Norwegians svært vellykkede markedsføring

Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Hvorfor skal jeg ta bare SAS NO flaten i betraktning siden DY flyr en del ruter fra CPH, ARN og WAW???

Kanskje man klarer a se at hver "side" klarer a finne argumenter pro / contra. Tommy kommer med prosenter, man kan sette totale tall MD80 vs 737-300...

Mens - til slutt er denne argumentasjon totalt dumt. Det finnes bare en miljovennlig fly, og dette fly er en glider. Alle andre fly, som brenner noe, forurenser og emmiterer noe. Og all dette skader klimaet pa hver sitt vis.
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Norwegian har vel først og fremst klart å få en del medieomtale om at de nå satser stort på "nye og miljøvennlige" fly. Med et storkjøp på borti 50 fly så synes jeg de har sine ord i behold.

Jeg skjønner ikke at noen har klart å lese presseomtalen som at de nå kun flyr de nye flyene. Det vil si, ettersom "lesere" sikkert er like oppegående som "brukere" er det ikke overraskende, men det fordrer en rimelig god evne til ikke å få med seg informasjon. Pressemeldinga til Norwegian er jo et godt utgangspunkt for å se hva Norwegian selv har sagt:
http://www.norwegian.no/sw32036.asp

De fleste artiklene jeg har sett er omtrent på samme nivået. Veldig bra jobbet av informasjonsavdelingen til Norwegian å få såpass mye ukritisk og positiv omtale av dette, men jeg er ikke med på at det setter SAS i noe spesielt dårlig lys.
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Hvorfor skal jeg ta bare SAS NO flaten i betraktning siden DY flyr en del ruter fra CPH, ARN og WAW???

Da må også SAS sine pax tall fra både SK DK/SE tas med i sammenligninger da

og dette fly er en glider. Alle andre fly, som brenner noe, forurenser og emmiterer noe. Og all dette skader klimaet pa hver sitt vis.

Men glideren må jo trekkes opp av et fly som forurenser, så i prinsippet da, så må det jo forurenses for at den skal kunne gli ;) .. med mindre den starter på en bakketopp.
 
Last edited:
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Hvorfor skal jeg ta bare SAS NO flaten i betraktning siden DY flyr en del ruter fra CPH, ARN og WAW???

Kanskje man klarer a se at hver "side" klarer a finne argumenter pro / contra. Tommy kommer med prosenter, man kan sette totale tall MD80 vs 737-300...

Mens - til slutt er denne argumentasjon totalt dumt. Det finnes bare en miljovennlig fly, og dette fly er en glider. Alle andre fly, som brenner noe, forurenser og emmiterer noe. Og all dette skader klimaet pa hver sitt vis.

Jfr, DY's utelands PAX tall og WAW basen.... som sammenligens med SAS no sine tall for internasjonale ruter.
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Achtung Ironi!


P.A.Viking Logikk:

SAS NO: 40 737NG, ca 15 737CL -> Miljövenner

SAS SWE: ~25 737NG, ~ 25 MD80 ???

NAX: 25 737CL, 2 737NG -> Mijö-"sviner"

SAS DK: ~25MD80, 12 A319/A321 ???


Finn svarene selv:colgate:
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Man blander markedsføring og informasjons- og PR-arbeid her. Folk har fått dette inntrykket gjennom medienes positive omtale av DY, ikke gjennom DYs markedsføring. Såvidt jeg har oppfattet har DY aldri annonsert at de har mer miljøvennlige enn andre. SAS fikk for øvrig også "miljø-medieomtale" når de fikk det første flyet med winglets.
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

I motsetning til SAS, så er Norwegian i ferd med å fase ut de gamle MDene - i løpet av et års tid er de erstatt med nye eller neste nye 738er med winglets. Som BU662 påpeker så kommer det 53 738er, ikke 3+2+1 som SAS har bestilt av 737NG. Fremdeles flyr SAS rundt med over 40 MDer som ikke er de helt beste for miljøet i tillegg til de 17 eldre 735/734er som også ikke er helt utørste.

