Norwegians ansvarsfraskrivelse før ødelagte barnevogner

Glenn

ScanFlyer Gold
Norwegians ansvarsfraskrivelse for ødelagte barnevogner

Norwegian fraskriver seg ansvaret for ødelagte barnevogner.
Flyklagenemnda mener praksisen er ulovlig, og gir medhold til passasjerne.

Norwegian skriver på sine hjemmesider at de bare tar ansvar for barnevogner som er pakket i hard emballasje.
Dessuten må reisende med barnevogn skrive under på at de sender barnevognen på eget ansvar, om de velger å pakke den i plastposene man får utdelt på flyplassen.

Norwegian mener de har dekning for sin praksis med bakgrunn i Luftfartslovens paragraf 10-18, som sier at fraktføreren ikke er ansvarlig i den utstrekning skaden skyldes reisegodsets egen beskaffenhet eller av feil eller mangler ved reisegodset.

- Når flyselskapet tar i mot barnevogner, sier de samtidig at dette er bagasje de kan sende for passasjeren. Da kan de ikke samtidig fraskrive seg ansvar på generelt grunnlag, sier Elise Korsvik, som representerer Forbrukerrådet i Flyklagenemnda og tilhører det nevnte flertallet.

Hun påpeker at det er Norwegian som har bevisbyrden for at barnevogner ikke egner seg for flytransport, noe flertallet i Flyklagenemnda mener flyselskapet ikke har oppfylt.

- Flyklagenemnda har heller ikke mottatt tilsvarende klager mot andre flyselskap, forteller Korsvik.

Korsvik mener også at informasjonen Norwegian gir om frakt av barnevogner med flyselskapet, er for dårlig. Dette forsøker flyselskapet ifølge Krogh Erikstad, å gjøre noe med.

http://www.dinside.no/885097/fraskriver-seg-ansvaret-for-odelagte-barnevogner

Last edited:
Helt utrolig DY gidder å bruke tid og krefter på slike saker. Det billigste hadde nok vært at de tok f. Eks 200,- for frakt av barnevogn, og pakket de inn i egnet materiell.

Re: Norwegians ansvarsfraskrivelse før ødelagte barnevogner

Det store antallet barnevogner som blir ødelagt av flyselksapene forteller vel at barnevogner ikke er spesielt egnet til transport i belly.
Men jeg stusser litt på dette: "Hun påpeker at det er Norwegian som har bevisbyrden for at barnevogner ikke egner seg for flytransport"
Det er vel opp til flyselskapet hva de vil ta med ombord og hva ikke? Eller er det fritt fram for passasjeren å ta med hva som helst? Syns det var litt underlig.
Ut over det så vet jeg ikke hva som er fasiten men personlig ville aldri ha sendt en barnevogn med fly om den ikke var innpakket i f.eks. en Prampack. Jeg har ingen barn så slipper å bry så mye om slikt :-)

Men jeg stusser litt på dette: "Hun påpeker at det er Norwegian som har bevisbyrden for at barnevogner ikke egner seg for flytransport"
Det er vel opp til flyselskapet hva de vil ta med ombord og hva ikke? Eller er det fritt fram for passasjeren å ta med hva som helst? Syns det var litt underlig.
Det er bare litt klønete formulert. Det hun mener er at når DY først tilbyr å transportere barnevogner, kan de ikke fraskrive seg ansvar på generelt grunnlag. Da får de heller la være å transportere barnevogner. Hvis de i enkeltilfeller ønsker å fraskrive seg ansvar, må de bevise at akkurat denne skadde barnevognen ikke egnet seg for transport i fly, enten fordi typen barnevogn er for skjør eller at akkurat denne barnevognen før flyturen hadde skader som gjorde den spesielt utsatt.

Last edited:

Ok, da henger jeg med. Og jeg kan forstå standpunktet men er nok ikke helt enig. Det vil nesten si at et flyselskap må lage en uendelig liste over ting som kan aksepteres og ikke kan aksepteres. Det er mye rart som fraktes med fly og det må være opp til flyselskapet og kunne ta en skjønsvurdering der og da. Jeg kan heller ikke se det store problemet i akseptere vise typer bagasje på passasjerens eget ansvar, om det nå måtte være barnevogner eller noe annet.

Kofferter blir også ødelagt... Best å nekte å frakte de også ;)

Tja, alt kan ødeleggelse om man går for det. Men noen ting egner seg litt dårlige til å bli kastet rundt på fly og flyplass en andre ting. Barnevogner er et gråsonetilfelle. Det går i det fleste tilfeller bra men har nok en langt høyere skadeandel en noe annet.

Egentlig så går det ann å bruke sunn fornuft, og ta det litt mer Easy når det kommer en barnevogn? Du hiver vel ikke eska med krystall rundt om kring når du flytter?

Egentlig så går det ann å bruke sunn fornuft, og ta det litt mer Easy når det kommer en barnevogn? Du hiver vel ikke eska med krystall rundt om kring når du flytter?

