Kjosern har fortalt om bakgrunnen i noen intervjuer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var poenget å gjøre flyselskapet lett gjenkjennelig, også i luften. Flyene skulle fungere som "reklameplakater". Dessuten skulle det være rødt, hvitt og blått. Ren markedsføringstankegang, altså. Og veldig vellykket.
Og blått ja.. :wow: Synes de kunne lagt litt mer vekt på den blåfargen. Spør man noen vanlige folk "Hvilke farge er Norwegian-flyene?" så ville de vel bare svart rødt og hvitt... :angry:
Man skal vel egentlig være ganske nærme flyet/studere det med mer enn bare et øyekast, for å faktisk merke den tynne blå stripen...![]()
Hva er fordeler og ulemper ved å ikke male flyet og ha ren alu ytterst ?
SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt.
En ganske betydlig vekt reduksjon er gevinsten. Kommer ann på fly men på en 737 dreier det seg om ca 300 kg grunning og maling.
Bakdeler er et vanskeligere renhold. Ubehandlet alu korroderer slik er det bare, men alu plater (alklad) har en overtlate bestående av nesten ren alu som i seg selv er rimelig motstands dyktig. Men den får variasjoner i oksydlaget som dannes og det er ikke lett å holde ensfarget(blankt). SAS prøvde dette på et par MD-80 men det varte ikke lenge før de ble malt. En annen ting som kan nevnes er at malingen som brukes på fly er ganske sprø, så visuell inspeksjon for overbelastning, begynnende sprekke, og vibrasjons områder er mye lettere å avsløre. Riper i en ren alu plate må "blendes" ut og behandles med Alodine. Hvis ikke starter en interkrystalinsk korosjon i alu legiringen under den "rene" overflaten. Dette gir lysebrune flekker og er ikke særlig pent. Alodine behadlete riper som er "nyovermalte" synes knapt. Annen ting jeg har hørt er at nypolerte rene alu fly kan være ganske så irriterende og forstyrrende for andre piloter på grunn av reflekser.
Det verste med Norwegians fargeskjema er disse heltene på halen. Bryter helt med resten.
Kjosern har fortalt om bakgrunnen i noen intervjuer. Hvis jeg ikke husker helt feil, var poenget å gjøre flyselskapet lett gjenkjennelig, også i luften. Flyene skulle fungere som "reklameplakater". Dessuten skulle det være rødt, hvitt og blått. Ren markedsføringstankegang, altså. Og veldig vellykket.
Noen som kjenner historien bak Norwegians valg av design på flykroppen, med den røde snuta og resten hvitt ?
Det verste med Norwegians fargeskjema er disse heltene på halen. Bryter helt med resten.
Jeg syns faktisk DY sitt design er flott jeg. Veldig orginalt og unikt. De skiller seg ut fra mengden.![]()
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.