Tommy777 prøver å påpeker dette er frekvens på destinasjoner. Dessverre Tommy, det er ikke stor forskjell mellom SAS Norge/SE/DK og Norwegian når det gjelder frekvens. Det er bare til å ta en titt på SAS Norge-sommertabellen for internasjonale flighter (som forøvrige ikke kommet fra trykkeriet ennå selv etter over tre uker at den er gjeldende) og den frekvensen enkelte av rutene har. Nei, SAS begynner å ligne mer og mer på en gammel løve uten tenner - brøle kan den, men orker ikke mer enn det. Brølet nå er om dette en betaler ekstra for setet og bagasjen hos Norwegian, men trenger man to hele avissider for å si det?
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Brølet nå er om dette en betaler ekstra for setet og bagasjen hos Norwegian, men trenger man to hele avissider for å si det?

Ja, for de har klart å skrive så vanvittig med tekst for å forklare et meget enkelt budskap. Man må jo bruke mer tid på å lese og forstå SAS sine annonser enn man bruker på å skumme gjennom en gjennomsnittlig artikkel i samme avis. Da er det noe feil! SAS kommer aldri til å lære seg "keep it simple", dessverre....
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

tiemand, da har du også sett de to avissidene - og nådde budskapet frem? Tydeligvis ikke!
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Achtung Ironi!


P.A.Viking Logikk:

SAS NO: 40 737NG, ca 15 737CL -> Miljövenner

SAS SWE: ~25 737NG, ~ 25 MD80 ???

NAX: 25 737CL, 2 737NG -> Mijö-"sviner"

SAS DK: ~25MD80, 12 A319/A321 ???


Finn svarene selv:colgate:

Som jeg sier, det vinkles mellom DY vs SAS Norge og DY vs SAS Group som
det passer ....

Men om DY lyver, nja, om man ser på side 9 http://www.norwegian.no/graphics/Investorrelations/press_conference_norwegian_boeing_30aug07.pdf , så skal man vel lese den minst 2 ganger for å se at selv ikke en 800w har -0- utslipp ?

SAS Group sine miljømål er vel kommunisert her, http://www.sasgroup.net/SASGROUP_SU.../SAS Group Environment strategies March08.pdf
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Tommy777 prøver å påpeker dette er frekvens på destinasjoner. Dessverre Tommy, det er ikke stor forskjell mellom SAS Norge/SE/DK og Norwegian når det gjelder frekvens.

Jeg henviste til DYs business kampanje i mitt innlegg upthread, snakket overhodet ikke om chartermarkedet som er DYs hovedmarked. Du kan jo sammenligne DY og SK fra OSL til de største forretningsdestinasjonene forretningsfolk fra Norge reiser til i Europa.

Prøv ARN, CPH, HEL, BRU, LHR/LCY, CDG, FRA etc. etc. I tillegg har SAS en meget stor fordel som DY ikke har: De er med i en allianse så dersom jeg ønsker å kommer meg til Gran Canaria, Athen, Kos eller hvilket som helst avhull DY flyr til vil jeg kunne komme meg til eller fra disse destinasjonene hver eneste dag med partnere som LH, Spanair, BD, Austrian, Swiss etc. etc, noe DY overhodet ikke kan.

Så den gamle løven har fortsatt bra med tenner å vise frem. Sånn vil det alltid være når man er blitt kjempestor.

Markedsføringsmessig er jeg meget skuffet over SAS, jeg hadde gjort det helt anderledes. Ikke som DY, men forsøkt å gjøre ting like enkelt som de gjor det

Og til min venn i Berlin: Sleipe Kjos er vel det nærmeste Komisk Ali man kommer :D;)
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Jeg har snakket med en del om reiser i det siste, mest med folk som ikke har greie på flyselskaper og flytyper og slikt. De fleste som jeg har snakket med sier at hvis de skal på en utenlandstur, så skal de reise med Norwegian, for de har jo de fantastiske -800 flyene, med så fantastisk benplass og komfort. De legger også som regel til at flyene er svært miljøvennlige. Så når jeg forteller at jeg kanskje skal ta en tur med BA eller LH et sted langt vekk, mener en del at jeg ikke har greie på fly-greier og sånt, siden jeg ikke vil fly med Norwegians drømmefly.

Så min konklusjon er at Norwegian har vært svært flinke til å vinne nordmenns hjerter.


hmmm....

http://e24.no/boers-og-finans/article2542471.ece
 
Re: Norwegians svært vellykkede markedsføring

Nå er det vel enklere å sette DY sin flåte av MD`er på bakken enn det er å parkere en langt større flåte av MD`er hos SAS.
 
Back
Top