Norwegians fargeskjema

Ingen som følte den kreative iver begynne å boble ??

Hvis du fikk designe et Norwegian fly, hvordan skulle det se ut ?
 
Kjosern har fortalt om bakgrunnen i noen intervjuer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var poenget å gjøre flyselskapet lett gjenkjennelig, også i luften. Flyene skulle fungere som "reklameplakater". Dessuten skulle det være rødt, hvitt og blått. Ren markedsføringstankegang, altså. Og veldig vellykket.

Og blått ja.. :wow: Synes de kunne lagt litt mer vekt på den blåfargen. Spør man noen vanlige folk "Hvilke farge er Norwegian-flyene?" så ville de vel bare svart rødt og hvitt... :angry:
Man skal vel egentlig være ganske nærme flyet/studere det med mer enn bare et øyekast, for å faktisk merke den tynne blå stripen... :p
 
Og blått ja.. :wow: Synes de kunne lagt litt mer vekt på den blåfargen. Spør man noen vanlige folk "Hvilke farge er Norwegian-flyene?" så ville de vel bare svart rødt og hvitt... :angry:
Man skal vel egentlig være ganske nærme flyet/studere det med mer enn bare et øyekast, for å faktisk merke den tynne blå stripen... :p

Det blå er blitt mer fremtredende etter at de begynte med winglets. For ikke å snakke om etter at de begynte å farge halefinnen blå.
 
Hva er fordeler og ulemper ved å ikke male flyet og ha ren alu ytterst ?

En ganske betydlig vekt reduksjon er gevinsten. Kommer ann på fly men på en 737 dreier det seg om ca 300 kg grunning og maling.
Bakdeler er et vanskeligere renhold. Ubehandlet alu korroderer slik er det bare, men alu plater (alklad) har en overtlate bestående av nesten ren alu som i seg selv er rimelig motstands dyktig. Men den får variasjoner i oksydlaget som dannes og det er ikke lett å holde ensfarget(blankt). SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt. En annen ting som kan nevnes er at malingen som brukes på fly er ganske sprø, så visuell inspeksjon for overbelastning, begynnende sprekke, og vibrasjons områder er mye lettere å avsløre. Riper i en ren alu plate må "blendes" ut og behandles med Alodine. Hvis ikke starter en interkrystalinsk korosjon i alu legiringen under den "rene" overflaten. Dette gir lysebrune flekker og er ikke særlig pent. Alodine behadlete riper som er "nyovermalte" synes knapt. Annen ting jeg har hørt er at nypolerte rene alu fly kan være ganske så irriterende og forstyrrende for andre piloter på grunn av reflekser.
 
Imponerende kunnskap !! Takk for svar !


En ganske betydlig vekt reduksjon er gevinsten. Kommer ann på fly men på en 737 dreier det seg om ca 300 kg grunning og maling.
Bakdeler er et vanskeligere renhold. Ubehandlet alu korroderer slik er det bare, men alu plater (alklad) har en overtlate bestående av nesten ren alu som i seg selv er rimelig motstands dyktig. Men den får variasjoner i oksydlaget som dannes og det er ikke lett å holde ensfarget(blankt). SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt. En annen ting som kan nevnes er at malingen som brukes på fly er ganske sprø, så visuell inspeksjon for overbelastning, begynnende sprekke, og vibrasjons områder er mye lettere å avsløre. Riper i en ren alu plate må "blendes" ut og behandles med Alodine. Hvis ikke starter en interkrystalinsk korosjon i alu legiringen under den "rene" overflaten. Dette gir lysebrune flekker og er ikke særlig pent. Alodine behadlete riper som er "nyovermalte" synes knapt. Annen ting jeg har hørt er at nypolerte rene alu fly kan være ganske så irriterende og forstyrrende for andre piloter på grunn av reflekser.
 
Dæven det har du helt rett i. Burde ha huska det da jeg var på spor 6 når den trilla inn i hangaren på FBU første gang. Det var ikke første 80 nei. Det var de siste -41.
 
Jeg synes også ideen med helter på halen er god, men the red head burde man revurdere !
 
Kjosern har fortalt om bakgrunnen i noen intervjuer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var poenget å gjøre flyselskapet lett gjenkjennelig, også i luften. Flyene skulle fungere som "reklameplakater". Dessuten skulle det være rødt, hvitt og blått. Ren markedsføringstankegang, altså. Og veldig vellykket.

Kjos har uttalt da de startet med 737'ene at hensikten med det røde forpartiet var at de som et nytt selskap skullle "stikke nesen frem" og gjøre seg bemerket i markedet.
 
Jeg syns faktisk DY sitt design er flott jeg. Veldig orginalt og unikt. De skiller seg ut fra mengden. :)
 
Jeg syns faktisk DY sitt design er flott jeg. Veldig orginalt og unikt. De skiller seg ut fra mengden. :)

Henger meg på denne! Norwegian har jo fly både med og uten helter på halen, og de uten helter ser jo bare stusslige ut i forhold til resten. Så har man jo også 6000-flyet, ganske flott det også!
Har egentlig ikke så mye vondt å si om liveryen til DY, bortsett fra at jeg mener at burde droppe ".no" i slutten av logoen (og ja, vet selvsagt at DY er LCC, men likevel).
 
Jeg har ikke spesielt mye til overs for DYs livery og gleder meg til den dagen de lanserer en ny og forbedret livery. Jeg har et lite håp om at de kommer til å endre det når de mottar 787, for etter å ha lest denne tråden så kommer jeg til å tenke på en brukt tampong hver gang jeg ser en DY maskin...

Jeg liker bruken av rødt, hvitt og blått, men synes generellt ikke halene er så fine. Det verste er jo egentlig alle flyene med hvit hale, det ser så billig ut. Må også innrømme at patriotisk som jeg er, så synes jeg halene burde vært forbeholdt norske "helter" når de først skal ha helter der og selskapet heter norwegian. Skulle gjerne likt å sett en ny logo også, fremfor "norwegian.com" i en kjedelig font med et lite blått fly som flyr ut fra punktumet.
 
Norwegians sitt livery er ikke så veldig spennede. Man har bl.a vært vel ivrig med norwegian.com-stickers. Å ha det norwegian.com foran, på innsiden av winglets, ved siden av døra bak, på innsiden av motorer, og www.norwegian.com på toppen av halen. Greit en skal reklamere for nettsiden sin, men det får være grenser. Eneste stedet man burde hatt norwegian.com-stickers var ved siden av døra bak, og på innsiden av winglets. Foran burde man kun hatt norwegian. Hadde man ikke hatt www.norwegian.com på toppen over personen på halen, hadde man fått samma stil som overgangen fra den rød snuten, og samma stilen man har på winglets - nemlig rødt, hvitt og blått. LN-NOM er ett godt eksempel på det. Det ser så meget bedre ut.

Og siden man har fått base i Finland, og skal man følge boka nær sagt - så burde det vel komme finske personer på halene også. Med all respekt for Carl von Linne å resten av gjengen, men heter flyselskapet Norwegian, så har man nordmenn, og ikke hele Norden klistert på halen.

Men blir vel en ordnings på det, før eller siden så går vel Kjos lei at han ikke får det som han vil etc, og det havner på utenlandske hender.
Så da skjer det vel noe angående liveryet muligens..
 
Last edited:
Når Norwegian en gang eventuelt endrer sitt fargeskjema, håper jeg de legger mer vekt på horisontale linjer. Passer mye bedre på fly, som tross alt beveger seg hurtig!
 
Back
Top