Norwegians "nye" priser i Norge ved en monopolsituasjon

sk931

ScanFlyer Rusty
Der er vel ingen der er så blåøjede og tro, at hvis SAS gik konkurs, ja så ville
DY beholde sine priser i Norge eller til andre destinationer på det niveau de
har idag ?
Mit gæt er at DY vil kende sin besøgelses tid og hæve priserne op til et nyt niveau..
Ville de så få stor konkurrence på deres ruter fra f.ex Wizzair, EasyJet og Ryanair ??
JA det ville de...og så ville DY givet miste indtægter i et omfang, de ikke ville bryde sig om..
Det er vel bedre at holde status qou eller hvad mener forum ??
Hilsen Ole
 
Re: Norwegians "nye" priser i Norge..

Der er vel ingen der er så blåøjede og tro, at hvis SAS gik konkurs, ja så ville
DY beholde sine priser i Norge eller til andre destinationer på det niveau de
har idag ?
Mit gæt er at DY vil kende sin besøgelses tid og hæve priserne op til et nyt niveau..
Ville de så få stor konkurrence på deres ruter fra f.ex Wizzair, EasyJet og Ryanair ??
JA det ville de...og så ville DY givet miste indtægter i et omfang, de ikke ville bryde sig om..
Det er vel bedre at holde status qou eller hvad mener forum ??
Hilsen Ole

Så lenge DY (eller et hvilket som helst annet selskap for den del) er eneste operatør på en rute, så vil garantert prisene vise dette. Ingen driver veldedighet.

På den annen side, så vil ikke denne muligheten vare lenge. Om det er grunnlag for flere enn en operatør, så vil det komme nye selskap inn på markedet temmelig umiddelbart. Vi trenger ikke å lenger enn hva som har skjedd i Danmark de siste år for å se hva som også vil komme til å skje i Norge om SK skulle bukke under.
 
Re: Norwegians "nye" priser i Norge..

Det er vel bedre at holde status qou eller hvad mener forum ??
Hilsen Ole

Alle som kommer i en monopolsituasjon vil benytte seg av det i større eller mindre grad.
Med status qou går SAS konk, så det er ikke ett alternativ..

W
 
Norwegian sine priser på OSL-BDU gir en liten pekepinn om hvordan de håndterer prising i en tilnermet monopolsituasjon.
 
Helt klart prisene vil gå opp. Forsvinner rundt halvparten av innenlandskapasiteten på 737-størrelse vil mange ikke få noen billetter i det hele tatt. Spørsmålet blir i så tilfelle hvor fort eller om en konkurrent kommer inn eller hvor fort Norwegian greier å støvsuge markedet for 737er for å dekke behovet. Har allerede i dag Norwegian en planperm i hyllen som sier "I tilfelle SAS-konkurs"?

Når det gjelder utenlandstrafikken så tror jeg ikke den blir så hardt rammet. SAS og Norwegian har tross alt i dag en rekke konkurrenter som gladlig vil stille opp med kapasitet for melke nordmenns reiselyst. Prisene på utenlandstrafikk vil nok gå opp, men ikke så mye som for innenlandstrafikken.
 
For en merkelig diskusjon. Selvsagt vil prisene gå opp. Det er business, og greed is good ;) Men la oss inderlig håpe at SAS ikke går konkurs. Noe jeg tror ikke kommer til å skje. Jeg er overbevist om at SAS vil overleve i en eller annen form.
 
Tror vi kan banne på at Kjos har en slik plan klar, men tror nok noen driftige folk i Sk nok også har en plan for å starte noe nytt med eller uten Sas logo. Tipper Dy beholder billigste og dyreste billettpris, men at de dyrere bookingklassene brukes flittigere.

Angående 737 fly for nye aktører vil det vel være enkelt å få flyene som
 
men tror nok noen driftige folk i Sk nok også har en plan for å starte noe nytt med eller uten Sas logo.
737 med grønnmaling? :stir

Men at prisene hos Norwegian kommer til å gå opp ved en eventuell SAS-konkurs kan nok regnes som et meget sikkert veddemål...
 
737 med grønnmaling? :stir
.

Eller enda bedre ..... :colgate:
Vi satser på instant medlemskap i Skyteam og jeg tar stasjonssjefjobben i ATL!

00007434.jpg
 
Ellers så sitter det vel en vis hr. Braathens med et fly og leasing selskap i Sverige som kunne tatt seg en tur nordover :)

Men fra spøk til revolver kan vel ikke se for meg noe annet enn at det altid vil være en eller annen form for SAS i fremtiden også.
 
Det er etterhvert en rekke av de klassiske gamle som har gått nedenom som Sabena i Belgia, Swissair i Sveits, Olympic Airlines i Hellas, Malev i Ungarn og British Midlands i Storbritannia. Hvorfor skulle ikke en fremtid uten SAS være en mulighet?
 
Det er etterhvert en rekke av de klassiske gamle som har gått nedenom som Sabena i Belgia, Swissair i Sveits, Olympic Airlines i Hellas, Malev i Ungarn og British Midlands i Storbritannia. Hvorfor skulle ikke en fremtid uten SAS være en mulighet?

Samtlige av de tre første har jo arvtakere som har tatt over diverse ting fra dødsboet (f.eks. logo og IATA-kode) og viderefører tradisjonen "i en eller annen form". Regner med det siktes til at noe lignende skjer med SAS ved en evt. konkurs ;)
 
Nok ikke helt riktig det Mjolnir. Swiss har Crossair gamle IATA-kode i dag, LX. Swissairs IATA-kode var SR den.
 
Back
Top