Det å stue de inn i flyet er det gode rutiner på, og jeg så sjeldent en skadet barnevogn etter en flytur. Verre er det når de faller av vognene underveis til baggasjebåndet grunnet at noen har vært vel optimistisk i stablingen sin. Etter sigende er det fortsatt forbedringspotensiale der? :lol:

Hadde nå folk bare sendt barnevognen sin som den er så hadde det hjulpet på. Men folk stapper så mye ting sammen med barnevognen at det nesten ikke går an å løfte dem. Da forsvinner lysten for å ta ekstra godt vare på dem.

Hvis DY aksepterer barnevogner som innsjekket baggasje bør de vel saktens ha rutiner som sikrer en forsvarlig behandling av disse .

Hadde nå folk bare sendt barnevognen sin som den er så hadde det hjulpet på. Men folk stapper så mye ting sammen med barnevognen at det nesten ikke går an å løfte dem. Da forsvinner lysten for å ta ekstra godt vare på dem.

Lite heldig å tenke slik om kundens eiendom ?

Ikke nødvendigvis. En barnevogn er ikke noen lett affære å løfte (har løftet X antall vogner inn i bagasjerommet på bussen), og hvis man i tillegg har masse poser, en bag rudt håndtaket og div dikkedarier i nevnte bag, blir den fort noen kilo ja. Dette gir jo ingen grobunn for at man skal behandle vogna som at det bare var søppel, men under lasting vil jo vognen få unødvendig mye belastning med alt i, så det har sikkert en sammensatt grunn til at vogner blir ødelagt.

Ikke nødvendigvis. En barnevogn er ikke noen lett affære å løfte (har løftet X antall vogner inn i bagasjerommet på bussen), og hvis man i tillegg har masse poser, en bag rudt håndtaket og div dikkedarier i nevnte bag, blir den fort noen kilo ja. Dette gir jo ingen grobunn for at man skal behandle vogna som at det bare var søppel, men under lasting vil jo vognen få unødvendig mye belastning med alt i, så det har sikkert en sammensatt grunn til at vogner blir ødelagt.

Har forståelse for at barnevogna kun skal være barnevog, og ikke en billig måte å sende overvekt på. (Har vel selv sendt "et par ski" i sin tid som veide ganske mye) Her burde vel check-in vært mer nøye med at det kun er vogna som sendes, og ikke alt mulig annet i samme "pakke".

Vi sender alltid vår i pram pack. Med tepper og alt utstyret som hører til blir det lett over 20-25 kilo. Pram packen veier vel sikkert 5 kg alene. Hører de klager fælt ved innsjekk (Norwegian), men etter å ha tatt en kikk oppi blir det stille.
Ellers så er pram pack et must. Da slipper man å bekymre seg, og hvis det går galt har man ingen problemer med å få erstatning, da dette er sett på som god nok beskyttelse.

Pram packen er fin den, hadde den bare tvunget kunden til å dele opp vognen i to. Da hadde ikke vært kolli blitt så tungt, og stuerne kunne ha behandlet den en god del penere.

Ikke forvent at en stuer bøyer seg ned for å forsiktig legge alle tunge kolli som blir sjekket inn. Inne i flyene må du nødvendigvis sitte i en ugunstig arbeidsposisjon, og du har da valget mellom å behandle bagasjen litt for røft til tider, eller en ødelagt rygg.

Bagen kan erstattes med penger, en ødelagt rygg må du slite med resten av livet. For meg er valget veldig enkelt når noen dytter alt mulig rart i bagasjen, jeg velger RYGGEN min :-)

Det å stue de inn i flyet er det gode rutiner på, og jeg så sjeldent en skadet barnevogn etter en flytur. Verre er det når de faller av vognene underveis til baggasjebåndet grunnet at noen har vært vel optimistisk i stablingen sin. Etter sigende er det fortsatt forbedringspotensiale der? :lol:

Ja akkurat. Personlig er mangel på DAA for barnevogner mitt største problem med norske flyplasser :). Dessuten er det ganske ukonsekvent praksis (iallefall på OSL) om de kommer på bånden med all annen bagasje eller sendes til bånd 10 med spesialbagasje. Blir mye frem og tilbake iblant, og når man har en innenlands connection, med alt det innebærer, å rekke, kan det fort bli irriterende.

Mulig det og nå vil jeg påstå vi på Sola gjør det vi kan for å ta ekstra godt vare på spesialbagasje. Men min helse foran en barnevogn det er sikkert.
Det er ikke pga. stuerene at mye bagasje ødelegges. Men diverse bånd rundt omkring.

Bagen kan erstattes med penger, en ødelagt rygg må du slite med resten av livet. For meg er valget veldig enkelt når noen dytter alt mulig rart i bagasjen, jeg velger RYGGEN min :-)

Det forstår jeg godt...det hadde jeg også gjort :) Så derfor er pram pack så genialt, for den tåler å "lempes" litt med...

Last edited:

Det forstår jeg godt...det hadde jeg også gjort :) Så derfor er pram pack så genialt, for den kan tåler å "lempes" litt med...

Men det burde vært to deler. En forsterket (som nå) del for understellet og en litt enklere for barnebagen. Det er oftest akslingene/hjulene som blir ødelagt, så gjerne ta av hjulene også, det går ann på de fleste nye vognene.

Back