Norwegians short/medium-haul ops - status om regularitet

Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

I IT verdenen opererer man mye med rendudans av en grunn...

Kostnaden med å fly to fly parallelt er også vesentlig høyere enn med to servere.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

VG oppsummerer dette ganske greit her;
http://www.vg.no/nyheter/meninger/norwegian-i-motvind/a/24082381/

"Men når man neste vinter skal bestille neste års sommerferie og ser at det er hundrelapper, kanskje også tusenlapper og spare på å velge selskapet, vil fjorårets overskrifter fort være glemt. Også satser man heller på at det blir mindre motvind neste sommer."
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Og om Norwegian lever etter mottoet om at all PR er god PR har de slått til med jackpot i dag. Kanselleringene og deppa korpsungdom er akkurat nå toppsak hos VG, Aftenposten, Dagbladet, NRK og sikkert mange lokale aviser.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

V0dOMWJE.jpeg


Stats fra AVINOR fra OSL
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

V0dOMWJE.jpeg


Stats fra AVINOR fra OSL

Er vel en halvligegyldig statistik. Siger intet om hvor forsinkede passagererne hos hverken SAS eller Norwegians operatører blev i sidste ende, ej heller hvordan de oplevede IRR servicen samt årsager til aflysninger er.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Er vel en halvligegyldig statistik. Siger intet om hvor forsinkede passagererne hos hverken SAS eller Norwegians operatører blev i sidste ende, ej heller hvordan de oplevede IRR servicen samt årsager til aflysninger er.
Det sier vel noe om at det er en vanvittig bra statistikk for begge selskapene, at IRR opps er utfordrende for alle selskaper er vel ingen nyheter.

Så vil det alltid være saker hvor ting kunne vært gjort annerledes og bedre, det er oss få forundt å være perfekte.

De aller fleste bryr seg jo egentlig ikke om hvorfor flyet ikke går, utover at det er noe skitt og man må håpe på det beste!

Sent from my HTC One M9 using Tapatalk
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Som det ble sagt på Dagsrevyen i kveld, de må jo kunne varsle folk litt før ved problemer og tilby løsninger preventivt, i det minste si hva som er problemet før man står på flyplassen. Vi beklager på det dypeste" hjelper lite for strandede passasjerer. I Dagsrevyen ble det også sagt et hotell en gruppe ville sjekke inn på var for dyrt. Jeg ville vært meget forsiktig hvis jeg var Norwegian med å go sånne beskjeder, jeg tviler på det var Nobel-suiten på Grand de bad om.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Interessant observasjon: 45 min før avgang tikker det inn. SMS om 20 min forsinkelse (står også på skjermen), 25 min før planlaht avgang ropes det opp forsinkelse, og at boarding begynner om 20 min. 5 min senere sitter det en i telefonen og syter over dårlig informasjon, at det ikke er noe fly på gaten og ingen vet noe...

Jeg var fristet til å klaske til noen med en selvdød grevling, men stod over denne gangen.
 
Last edited:
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Jeg var fristet til å klaske til noen med en deøvdød grevling, men stod over denne gangen.

Det var bra du ikke gjorde, for det er salt torsk som er rett middel i slike sammenhenger. Kan eventuelt erstattes av laks i nødstilfelle, men grevling funker ikke.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Vil tro at disse store gruppene av skolekorps, fotballag osv hadde alle kjøpt billettene av et reiseselskap, og disse reiseselskapene DE, har skapt mye trøbbel, da de verken legger inn mobilnummer eller epost-adresse hos Norwegian, så når alle de andre som selv har bestilt direkte fra Norwegian får SMS med oppdateringer, står de store gruppene uten info. Har selv sett og opplevd at det er slik det skjer disse ¨forferdlig¨ dårlige informasjonsflyten skjer.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Hvorfor er overskriftene i de fleste aviser "Norwegian-pilotene takket nei til firedobbel lønn"? Dette er klassisk Kjos-stil, å gå til pressen og gi pilotene skylden for alt som går galt. Nok engang blir de fremstilt som griske, kravstore og egoistiske bare fordi de ikke er villige til å selge fritiden og ferien sin. Det er for meg utrolig...

Norwegian har fått et relativt dårlig rykte i pilotmiljøet i Europa. Færre søker seg til DY.

