunne lett ha fyllt en 747-8i
- Icelandair - pluss 1 757-200 - Islandsks Vekst !
- British Airways 2x 747-400
Seattle:
- Lufthansa opp fra A330-300 til 747-400 ! Det snakkes om en MUC flight neste aar.
- British Airways flyr all det Fnatene kan holde (2x 747-400)
Portland (gjemt men ikke glemt)
- Ny Icelandair 757-200 (vekst)
Videre nedover kysten tettes det med alle de A380 en kan droemme om..
Saa om man skal kritisere Piloter og andre ansatte i sektoren for Skremsels Propaganda - kan det av og til vaere en tanke om aa senke skuldrene, puste ut, la tasturet hvile og se seg selv i speilet!