At Norwegian har for få piloter er Norwegians feil, ikke pilotenes.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Vil tro at disse store gruppene av skolekorps, fotballag osv hadde alle kjøpt billettene av et reiseselskap, og disse reiseselskapene DE, har skapt mye trøbbel, da de verken legger inn mobilnummer eller epost-adresse hos Norwegian, så når alle de andre som selv har bestilt direkte fra Norwegian får SMS med oppdateringer, står de store gruppene uten info. Har selv sett og opplevd at det er slik det skjer disse ¨forferdlig¨ dårlige informasjonsflyten skjer.

Her er det mye sannhet, jeg skal også tilføye at gruppper alltid kommer værst ut av irr ops. Dette pga et par elementer.
1. De blir behandlet sist etter at alle de individuelle er tatt.
2. De er store og det er veldig vanskelig å finne plass til alle sammen på alternative avganger, her hjelper det ikke med punkt 1 og.
3. De er ofte ekstremt lav yield som også gir de plass sist i køen.

Når det er irr ops så følger man listen for å ombooke og starter øverst med de som har betalt mest og jobber seg nedover.

Problemet er at de som har betalt minst er de som klager mest (bare synsing fra min side) ;)
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Vil tro at disse store gruppene av skolekorps, fotballag osv hadde alle kjøpt billettene av et reiseselskap, og disse reiseselskapene DE, har skapt mye trøbbel, da de verken legger inn mobilnummer eller epost-adresse hos Norwegian, så når alle de andre som selv har bestilt direkte fra Norwegian får SMS med oppdateringer, står de store gruppene uten info. Har selv sett og opplevd at det er slik det skjer disse ¨forferdlig¨ dårlige informasjonsflyten skjer.

Ikke glem Skyscanner og deres like. Flyselskapene får kun kontaktinfo til OTA'en. Og den går trolig rett inn i det wtore svarte hullet i kjelleren deres.
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Ikke glem Skyscanner og deres like. Flyselskapene får kun kontaktinfo til OTA'en. Og den går trolig rett inn i det wtore svarte hullet i kjelleren deres.



Disse gruppene bestiller jo gjerne i god tid. Flyselskapene kunne kontakte eller bedt reisebyråene om dette i forveien for å få kontaktinformasjon i tilfelle noe skjer. En slik gruppe fyller jo opp 25-30% av en 737-800.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Disse gruppene bestiller jo gjerne i god tid. Flyselskapene kunne kontakte eller bedt reisebyråene om dette i forveien for å få kontaktinformasjon i tilfelle noe skjer. En slik gruppe fyller jo opp 25-30% av en 737-800


Tja, men er det flyselskapenes jobb å jakte etter kontaktinfo? Akkurat det må jo være reiseselskapenes og passasjerenes oppgave å sørge for er lagt inn riktig
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Tja, men er det flyselskapenes jobb å jakte etter kontaktinfo? Akkurat det må jo være reiseselskapenes og passasjerenes oppgave å sørge for er lagt inn riktig



Joda, men tenkte mest i selskapets egeninteresse også for å unngå mest mulig trøbbel.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Er det hos D8-base eller DY-base at det mangler crew/det må leies inn/det kanselleres?
 
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Problemet er at de som har betalt minst er de som klager mest (bare synsing fra min side) ;)


Det skyldes vel da ut ifra argumentasjonen din, at det faktisk er de som har mest å klage på. Ikke en helt ukjent mekanisme at de som får dårligst behandling også klager mest. Avisskriveriene syns jeg derimot er bare fjas, men der må nok pressen også ta sin del av skylden.
 
Last edited:
Re: Norwegians sommer-ops 2017 (Jet Time, Blue Panorama, SmartLynx, GetJet Airlines +

Er det hos D8-base eller DY-base at det mangler crew/det må leies inn/det kanselleres?

En miks.

På søndag var det vel mye DY-base (OSL), mens i går virket det som det bare var et kansellert DY fly fra OSL. Derimot virket det i går være store problemer i CPH (D8), men det også var kanselleringer andre steder også. En BCN-OSL-BCN (D8) var også kansellert.

I dag virker derimot alt gå som planlagt på OSL
 
Back
Top